Niektóre tereny zostały już odrolnione w starych planach. Utraciły one ważność 1 stycznia 2004 r., i chociaż nie obowiązują od kilku lat, zgody na zmianę statusu gruntu są nadal ważne. Wiedzę mają urzędy miast i gmin. Uwaga! Wielu budujących musi jeszcze postarać się o wyłączenie tego terenu z produkcji rolnej. Dopiero wtedy grunt w ewidencji gruntów i budynków zostaje przekwalifikowany z rolnego na inwestycyjny.
Ustawa zwalnia z tej opłaty działki pod domy jednorodzinne, jeśli działka nie przekracza powierzchni 500 mkw.
Budując dom, musimy zapewnić dostęp do drogi publicznej. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o planowaniu przez dostęp do drogi publicznej należy rozumieć bezpośredni dostęp do tej drogi albo dostęp do niej przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie odpowiedniej służebności drogowej (np. drogi koniecznej).
Nie dostaniemy warunków zabudowy, gdy nasza działka leży zbyt blisko cmentarza lub znajduje się w obszarze ograniczonego użytkowania, czyli np. w pobliżu lotniska, wysypiska, oczyszczalni ścieków itp.
Uwaga!
W przypadku gdy toczą się prace nad planem, decyzji nie otrzymasz szybko, jeżeli działka leży na terenie, dla którego gmina zamierza uchwalić plan i przystąpiła do pracy nad nim. Gmina ma prawo odwlekać wydanie decyzji przez rok, i jeżeli w tym czasie nie uchwali planu, musi wydać decyzję.
Teoretycznie na wydanie decyzji, z wyjątkiem sytuacji wyżej opisanej, czeka się dwa miesiące, bo są to sprawy skomplikowane. Tyle czasu daje na to kodeks postępowania administracyjnego. W praktyce bywa z tym różnie. W dużych miastach o gęstej zabudowie często czeka się nawet rok.
Od decyzji można odwołać się do samorządowego kolegium odwoławczego, a następnie do wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Decyzja o warunkach zabudowy staje się ostateczna, jeżeli żadna ze stron nie zaskarży jej w terminie 14 dni od daty otrzymania kopii. Jeżeli w tym czasie nikt się od niej nie odwoła, można zacząć ubiegać się o pozwolenie na budowę.
Wniosek musi określać inwestycję (np. budowa domu jednorodzinnego) i zawierać jej charakterystykę, w tym:
- planowany sposób zagospodarowania działki (tzn. rysunek usytuowania domu na działce) oraz charakterystykę zabudowy i zagospodarowania terenu, gabaryty,
- istotne parametry techniczne planowanego domu (sposób ogrzewania budynku, np. z miejskiej ciepłowni). W wypadku gdy przepisy nie przewidują obowiązku przeprowadzania postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko – dane charakteryzujące wpływ inwestycji na środowisko (zastosowane urządzenia grzewcze w indywidualnej instalacji c.o. i c.w., sposób gromadzenia i usuwania odpadów),
- zapotrzebowanie na wodę, energię oraz sposób odprowadzania i oczyszczania ścieków, a także inne potrzeby w zakresie infrastruktury technicznej, np. podłączenie do sieci gazowej lub cieplnej, budowa dojazdu do drogi publicznej.
Front działki ma 50 m. Wójt, burmistrz lub prezydent wydając decyzję, będzie brał pod uwagę wszystko, co znajduje się w odległości co najmniej 150 metrów od działki. Weźmie też pod uwagę, jakie budynki stoją w okolicy, czy są to bloki, czy domy jednorodzinne, budynki usługowe. Warto też pamiętać, że wójt, burmistrz prezydent ma obowiązek uzasadnić w decyzji, dlaczego przyjął takie, a nie inne granice obszaru analizowanego.