O czym musisz wiedzieć, gdy urzędnik zatrzyma budowę

Jeśli w trakcie budowy domu albo remontu dachu powstanie budynek wyższy, niż zostało to określone w pozwoleniu na prace, nadzór budowlany ma prawo zatrzymać twoją inwestycję. Jeśli odstępstwo uzna za znaczące, może nakazać rozbiórkę tego, co już wybudowałeś

Publikacja: 29.06.2009 03:36

Marcin Jasiński, radca prawny w kancelarii Gide Loyrette Nouel, specjalista prawa nieruchomości

Marcin Jasiński, radca prawny w kancelarii Gide Loyrette Nouel, specjalista prawa nieruchomości

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

[b]Rz: W jakich przypadkach nadzór budowlany ma prawo zatrzymać budowę?[/b]

[b]Marcin Jasiński:[/b] Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego ma obowiązek wstrzymać prowadzenie robót budowlanych, zgodnie z przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]ustawy z 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane[/link] (pr. bud.) jeżeli są one wykonywane w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia bądź zagrożenie środowiska (art. 50 ust. 1 pkt 2 pr. bud.) lub w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w decyzji o pozwoleniu na budowę bądź w przepisach prawa (art. 50 ust. 1 pkt 4 pr. bud.).

[b]Co oznacza wyrażenie „istotne odstąpienie”?[/b]

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia istotnego odstąpienia od warunków decyzji o pozwoleniu na budowę, które skutkują obowiązkiem po stronie inwestora uzyskania decyzji o zmianie decyzji o pozwoleniu na budowę. Dopuścił jednak, iż w czasie realizacji inwestycji mogą nastąpić odstępstwa niemające takiego charakteru, czyli nieistotne. W tym drugim przypadku inwestor będzie miał jedynie obowiązek zgłoszenia takiego faktu właściwemu organowi przy przystępowaniu do użytkowania obiektu budowlanego.

[b]Kiedy zmianę można uznać za istotne odstępstwo od ustaleń i warunków wynikających z decyzji o pozwoleniu na budowę?[/b]

To już ocenia organ administracyjny, który rozstrzyga o stopniu odstępstwa od postanowień decyzji o pozwoleniu na budowę. Decyzję podejmuje na zasadzie swobodnego uznania, które jednak powinno być szczegółowo umotywowane.

Jeśli chodzi o przypadki, które mogą być zakwalifikowane jako istotne odstępstwo, to – zgodnie z obowiązującym w tym zakresie orzecznictwem – należy do nich zaliczyć w szczególności:

– budowę obiektu o innych parametrach technicznych, niż to wynika z zatwierdzonego projektu budowlanego, w tym o większej liczbie kondygnacji oraz o innym przeznaczeniu (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 listopada 2006 roku, II OSK 1296/05);

– odmienne od określonego w dokumentacji projektowej usytuowanie obiektu (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego – Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z 9 października 2001 roku, II SA/Po 1341/2000);

– odstąpienie od warunków określonych w art. 36 pr. bud. (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 października 2004 roku, IV SA 1396/03).

[b]Jak formalnie urzędnik może zatrzymać budowę?[/b]

Wstrzymanie prowadzenia robót budowlanych następuje w drodze postanowienia. W tym akcie administracyjnym właściwy organ wskazuje przyczynę wstrzymania robót budowlanych oraz ustala wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń. Ewentualnie nakłada obowiązek przedstawienia – w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia – inwentaryzacji wykonanych robót budowlanych lub odpowiednich ocen technicznych bądź ekspertyz.

[b]Co może w takiej sytuacji zrobić inwestor?[/b]

W przypadku gdy zostało wydane postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych, inwestor ma do wyboru albo zaskarżyć postanowienia, albo wstrzymać się z działaniem. Należy bowiem zauważyć, iż postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych traci ważność po upływie dwóch miesięcy od dnia doręczenia, jeżeli w tym terminie powiatowy inspektor nadzoru budowlanego nie wyda decyzji nakazującej zaniechanie dalszych robót budowlanych, rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego. A utrata ważności tego postanowienia skutkuje brakiem zakazu prowadzenia robót. W takim wypadku inwestor będzie mógł kontynuować budowę bez potrzeby uzyskiwania jakiejkolwiek dodatkowej decyzji administracyjnej. Po upływie dwumiesięcznego terminu nie jest możliwe skuteczne wydanie jednej z decyzji, o których mowa w art. 50a pkt 2 albo w art. 51 ust. 1 pr. bud. Gdyby jednak taka decyzja została wydana z przekroczeniem tego terminu, inwestor będzie mógł ją zaskarżyć, podnosząc zarzut jej nieważności z powodu rażącego naruszenia prawa (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 25 kwietnia 2007 roku, VII SA/Wa 326/07).

[b]Jak zaskarżyć postanowienie o wstrzymaniu prac na budowie?[/b]

Poprzez złożenie zażalenia skierowanego do wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Natomiast od postanowienia wydanego przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego (na skutek rozpatrzenia zażalenia na postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych) przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego (art. 3 § 2 pkt 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 roku – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

[ramka][srodtytul]Warto wiedzieć[/srodtytul]

>> Powodem wstrzymania robót budowlanych – na podstawie art. 50 ust. 1 pkt 2 i 4 pr. bud. – nie może być wadliwość decyzji o pozwoleniu na budowę, w szczególności sprzeczność z warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki.

>> Należy pamiętać, że kwestie te pozostają w kompetencji organów architektoniczno-budowlanych odpowiedzialnych za wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 30 sierpnia 2005 r., VII SA/Wa 1524/04).[/ramka]

[ramka][srodtytul]Zanim wybudujesz za wysoko lub w innym miejscu[/srodtytul]

Przypadki, które mogą być zakwalifikowane jako istotne odstępstwo:

>> zmiana przeznaczenia obiektu – np. ze stajni na pieczarkarnię, w sytuacji gdy pociąga za sobą zmianę warunków zabudowy i sposobu zagospodarowania terenu (wyrok WSA w Warszawie z 31 maja 2007 roku, VII SA/Wa 504/07);

>> budowa garażu podziemnego, w przypadku gdy zatwierdzony projekt budowlany przewidywał garaż wolnostojący (wyrok WSA w Warszawie z 16 lipca 2004 roku, IV SA 4879/02).[/ramka]

[b]Rz: W jakich przypadkach nadzór budowlany ma prawo zatrzymać budowę?[/b]

[b]Marcin Jasiński:[/b] Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego ma obowiązek wstrzymać prowadzenie robót budowlanych, zgodnie z przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]ustawy z 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane[/link] (pr. bud.) jeżeli są one wykonywane w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia bądź zagrożenie środowiska (art. 50 ust. 1 pkt 2 pr. bud.) lub w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w decyzji o pozwoleniu na budowę bądź w przepisach prawa (art. 50 ust. 1 pkt 4 pr. bud.).

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr