Do tej pory powstały w naszym kraju tylko dwa duże obiekty handlowe ściśle zintegrowane z dworcem: C.H. Wileńska w Warszawie oraz Galeria Krakowska w Krakowie. Pozostałe projekty są najwyżej w fazie przygotowania dokumentów bądź wstępnych rozmów z potencjalnymi inwestorami. Nie oznacza to jednak, że dojdą do skutku.
[srodtytul]Odległe plany[/srodtytul]
Najbardziej zaawansowany projekt łączący dworzec i galerie handlowe dotyczy obiektu w Katowicach. Do przetargu stanęło 16 firm. Wygrała grupa Neinver. Planuje tam budowę ponad 50 tys. mkw. powierzchni najmu w centrum handlowym oraz biurowiec. W tym celu zarówno dworzec kolejowy, jak i autobusowy zostaną przebudowane. Cała inwestycja ma się zakończyć w 2013 r., ale centrum handlowe powinno być gotowe w przyszłym roku.
Kolejne projekty, których zresztą jest kilka, są w powijakach. Na przykład PKP zabudowę handlową przewiduje przy dworcach: Poznań Główny, Sopot Główny, Łódź Fabryczna oraz w stolicy: Warszawa-Zachodnia i Dworzec Gdański (tu dodatkowo z funkcją biurowo-hotelowo-usługową). Jednak spośród wszystkich tych projektów do tej pory tylko jeden ma już swojego inwestora. Spółka Nexity (wybrana spośród siedmiu kandydatów) będzie budować powierzchnie biurowe, hotelowe i handlowe przy Warszawie Zachodniej, wzdłuż Alej Jerozolimskich.
Tymczasem w Poznaniu trwa procedura wyłaniania inwestora. – Do przetargu zgłosiło się siedem firm. Jeszcze w tym roku dowiemy się, kto zrealizuje projekt przy dworcu – zapewnia Michał Wrzosek, rzecznik PKP.