Firma Mayland sprzedała funduszowi MGPA Europe Fund III galerie Karolinka w Opolu oraz Pogorię w Dąbrowie Górniczej wraz z opcją na trzecie centrum handlowe w północnej Polsce. Sprzedane obiekty są wynajęte w 98 proc. – w 2009 r. centrum Karolinka odwiedziło 6,5 mln osób, a galerię Pogoria 4,8 mln osób. W porównaniu z 2008 r. w obu lokalizacjach liczba odwiedzających wzrosła o 30 proc.

– Mimo że weszliśmy na rynek w trudnym okresie, zainteresowanie inwestorów było znaczne – mówi Neil Gregory-Eaves z Colliers International, które reprezentowało sprzedającego w transakcji.

[wyimek]1,8 mld euro wyniosła wartość transakcji na rynku komercyjnym w 2008 r. [/wyimek]

Mayland po tej transakcji nadal będzie zarządzał sprzedanymi centrami, podobnie jak Galerią Wzgórze w Gdyni oraz Fortem Wola w Warszawie. Spółka do 2012 r. chce otworzyć kolejne projekty w Krakowie, Słupsku i Szczecinie, w planach ma też inwestycję w Rzeszowie. Firma należy do grupy Casino, która w 2006 r. wycofała się z rynku handlowego, sprzedając sieci hipermarketów Geant i dyskontów Leader Price.

Wysoka kwota transakcji to potwierdzenie prognozowanego już w 2009 r. ożywienia na rynku. W 2008 r. w Polsce zmieniły właściciela centra handlowe, biurowce i magazyny warte 1,75 mld euro (42 proc. mniej niż w 2007 r.). Dane za 2009 r. nie są na razie dostępne, ale na pewno będą jeszcze gorsze. W pierwszym półroczu w Europie wartość transakcji spadła 66 proc., do 23,6 mld euro. – Po niemal całkowitym zastoju na rynku spodziewamy się w 2010 r. wyraźnego wzrostu zainteresowania ze strony inwestorów najlepszymi obiektami handlowymi. Obserwujemy pierwsze sygnały, że aktualnie oferowane ceny mogą się stać akceptowalne dla właścicieli nieruchomości, co powinno doprowadzić do zwiększenia wartości transakcji na rynku – mówi Wojciech Pisz z grupy rynków kapitałowych Cushman & Wakefield.