Nie o wszystkim zarząd zdecyduje, jak zechce

Właściciele mieszkań tworzący wspólnotę mieszkaniową mogą – podejmując stosowną uchwałę – ograniczyć uprawnienia zarządu do zaciągania zobowiązań finansowych ponad określoną kwotę. To zwiększa bezpieczeństwo gospodarowania wspólnymi finansami

Aktualizacja: 07.06.2010 04:34 Publikacja: 07.06.2010 04:10

Wioletta Szymańska, adwokat Kancelaria Adwokacka W. Szymańska, E. Rejmak, M. Skrzypkowska

Wioletta Szymańska, adwokat Kancelaria Adwokacka W. Szymańska, E. Rejmak, M. Skrzypkowska

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

[b]Rz: Jak doprowadzić do zmiany uciążliwego najemcy, jak nakłonić do tego resztę członków wspólnoty, przekonać jej zarząd?[/b]

[b]Wioletta Szymańska:[/b] Nieprzestrzeganie przez właściciela lokalu porządku domowego czy też łamanie w sposób rażący lub uporczywy zasad stosunków sąsiedzkich daje podstawę do podjęcia przez innych mieszkańców odpowiednich kroków prawnych.

Warto wskazać, iż na równi z niesubordynowanym właścicielem traktowane są zachowania osób korzystających z lokalu na podstawie na przykład umowy najmu, użyczenia czy też grzecznościowo. 

Jeśli zatem członkowie wspólnoty mają do czynienia z uciążliwym najemcą, a polubowne działania nie przynoszą pożądanego efektu, wówczas możliwe jest zwrócenie się do właściciela lokalu o wypowiedzenie najmu bez zachowania terminów wypowiedzenia. W sytuacji, gdy najemca pomimo wypowiedzenia umowy nadal zajmuje lokal, właściciel może skorzystać z przysługującego mu uprawnienia do wystąpienia do sądu z powództwem o opróżnienie lokalu mieszkalnego.

Może się jednak zdarzyć, iż właściciel lokalu nie podejmie żadnych kroków w celu rozwiązania stosunku najmu tudzież przywrócenia w inny sposób należytego porządku, wówczas ostatecznym środkiem, po jaki może sięgnąć tym razem ogół mieszkańców, będzie przymusowa sprzedaż lokalu w trybie art. 16 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E05EF5AF7086942FEA018822BC532338?id=128489]ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali[/link] (tzw. WłLokU).

 

[b]Kto może o tym zdecydować?[/b]

Legitymację do wytoczenia takiego powództwa posiada wspólnota mieszkaniowa, nie zaś jej poszczególni członkowie, a zatem pozew w imieniu wspólnoty wniesie jej zarząd. Powództwo o nakazanie sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowi czynność przekraczającą zakres zwykłego zarządu. Dlatego dla swojej skuteczności wymaga podjęcia przez członków wspólnoty uchwały wyrażającej zgodę na dokonanie czynności i udzielającej zarządowi pełnomocnictwa. Warto pamiętać, że uchwała ta winna być podjęta – co do zasady – większością głosów, liczoną według wielkości udziałów na zebraniu wspólnoty lub w drodze tzw. obiegu. 

W sytuacji, gdy sąd rozstrzygający sprawę podzieli stanowisko wspólnoty i orzeknie o przymusowej sprzedaży lokalu oraz jego opróżnieniu, właścicielowi tudzież najemcy nie przysługuje prawo do lokalu zamiennego.

 

[b]O jak wysokich zobowiązaniach finansowych zarząd wspólnoty może decydować samodzielnie, a kiedy musi mieć zgodę członków wspólnoty?[/b]

Zarząd wspólnoty przy podejmowaniu samodzielnych decyzji mieszczących się w ramach zwykłego zarządu nie jest co do zasady ograniczony wysokością zobowiązania. Nie ma jednak przeszkód, by właściciele lokali w uchwale ograniczyli uprawnienia zarządu w samodzielnym podejmowaniu decyzji do zaciągania zobowiązań ponad określoną kwotę.

Warto wiedzieć, że jeżeli ograniczenie to zostanie ujawnione w księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości wspólnej, wówczas będzie miało znaczenie przy ocenie skuteczności zaciąganych przez zarząd wspólnoty zobowiązań.

 

[b]Czy zarząd wspólnoty mieszkaniowej może zdecydować bez pytania o zgodę jej członków o wynajęciu pomieszczeń w jej budynku np. na sklep?[/b]

Sama czynność prawna zawarcia umowy najmu z konkretnym najemcą mieści się w kategorii czynności zwykłego zarządu i dla swojej skuteczności nie wymaga zgody członków wspólnoty. Należy mieć jednak na względzie, iż aby zarząd mógł w ogóle zawierać umowy najmu z osobami trzecimi, musi zostać podjęta uprzednio uchwała przez członków wspólnoty o przeznaczeniu pomieszczeń w częściach wspólnych nieruchomości pod wynajem.

 

[b]Co zrobić, gdy wspólnota w głosowaniu podjęła decyzję, że pożyczy z banku pieniądze na remont dachu, ale kilka osób nie chce podjąć takiego zobowiązania. Jakie kroki mogą powziąć?[/b]

Członkowie wspólnot mieszkaniowych coraz częściej zamiast gromadzenia środków finansowych na cele remontowe wybierają wariant zadłużenia w banku. Ta czynność prawna przekracza zakres zwykłego zarządu, a zatem dla jej skutecznego dokonania wymagana jest uchwała właścicieli lokali podjęta na zasadach określonych powyżej oraz stosowne pełnomocnictwo.

W sytuacji, gdyby niemożliwe było uzyskanie wymaganej większości głosów, zarząd (lub zarządca) wspólnoty – w myśl art. 24 WłLokU – może wystąpić do sądu z wnioskiem o rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy w trybie postępowania nieprocesowego.

Należy pamiętać, że niewyrażenie zgody na zaciągnięcie kredytu przez jednego czy też kilku członków wspólnoty nie może wstrzymywać, a tym bardziej unicestwiać niezbędnych inwestycji związanych z prawidłowym utrzymaniem części wspólnych nieruchomości.

Sąd, wydając postanowienie, przede wszystkim ma na względzie cel zamierzonej czynności oraz interesy wszystkich właścicieli.

W przypadku małych wspólnot lokalowych właściciele, których udziały wynoszą co najmniej połowę, mogą również żądać rozstrzygnięcia powyższej kwestii przez sąd w sytuacji braku jednomyślności.

 

[b]Co jeśli jednak zobowiązanie kredytowe jest niekorzystne dla niektórych członków wspólnoty?[/b]

Uchwała, która została podjęta zgodnie z wymaganą większością, wiąże ogół właścicieli, w tym również właścicieli przegłosowanych. Niemniej jednak ci, którzy uznają podjętą uchwałę za niezgodną z przepisami prawa, umową właścicieli, bądź z zasadami zarządzania nieruchomością wspólną czy też stwierdzą, że narusza ich interesy, mają możliwość zaskarżenia jej w drodze powództwa do sądu.

 

[b]Jak to zrobić formalnie?[/b]

Właściciel w uprawnieniu do wytoczenia powyższego powództwa kierowanego przeciwko wspólnocie ograniczony jest sześciotygodniowym terminem, liczonym – bez względu na uchybienia w związku ze zwołaniem zebrania – od dnia podjęcia uchwały lub też od dnia powiadomienia o treści uchwały w przypadku indywidualnego zbierania głosów przez zarząd.

Co znamienne, samo zaskarżenie uchwały nie wstrzymuje jej wykonania. Sąd jednak na wniosek skarżącego może udzielić zabezpieczenia polegającego na wstrzymaniu wykonania uchwały, o ile skarżący uprawdopodobni, że brak zabezpieczenia uniemożliwi lub poważnie utrudni wykonanie zapadłego w sprawie orzeczenia lub osiągnięcie celu postępowania. Ostatecznie zatem, w sytuacji gdy właściciel nie zaskarży uchwały w powyższym terminie lub też sąd nie podzieli argumentacji odwołującego się właściciela, uchwała podjęta przez większość ma moc wiążącą dla wszystkich członków wspólnoty mieszkaniowej.

[ramka]WARTO WIEDZIEĆ

[srodtytul]O czym zdecyduje sam zarząd wspólnoty, a na co musi mieć zgodę[/srodtytul]

- Zarząd wspólnoty może podejmować samodzielnie wszelkie czynności związane z bieżącym utrzymaniem i eksploatacją nieruchomości wspólnej.

- Zgody nie potrzebuje np. na podejmowanie decyzji związanych z:

– utrzymaniem czystości w częściach wspólnych (odśnieżanie chodników, utrzymanie zieleni, nawadnianie itp.),

– dokonywaniem drobnych remontów i napraw w nieruchomości wspólnej (konserwacja domofonów, drzwi wejściowych, bram wjazdowych itp.),

– zawieraniem umów zapewniających dostawę gazu, wody, energii elektrycznej, wywozu nieczystości,

– pobieraniem od właścicieli lokali należnych opłat związanych z udziałem w pokrywaniu kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej.

- Jeśli chodzi o czynności przekraczające zwykły zarząd, ich realizacja musi być poprzedzona uchwałą (wyrażającą zgodę na dokonanie czynności i udzielającą zarządowi pełnomocnictwa), podjętą – co do zasady – większością głosów liczoną według wielkości udziałów na zebraniu lub w drodze tzw. obiegu (chyba że w umowie lub w uchwale podjętej w tym trybie postanowiono, że w określonej sprawie na każdego właściciela przypada jeden głos).

- Jakie zatem czynności wymagają zgody wspólnoty? Art. 22 ust. 3 ustawy o własności lokali zawiera otwarty katalog czynności przekraczających zwykły zarząd.

- Zwykły zarząd przekracza np.:

– ustalenie wynagrodzenia zarządu,

– przyjęcie rocznego planu gospodarczego,

– zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej,

– udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę,

– dokonanie podziału nieruchomości wspólnej,

– nabycie nieruchomości,

– wytoczenie powództwa o przymusową sprzedaż lokalu.

- Warto dodać, iż w orzecznictwie za czynność przekraczającą zwykły zarząd uznano np. zlikwidowanie okien na jednej ścianie nieruchomości i wybicie otworów okiennych na ścianie drugiej, dokonanie zmian konstrukcyjnych w instalacji grzewczej (odłączenie swojego lokalu od zainstalowanej w budynku sieci centralnego ogrzewania i zastosowaniu innego rodzaju ogrzewania).

- W przypadku małej wspólnoty (czyli liczącej do siedmiu lokali wyodrębnionych i niewyodrębnionych), w której nie wprowadzono zarządzania umownego, zastosowanie znajdują przepisy kodeksu cywilnego o współwłasności. Podjęcie przez właścicieli lokali czynności zwykłego zarządu wymienionych powyżej wymaga uzyskania zgody większości członków wspólnoty. Natomiast do dokonania czynności przekraczającej zwykły zarząd konieczna jest jednomyślność.

[i]Źródło: Kancelaria Adwokacka

W. Szymańska, E. Rejmak, M. Skrzypkowska[/i][/ramka]

[srodtytul]Za tydzień: [i]Czy kredyt zaciągnięty przez wspólnotę obciąża też twoje mieszkanie[/i][/srodtytul]

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr