Podaż centrów handlowych w Polsce

Deweloperzy coraz chętniej budują w mniejszych miastach

Aktualizacja: 23.07.2012 01:04 Publikacja: 23.07.2012 00:37

Podaż centrów handlowych w Polsce

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Podaż obiektów handlowych w Polsce zwiększy się w tym roku o ok. 550–600 mkw. – wynika z danych Colliers International. Największe otwarcia przypadną na drugą połowę 2012 r. Do użytku zostanie oddane centrum Europa Centralna w Gliwicach (67 tys. mkw.), City Centre w Rzeszowie (42 tys. mkw.) oraz Auchan Łomianki (33,6 tys. mkw.).

– Polska jest daleka od nasycenia pod względem powierzchni handlowej w porównaniu z innymi krajami europejskimi – twierdzi Wojciech Papierak, prezes Polskiego Holdingu Nieruchomości. – Widać zapotrzebowanie zarówno na wielkopowierzchniowe centra handlowe, jak też na bardziej kameralne inwestycje i wyspecjalizowane obiekty – zapewnia.

Duża konkurencja

Ok. 60 proc. powierzchni centrów handlowych oddanych w I poł. 2012 r. znajduje się w miastach liczących mniej niż 200 tys. mieszkańców.

– W przypadku obiektów w budowie dysproporcja ta wzrasta do 70 proc. – mówi Wioleta Wojtczak, starszy konsultant w dziale badań i analiz rynku Savills. – Największe z oddanych już obiektów to Korona Kielce (34 tys. mkw.), Nova Park w Gorzowie (32,4 tys. mkw.), Sky Tower we Wrocławiu (24,3 tys. mkw.) i Alfa w Grudziądzu (24,3 tys. mkw.) – wylicza.

W aglomeracjach, poza Sky Tower, ukończono także do tej pory rozbudowę Magnolia Park we Wrocławiu (o ok. 11 tys. mkw.), a w II półroczu br. zostanie otwarta m.in. Galeria MM w Poznaniu (36 tys. mkw.).

– W ośmiu głównych miastach w kraju powstaje obecnie prawie 320 tys. mkw. powierzchni najmu w dziesięciu nowych i jednym rozbudowywanym obiekcie – wylicza Jan Jakub Zombirt, analityk rynku w Jones Lang LaSalle.

Projekty handlowe są dziś rzadko w pełni wynajęte w chwili ukończenia budowy. Większość z nich jest skomercjalizowana w 70 proc.

– Wynika to przede wszystkim z silnej konkurencji już istniejących centrów handlowych, częściowego nasycenia rynku, jak również ostrożniejszej ekspansji sieci handlowych. W niektórych przypadkach niski poziom komercjalizacji jest efektem niedopasowania wielkości i formatu obiektu do potrzeb rynku bądź niewłaściwego doboru projektu czy też aranżacji powierzchni najmu – tłumaczy Dominika Jędrak, dyrektor z działu badań i doradztwa w Colliers International.

W różnych formatach

Najpopularniejszymi projektami pozostają centra handlowe. – Podaż parków handlowych zwiększa się w Polsce bardzo powoli i nie stanowią one silnej konkurencji dla galerii handlowych. Z kolei sektor centrów wyprzedażowych rozwija się stabilnie. Dziś powstają trzy outlety – wszystkie w największych aglomeracjach – opowiada Jan Jakub Zombirt.

Zdaniem Wiolety Wojtczak sporą popularnością cieszą się ostatnio obiekty typu „convenience", czyli niewielkie centra o pow. 5 tys. mkw., służące głównie osobom mieszkającym w bezpośrednim sąsiedztwie. Deweloperzy coraz chętniej łączą także różne formaty, np. gliwicka Europa Centralna składa się tradycyjnej galerii i parku handlowego. – W porównaniu z poprzednimi latami powierzchnie większości obiektów handlowych oddawanych do użytku w tym roku są zdecydowanie mniejsze i wynoszą 15–35 tys. mkw. – zaznacza Dominika Jędrak.

Tzw. czynsze prime, czyli za najlepsze powierzchnie w wiodących centrach handlowych, pozostają stabilne w największych miastach – oscylują między 70 a 90 euro za mkw. miesięcznie za lokal o pow. do 100 mkw. W parkach handlowych stawki za pow. do 500 mkw. w głównych miastach regionalnych wynoszą 12–14 euro za mkw. miesięcznie.

– W Warszawie, w związku ze zmianą najemców w kilku znanych centrach, obserwujemy niewielkie podwyżki czynszów. Z kolei w mniejszych miastach oraz tych, w których jest duża konkurencja, najemcy będą dążyć do obniżenia dotychczasowych stawek – prognozuje Jan Jakub Zombirt.

Spadają również czynsze w obiektach starszej generacji, które nie są w stanie konkurować z nowoczesnymi centrami.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki d.kaczynska@rp.pl

Podaż obiektów handlowych w Polsce zwiększy się w tym roku o ok. 550–600 mkw. – wynika z danych Colliers International. Największe otwarcia przypadną na drugą połowę 2012 r. Do użytku zostanie oddane centrum Europa Centralna w Gliwicach (67 tys. mkw.), City Centre w Rzeszowie (42 tys. mkw.) oraz Auchan Łomianki (33,6 tys. mkw.).

– Polska jest daleka od nasycenia pod względem powierzchni handlowej w porównaniu z innymi krajami europejskimi – twierdzi Wojciech Papierak, prezes Polskiego Holdingu Nieruchomości. – Widać zapotrzebowanie zarówno na wielkopowierzchniowe centra handlowe, jak też na bardziej kameralne inwestycje i wyspecjalizowane obiekty – zapewnia.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Nieruchomości
Mało nowych biur w regionach. Wynik może być najgorszy od niemal 20 lat
Nieruchomości
Dyrektywa budynkowa EPBD. Gra w klasy na półmetku
Nieruchomości
Anna Watkowska: Jesteśmy gotowi, by tworzyć rynek mieszkań dla seniorów
Nieruchomości
Develia chce rosnąć na rynku mieszkaniowym. Przejęcia przyspieszą wzrost
Nieruchomości
Urzędy w nowoczesnych biurowcach. Jakie zapisy chronią takich najemców?