Reklama
Rozwiń

Podaż centrów handlowych w Polsce

Deweloperzy coraz chętniej budują w mniejszych miastach

Aktualizacja: 23.07.2012 01:04 Publikacja: 23.07.2012 00:37

Podaż centrów handlowych w Polsce

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Podaż obiektów handlowych w Polsce zwiększy się w tym roku o ok. 550–600 mkw. – wynika z danych Colliers International. Największe otwarcia przypadną na drugą połowę 2012 r. Do użytku zostanie oddane centrum Europa Centralna w Gliwicach (67 tys. mkw.), City Centre w Rzeszowie (42 tys. mkw.) oraz Auchan Łomianki (33,6 tys. mkw.).

– Polska jest daleka od nasycenia pod względem powierzchni handlowej w porównaniu z innymi krajami europejskimi – twierdzi Wojciech Papierak, prezes Polskiego Holdingu Nieruchomości. – Widać zapotrzebowanie zarówno na wielkopowierzchniowe centra handlowe, jak też na bardziej kameralne inwestycje i wyspecjalizowane obiekty – zapewnia.

Duża konkurencja

Ok. 60 proc. powierzchni centrów handlowych oddanych w I poł. 2012 r. znajduje się w miastach liczących mniej niż 200 tys. mieszkańców.

– W przypadku obiektów w budowie dysproporcja ta wzrasta do 70 proc. – mówi Wioleta Wojtczak, starszy konsultant w dziale badań i analiz rynku Savills. – Największe z oddanych już obiektów to Korona Kielce (34 tys. mkw.), Nova Park w Gorzowie (32,4 tys. mkw.), Sky Tower we Wrocławiu (24,3 tys. mkw.) i Alfa w Grudziądzu (24,3 tys. mkw.) – wylicza.

W aglomeracjach, poza Sky Tower, ukończono także do tej pory rozbudowę Magnolia Park we Wrocławiu (o ok. 11 tys. mkw.), a w II półroczu br. zostanie otwarta m.in. Galeria MM w Poznaniu (36 tys. mkw.).

– W ośmiu głównych miastach w kraju powstaje obecnie prawie 320 tys. mkw. powierzchni najmu w dziesięciu nowych i jednym rozbudowywanym obiekcie – wylicza Jan Jakub Zombirt, analityk rynku w Jones Lang LaSalle.

Projekty handlowe są dziś rzadko w pełni wynajęte w chwili ukończenia budowy. Większość z nich jest skomercjalizowana w 70 proc.

– Wynika to przede wszystkim z silnej konkurencji już istniejących centrów handlowych, częściowego nasycenia rynku, jak również ostrożniejszej ekspansji sieci handlowych. W niektórych przypadkach niski poziom komercjalizacji jest efektem niedopasowania wielkości i formatu obiektu do potrzeb rynku bądź niewłaściwego doboru projektu czy też aranżacji powierzchni najmu – tłumaczy Dominika Jędrak, dyrektor z działu badań i doradztwa w Colliers International.

W różnych formatach

Najpopularniejszymi projektami pozostają centra handlowe. – Podaż parków handlowych zwiększa się w Polsce bardzo powoli i nie stanowią one silnej konkurencji dla galerii handlowych. Z kolei sektor centrów wyprzedażowych rozwija się stabilnie. Dziś powstają trzy outlety – wszystkie w największych aglomeracjach – opowiada Jan Jakub Zombirt.

Zdaniem Wiolety Wojtczak sporą popularnością cieszą się ostatnio obiekty typu „convenience", czyli niewielkie centra o pow. 5 tys. mkw., służące głównie osobom mieszkającym w bezpośrednim sąsiedztwie. Deweloperzy coraz chętniej łączą także różne formaty, np. gliwicka Europa Centralna składa się tradycyjnej galerii i parku handlowego. – W porównaniu z poprzednimi latami powierzchnie większości obiektów handlowych oddawanych do użytku w tym roku są zdecydowanie mniejsze i wynoszą 15–35 tys. mkw. – zaznacza Dominika Jędrak.

Tzw. czynsze prime, czyli za najlepsze powierzchnie w wiodących centrach handlowych, pozostają stabilne w największych miastach – oscylują między 70 a 90 euro za mkw. miesięcznie za lokal o pow. do 100 mkw. W parkach handlowych stawki za pow. do 500 mkw. w głównych miastach regionalnych wynoszą 12–14 euro za mkw. miesięcznie.

– W Warszawie, w związku ze zmianą najemców w kilku znanych centrach, obserwujemy niewielkie podwyżki czynszów. Z kolei w mniejszych miastach oraz tych, w których jest duża konkurencja, najemcy będą dążyć do obniżenia dotychczasowych stawek – prognozuje Jan Jakub Zombirt.

Spadają również czynsze w obiektach starszej generacji, które nie są w stanie konkurować z nowoczesnymi centrami.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki d.kaczynska@rp.pl

Podaż obiektów handlowych w Polsce zwiększy się w tym roku o ok. 550–600 mkw. – wynika z danych Colliers International. Największe otwarcia przypadną na drugą połowę 2012 r. Do użytku zostanie oddane centrum Europa Centralna w Gliwicach (67 tys. mkw.), City Centre w Rzeszowie (42 tys. mkw.) oraz Auchan Łomianki (33,6 tys. mkw.).

– Polska jest daleka od nasycenia pod względem powierzchni handlowej w porównaniu z innymi krajami europejskimi – twierdzi Wojciech Papierak, prezes Polskiego Holdingu Nieruchomości. – Widać zapotrzebowanie zarówno na wielkopowierzchniowe centra handlowe, jak też na bardziej kameralne inwestycje i wyspecjalizowane obiekty – zapewnia.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Nieruchomości
Kolejny szkieletor przestanie straszyć. Przy Sobieskiego powstaną apartamenty
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Nieruchomości
Przedmieścia kuszą niższymi cenami mieszkań
Nieruchomości
Najem mieszkań na huśtawce. Ile zapłaci lokator?
Nieruchomości
Rynek wtórny. Nie ma co czekać na cenowy cud
Nieruchomości
Tyle sprzedający chcą za mieszkania z drugiej ręki