W Polsce w tym roku zostanie w sumie oddanych do użytku ok. 110 tys. mkw. powierzchni tzw. centrów specjalistycznych, głównie parków handlowych. Jak wyliczają przedstawiciele firmy CBRE, jest to o 30 proc. więcej w porównaniu do 2012 r. W przyszłym roku deweloperzy zakończą budowę kolejnych 13 centrów liczących ok. 260 tys. mkw.
– W Polsce wyczerpują się możliwości nasycania rynku standardowymi centrami. Pozostały pojedyncze lokalizacje w najatrakcyjniejszych dużych aglomeracjach oraz mniejsze ośrodki o ograniczonym potencjale. Rynek zaczyna wymagać dywersyfikacji projektów, co stwarza szanse dla rozwoju nowych konceptów –zapewnia Andrzej Jarosz, dyrektor marketingu w firmie Mayland RE.
Spółka przymierza się do przebudowy istniejącego w Warszawie centrum Fort Wola. Po zamianach centrum ma skupiać najemców oferujących głównie tzw. produkty i usługi rodzinne, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci.
Ryzykowne pomysły
Na razie jednak rynek specjalistycznych centrów handlowych raczkuje.
– Do nielicznych przykładów obiektów tej kategorii należy warszawski Klif, który zmienił profil oferty, czy też bardzo niszowy VitkAc, w którym prosperują jedynie sklepy wiodących luksusowych marek – tłumaczy Andrzej Jarosz.