Kwitną parki handlowe i centra codziennych zakupów

W I połowie roku w Polsce oddano do użytku ok. 150 tys. mkw. powierzchni handlowej. To ok. 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z analiz firmy doradczej Colliers.

Publikacja: 12.07.2023 17:16

Fort Wola w Warszawie

Fort Wola w Warszawie

Foto: Mat.prasowe

Colliers podaje, że na koniec czerwca tego roku zasoby powierzchni handlowej w Polsce to już niemal 12,8 mln mkw. Analitycy przewidują, że w najbliższym czasie czeka nas dalszy dynamiczny rozwój parków handlowych i centrów zakupów codziennych.

W I połowie roku oddano do użytku ok. 150 tys. mkw. powierzchni handlowej. 70 proc. (ok. 103 tys. mkw.) powstało w parkach handlowych. - Reszta powierzchni przypadła na dwa tradycyjne centra handlowe – ponownie otwarty Fort Wola w Warszawie oraz Bawełniankę w Bełchatowie - obiekt otwarty w budynku zbudowanym już kilka lat temu – wskazuje Colliers.

W mniejszym mieście

Agnieszka Piekarska, dyrektor w dziale powierzchni handlowych w firmie Colliers, podkreśla, że obie inwestycje wskazują na rosnącą rolę efektywnego wykorzystania już istniejących obiektów. – Możemy się spodziewać, że w najbliższych latach takich inwestycji będzie więcej – mówi dyrektor Piekarska. Dodaje, że najbardziej widocznym trendem jest rozwój parków handlowych i centrów convenience, które powstają w mniejszych miastach.

- Jak pokazują nasze dane, na miasta poniżej 100 tysięcy mieszkańców przypada 70 proc. powierzchni oddanej do użytku w zakończonym półroczu - mówi Agnieszka Piekarska.

Z analiz Colliersa wynika, że dynamicznie rośnie rynek obiektów o powierzchni najmu od 2 do 5 tys. mkw. Łączne zasoby w nowoczesnych obiektach tej wielkości przekroczyły ponad 2 mln mkw.

Największym rynkiem pod względem powierzchni handlowych jest aglomeracja warszawska z 57 obiektami o łącznej powierzchni 1,76 mln mkw. - Rynek ten wyprzedza konurbację górnośląsko-zagłębiowską, gdzie działa 49 obiektów o łącznej powierzchni ok. 1,16 mln mkw. Największą podaż wśród miast poniżej 400 tysięcy mieszkańców oferuje Lublin, gdzie po otwarciu parku handlowego Węglin, podaż przekroczyła 400 tys. mkw. – podaje Colliers.

Dyskonty biorą najwięcej

- Nasycenie powierzchnią centrów handlowych w Polsce wynosi 330 mkw. na 1 tys. mieszkańców. W grupie największych aglomeracji największe nasycenie w pierwszym półroczu 2023 roku notowane było we Wrocławiu (811 mkw. na 1 tys. mieszkańców) oraz Poznaniu (801 mkw. na 1 tys. mieszkańców). Wśród miast powyżej 200 tys. mieszkańców największe nasycenie rynku cechuje Lublin (1 220 mkw. na 1 tys. mieszkańców), a wśród miast średniej wielkości Opole (1 216 mkw. na 1 tys. mieszkańców) i Rzeszów (1 203 mkw. na 1 tys. mieszkańców).

Niezmiennie największy popyt na nowe powierzchnie generują sieci handlowe z branży ekonomicznej, dyskonty i sklepy off-price. - Marki te otwierają placówki zarówno w parkach handlowych, jak i w tradycyjnych centrach handlowych – wskazują analitycy.

W I półroczu na polski rynek weszła niemiecka sieć Woolworth, otwierając sklepy w Krakowie, Warszawie i Poznaniu. Marka Lush na pierwszy sklep wybrała centrum handlowym Złote Tarasy w Warszawie. W centrum handlowym Blue City zadebiutował Master Burger. Marka gastronomiczna Brokuł Spot otwarła pierwszy lokal w Gdyni. W I półroczu 2023 roku w sklepach stacjonarnych zadebiutowały również m.in. ukraińska marka Bob Snail, czy znany ze sprzedaży online sklep CentrumRowerowe.pl.

W lipcu w Pasażu Grunwaldzkim otwarty zostanie pierwszy lokal gastronomiczny pod szyldem Popeyes. W Warszawie planowany jest debiut litewskiej marki Candy Pop, zaś w poznańskim centrum handlowym Posnania będzie można kupić produkty ukraińskiej modowej marki Solmar.

W Warszawie na ul. Nowy Świat otwarto pierwszy salon eobuwie.pl ze strefą MODIVO, zlokalizowany przy ulicy handlowej, a przy Krakowskim Przedmieściu otwarto sklep Hard Rock Cafe w nowym koncepcie, z antykwariatem płyt winylowych.

Nowe otwarcia i przebudowy

W budowie na koniec czerwca 2023 roku było ok. 375 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego ponad 227 tys. mkw.  ma być oddane w drugim półroczu 2023 roku. Nowa podaż niezmiennie powstaje głównie w formacie parków handlowych.

- Pomimo coraz większego udziału małych formatów powierzchni handlowych, nadal powstają także większe obiekty. Wśród największych powstających obiektów wymienić można Koszalin Power Center (38 tys. mkw.), Karuzela Biała (28 tys. mkw.) czy Galerię Goplana w Lesznie (15,2 tys. mkw.) – mówi Wojciech Wojtowicz, analityk w dziale doradztwa i badań rynku w firmie Colliers. - Deweloperzy widzą potencjał już istniejących obiektów. Trwają przebudowy hal po hipermarketach Tesco na parki handlowe w Opolu (Ozimska Park, 16,8 tys. mkw.) oraz w Bytomiu, a w planach jest także przebudowa hali w Bielsko-Białej. W Łodzi trwają prace nad ponownym otwarciem centrum Sukcesja, w której część powierzchni ma zostać przeznaczona na cele rozrywki i rekreacji – wskazuje.

Colliers podaje, że na koniec czerwca tego roku zasoby powierzchni handlowej w Polsce to już niemal 12,8 mln mkw. Analitycy przewidują, że w najbliższym czasie czeka nas dalszy dynamiczny rozwój parków handlowych i centrów zakupów codziennych.

W I połowie roku oddano do użytku ok. 150 tys. mkw. powierzchni handlowej. 70 proc. (ok. 103 tys. mkw.) powstało w parkach handlowych. - Reszta powierzchni przypadła na dwa tradycyjne centra handlowe – ponownie otwarty Fort Wola w Warszawie oraz Bawełniankę w Bełchatowie - obiekt otwarty w budynku zbudowanym już kilka lat temu – wskazuje Colliers.

Pozostało 87% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Mieszkania i parki handlowe. Trei nie zwalnia tempa
Nieruchomości
Osiedlowe sklepy na powierzchni
Nieruchomości
Deweloperzy i klienci lubią parki handlowe
Nieruchomości
N-Park w Olkuszu jeszcze większy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Pasaż Dominikański. Nowy park handlowy w Tarnobrzegu