Nowelizacja ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym to kolejne obciążenie dla sektora bankowego, ponieważ to banki go zasilają. Na podstawie uchwały nr 25/2015 Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z 25 listopada 2015 r., opłata na 2016 rok została ustalona w wysokości 0,167 proc. łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko określonej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z 26 czerwca 2013 r. [w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.Urz. UE L 176 z 27.06.2013, str. 1, z późn. zm.), obliczonej według zasad określonych na podstawie przepisów tego rozporządzenia i ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz.U. z 2015 r. poz. 128 z późn. zm.]. Po wprowadzeniu proponowanych zmian wyżej wymieniona opłata może znacząco wzrosnąć.
Zmiany w Bankowym Funduszu Gwarancyjnym wymuszane są przez Unię Europejską, która narzuca krajom członkowskim dostosowanie swoich przepisów do obowiązujących dyrektyw unijnych: w sprawie prowadzenia działań naprawczych w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz w sprawie systemu gwarancji depozytów.
Jakie zmiany
Modyfikacja w Bankowym Funduszu Gwarancyjnym to niejedyna koncepcja rządu mająca poprawić bezpieczeństwo nabywców mieszkań. Po rocznej przerwie w pracach nad propozycją zmian przedstawionych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dotyczących nowelizacji ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (tzw. ustawie deweloperskiej), projekt ponownie trafił do kalendarza prac Rady Ministrów.
Prace nad nowelizacją w zasadzie zostaną wznowione w punkcie, w którym znajdowały się kilka miesięcy temu. Ustawodawca uważa, że nabywcy mieszkań na rynku pierwotnym nie są dostatecznie chronieni, dlatego proponuje wprowadzenie kilku istotnych zmian w ustawie deweloperskiej.
Jedną z głównych koncepcji projektu jest konieczność zawierania umów deweloperskich nie tylko w przypadku nowo budowanych mieszkań, ale również tych, dla których zostało wydane pozwolenie na użytkowanie. Obecnie w takich przypadkach zawierane są klasyczne umowy przedwstępne sporządzane zgodnie z kodeksem cywilnym.
Dodatkowo w myśl nowych przepisów umowami objęte mają być również miejsca parkingowe w garażach. Zmiany takie nie są do końca uzasadnione, ponieważ w przypadku zakupu nieruchomości oddanej do użytkowania, nabywca nie ponosi większego ryzyka – zakup obejmuje fizycznie istniejący lokal, a nie inwestycję w budowie, która obarczona jest ryzykiem nieukończenia. Sporządzenie dodatkowych umów przed notariuszem spowoduje generowanie dodatkowych kosztów zakupu nieruchomości.