Parki handlowe kwitną mimo kryzysu

Od 2016 roku zrealizowano ponad 160 transakcji sprzedaży parków handlowych i obiektów typu convenience. Polski rynek wciąż przyciąga nowych inwestorów. Przyjdą do nas kolejni gracze z Francji, Izraela i Czech.

Publikacja: 12.12.2022 10:52

Parki handlowe kwitną mimo kryzysu

Foto: Mat.prasowe

- Rynek nieruchomości handlowych w Polsce jest w fazie dynamicznego wzrostu dzięki rozwojowi rynku parków handlowych (powyżej 5 tys. mkw. GLA) i obiektów typu convenience (parki handlowe o GLA poniżej 5 tys. mkw.). Od 2016 roku zrealizowano ponad 160 transakcji tego typu aktywami – podaje Avison Young.

Oferta dyskontów

– Wśród inwestycji w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce wciąż dominują nieduże obiekty typu convenience. Obiekty tego typu często bazują na dyskontach spożywczych i tzw. value retailers, którzy niezmiennie cieszą się popularnością, również w czasach, kiedy konsumenci coraz większą uwagę zwracają na ceny towarów pierwszej potrzeby, a zakupy są często ograniczane do niezbędnego minimum – mówi cytowany w komunikacie Michał Ćwikliński, dyrektor w Avison Young. - Jakkolwiek to nie brzmi, rosnąca inflacja i spadek siły nabywczej, będący jej konsekwencją, paradoksalnie działają na korzyść centrów convenience i parków handlowych, które charakteryzuje oferta dyskontowa.

Avison Young podaje, że w ciągu trzech kwartałów tego roku wartość inwestycji w sektorze handlowym w Polsce była o ponad 20 proc. większa niż w analogicznym czasie 2021 roku. - Ten wynik zawdzięczamy w głównej mierze projektom joint venture zrealizowanym przez firmę EPP w I kw., które odpowiadają za 75 proc. wyniku sektora – podaje firma. – Stopy kapitalizacji dla najlepszych nieruchomości w Polsce wykazują tendencję wzrostową. Różnica pomiędzy stopami kapitalizacji dla najlepszych parków handlowych (6,8 proc.) a najlepszymi nieruchomościami magazynowymi (5 proc.) i biurowymi (4,7 proc.) przekracza 180 punktów bazowych, co jest wyjątkowym wynikiem w porównaniu ze stolicami Europy Zachodniej. W przypadku parków handlowych, Polska nadal oferuje inwestorom atrakcyjne stopy kapitalizacji. Na rynku Europy Środkowo-Wschodniej, również Węgry (7 proc.) i Rumunia (7 - 7,25 proc.) odznaczają się wysokimi stopami w sektorze – komentuje Michał Ćwikliński.

W związku z brakiem produktu i dużym zainteresowaniem parkami handlowymi i obiektami convenience, Avison Young spodziewa się dalszej kompresji stóp kapitalizacji w tym segmencie.

Rekordowe transakcje

W latach 2016-2019 udział transakcji parkami handlowymi i centrami typu convenience w całkowitych transakcjach sektora handlowego w Polsce nie przekraczał średnio 10 proc. - W 2020 roku zarejestrowaliśmy jego dwukrotny wzrost (20 proc.), ponieważ wiele innych inwestycji zostało wstrzymanych w związku z pandemią. W 2021 roku był to wynik na poziomie 12 proc. (117 mln euro) a w I-III kw. 2022 – 15 proc. (127 mln euro) – wskazują analitycy Avison Young.

Dodają, że liczba transakcji w tym segmencie bije rekordy. - Wysoka płynność przy niższym całkowitym wolumenie odzwierciedla zainteresowanie inwestorów małymi formatami, w tym zlokalizowanymi w mniejszych miastach. W I-III kw. 2022 aż 17 z 26 transakcji odnotowanych w sektorze handlowym dotyczyło parków handlowych i centrów typu convenience, co było najwyższym udziałem od początku istnienia rynku – tłumaczą.

Zaznaczają, że dynamika rozwoju tego sektora jest względnie niewielka, ponieważ większość działających na nim inwestorów realizuje strategie długoterminowe. - Dlatego też liczba transakcji zależy w dużej mierze od deweloperów i podaży nowych obiektów. W I-III kw. 2022, 40 proc. transakcji zrealizowano nowymi obiektami – obecnymi na rynku krócej niż dwa lata – mówią.

Nowi gracze

Sektor przyciąga niezmiennie nowych inwestorów. - W 2022 roku w Polsce zadebiutowały firmy Lords LB i LEOFF Group, które nabyły nieruchomości we Wrocławiu i Opolu – podaje Avison Young. Analitycy firmy spodziewają się, że do końca roku na krajowym rynku inwestycyjnym pojawią się także kolejni gracze m.in. z Francji, Izraela i Czech. - Na kształtowanie się rynku inwestycyjnego w sektorze największy wpływ w ostatnich dwóch latach miały głównie dwa podmioty inwestycyjne odpowiadające łącznie za 36 proc. transakcji w okresie 2021 – I-III kw. 2022 – podają analitycy. - W parki handlowe i centra convenience inwestowały w Polsce głównie podmioty z Niemiec (76 mln euro łącznie) i Wielkiej Brytanii (54 mln euro łącznie). Inne źródła kapitału to kraje Europy Zachodniej, USA, kraje Europy Środkowo-Wschodniej, Izrael, ale również Polska.

- Rynek nieruchomości handlowych w Polsce jest w fazie dynamicznego wzrostu dzięki rozwojowi rynku parków handlowych (powyżej 5 tys. mkw. GLA) i obiektów typu convenience (parki handlowe o GLA poniżej 5 tys. mkw.). Od 2016 roku zrealizowano ponad 160 transakcji tego typu aktywami – podaje Avison Young.

Oferta dyskontów

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Polska, czyli kraj licznych okazji inwestycyjnych
Nieruchomości komercyjne
Popyt na polskie nieruchomości komercyjne wciąż silny
Nieruchomości
Parki handlowe Hunter REIM w nowych rękach
Nieruchomości
Park handlowy Glinianka przyjmie klientów w 2023 roku
Nieruchomości komercyjne
Parki są elastyczne i demokratyczne