W dużych polskich miastach powstaje kilkanaście obiektów, które dostarczą ok. 2,5 tys. apartamentów typu condo – podaje Emmerson Evaluation w najnowszym raporcie. Ceny są zróżnicowane. Zależą m.in. od adresu nieruchomości i położenia lokalu w budynku. Przykładowo, za metr apartamentu w Świnoujściu trzeba zapłacić od 6,8 do 12 tys. zł, a za mkw. lokalu w budynku tuż przy plaży w Kołobrzegu – od 8,5 do 16 tys. zł.
– Rynek condohoteli otwiera się na coraz drobniejszych inwestorów. Powstają obiekty o tzw. niskiej cenie wejścia, poniżej 200 tys. zł – zwraca uwagę Dariusz Książak, prezes Emmerson Evaluation. – Formuła condohoteli polega na rozproszeniu własności apartamentów pomiędzy indywidualnych inwestorów, którzy dostają określony zwrot z wynajmu. Condohotele mogą działać także w oparciu o udział właściciela w przychodach lub zyskach z wynajmu. W tym modelu zwrot z inwestycji zależy od zmiennych czynników, takich jak obłożenie czy popyt – dodaje.
Bartosz Turek, analityk Open Finance, szacuje, że na tym rynku można zarobić 5–9 proc. rocznie. – Czasem inwestor może liczyć na 50 –75-proc. udział w wygenerowanych zyskach – mówi. – Niejednokrotnie oferowane jest połączenie tych dwóch systemów wynagradzania. Deweloper obiecuje na przykład zysk w wysokości 7 proc. wartości nieruchomości rocznie, a jeśli zarobi więcej, dzieli nadwyżkę po połowie. Próbując to wszystko uśrednić, można zaryzykować stwierdzenie, że inwestycja powinna się zwrócić w ciągu ok. 15 lat.
Nie tylko dla turystów
Z raportu Emmerson Evaluation wynika, że rynek condohoteli, który pierwotnie skupiał się wokół wynajmu dla turystów, dziś rozwija się także w innych segmentach. – W tej formule powstają już nie tylko budynki hotelowe, ale także mieszkalne w dużych aglomeracjach, jak Warszawa, Wrocław, Kraków, Trójmiasto – zauważa Dariusz Książak. – Deweloperzy mieszkaniowi dostrzegli alternatywny sposób sprzedaży lokali. Potencjalnych nabywców zachęcają często niższą ceną niż standardowego mieszkania oraz zazwyczaj gwarantowanym zyskiem.
Na wysyp condohoteli w miastach zwraca uwagę także Marlena Kosiura, ekspert portalu InwestycjewKurortach.pl. – Na ten rynek wchodzą międzynarodowe marki, m.in. Best Western, Ibis, Radisson Blu – mówi.