Deweloperzy sprzedają więcej mieszkań

Giełdowi deweloperzy mieszkaniowi mają za sobą udany początek roku. To zasługa stabilnych cen oraz rosnącej popularności programu "Rodzina na swoim"

Publikacja: 08.04.2010 02:00

Deweloperzy sprzedają więcej mieszkań

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Jak wynika z szacunków "Rzeczpospolitej", większość z nich w I kwartale zwiększyła sprzedaż (ilościowo) w dwucyfrowym tempie w porównaniu z końcówką 2009 r. Pozycję lidera utrzymał Dom Development, który sprzedał w minionym kwartale ponad 330 mieszkań netto (uwzględniając rezygnację).

Dla porównania, przez całe I półrocze 2009 r. firma znalazła nabywców na 262 lokale, a w IV kwartale sprzedała 300 lokali. Po piętach kierowanej przez Jarosława Szanajcę spółce depcze J.W. Construction, które w minionym kwartale sprzedało 286 mieszkań brutto (nie licząc rezygnacji), o 10 proc. więcej niż kwartał wcześniej.

Zachętą do zakupu mieszkania jest stabilizacja cen, którą obserwujemy od pewnego czasu. Jak wynika z danych RedNet Consulting, średnia cena metra mieszkania dla siedmiu największych aglomeracji w marcu była nieco niższa (6,89 tys. zł) niż we wrześniu 2009 r. (6,97 tys. zł). Spadek cen to m.in. konsekwencja wprowadzania do ofert nowych mieszkań z tańszych, popularnych inwestycji i wciąż spore rabaty na droższe i większe przedkryzysowe lokale.

Nie bez wpływu na poprawę wyników sprzedaży pozostaje program dopłat do kredytów w ramach "Rodziny na swoim". Deweloperzy chętniej budują mniejsze i tańsze lokale, zakładając, że w segmencie mieszkań dostępnych w programie z rządową dopłatą sprzedaż będzie rosła szybciej niż dotychczas. Powód – z początkiem kwietnia w większości dużych miast wzrosły limity cen za metr kwadratowy lokali kwalifikujących się do dopłat. – Poza tym do programu "Rodzina na swoim" przystępuje coraz więcej banków, co może mieć przełożenie na korzystną sprzedaż – uważa Tomasz Panabażys, dyrektor zarządzający J.W. Construction Holding.

Deweloperzy przestrzegają jednak przed wyciąganiem zbyt pochopnych wniosków z dobrych wyników sprzedaży liderów rynku. Pozostałe firmy mieszkaniowe mogą bowiem jedynie pomarzyć o podobnych rezultatach.

Mniejsi gracze ciągle mają problemy z pozyskaniem finansowania dla nowych inwestycji – banki wciąż ostrożnie podchodzą do kredytowania mniej znanych podmiotów. Jeżeli mniejsze firmy nie poradzą sobie z problemami, główni gracze zdominują rynek mieszkaniowy.

[i] Czytaj też na [link=http://www.parkiet.com/artykul/25,915582.html]www.parkiet.com[/link][/i]

Jak wynika z szacunków "Rzeczpospolitej", większość z nich w I kwartale zwiększyła sprzedaż (ilościowo) w dwucyfrowym tempie w porównaniu z końcówką 2009 r. Pozycję lidera utrzymał Dom Development, który sprzedał w minionym kwartale ponad 330 mieszkań netto (uwzględniając rezygnację).

Dla porównania, przez całe I półrocze 2009 r. firma znalazła nabywców na 262 lokale, a w IV kwartale sprzedała 300 lokali. Po piętach kierowanej przez Jarosława Szanajcę spółce depcze J.W. Construction, które w minionym kwartale sprzedało 286 mieszkań brutto (nie licząc rezygnacji), o 10 proc. więcej niż kwartał wcześniej.

Nieruchomości
Ghelamco pod presją, zwróć uwagę na ważne daty
Nieruchomości
W Białce Tatrzańskiej powstanie luksusowy aparthotel
Nieruchomości
Mieszkanie z drugiej ręki na wysoki połysk. Warto kupić?
Nieruchomości
Budowane latami osiedla jak miasta kwadransowe
Nieruchomości
Najlepiej wynagradzani prezesi spółek deweloperskich w 2024 r.
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku