Odpowiada Genowefa Baziuk-Płaska, Stowarzyszenie Wspólny Dom

– Podpisywanie umów, zarówno długoterminowych, jak np. umowa rachunku bankowego czy umowa o dostawę wody, jak i jednorazowych, jak umowy o wykonanie prac remontowych, jest czynnością zarządu zwykłego. A zatem negocjowanie umów – ich zakresu, cen, warunków realizacji, terminów – a także ich podpisywanie jest funkcją zarządu.

Nie oznacza to jednak odebrania kompetencji ogółowi właścicieli lokali. Ta najwyższa władza wspólnoty mieszkaniowej ma oczywiście prawo do określania (w formie uchwały) warunków granicznych planowanych umów. Takimi warunkami granicznymi mogą być: cena (najczęściej), warunki płatności, termin wykonania, klauzule jakości i gwarancji oraz szereg innych. Ogół właścicieli ma także prawo wyznaczenia dodatkowych (obok zarządu) osób, których zadaniem będzie negocjowanie umów, a nawet ma prawo powołania osobnej komisji, np. komisji konkursowej zbierającej oferty i negocjującej ich warunki. Także, choć nie jest to racjonalne, ogół właścicieli lokali może podjąć uchwałę, zgodnie z którą przed podpisaniem umowy jej treść powinna być zaakceptowana przez zebranie właścicieli.

Tak więc ogół właścicieli lokali ma niemal pełne prawo decydowania o zawieranych umowach. Niemal pełne, a nie pełne, gdyż właściciele nie mogą zmienić zapisów ustawy. Zgodnie zaś z art. 22. ust. 1. ustawy o własności lokali to zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. A więc to zarząd ma uprawnienia do reprezentowania wspólnoty i to właśnie zarząd jest uprawniony do podpisywania zawieranych przez wspólnotę umów. Oczywiście zarząd ma również prawo ustanawiania pełnomocników i przekazywania im części posiadanych uprawnień.