Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (wyrok z 19 marca 2008 r., II SA/Sz 77/08)
oddalił skargę firmy na tę decyzję.
Zgodnie z art. 40 ust. 12 ustawy o drogach publicznych kara pieniężna za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia to dziesięciokrotność opłaty za zezwolenie.
Firma umieściła reklamy o powierzchni 2,5 mkw. na kiosku stojącym przy ulicy. Prezydent miasta stwierdził, że reklama ta spełnia kryteria zawarte w art. 4 pkt 23 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z tym przepisem reklama jest umieszczona w pasie ruchu drogowego, jeżeli została zlokalizowana w przestrzeni nad wydzielonym pod drogę pasem terenu w taki sposób, że jest widoczna dla użytkowników danej drogi. Nie ma znaczenia techniczna metoda jej ekspozycji ani sposób wyrażania zawartych w niej treści. Zamocowanie na kiosku panelu reklamowego należy więc traktować jako odrębny rodzaj zajęcia pasa drogowego.
Gdy samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało w mocy decyzję o karze, spółka złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Nie zgodziła się z interpretacją przepisów o umieszczaniu nośników reklamowych w pasie drogowym dokonaną przez prezydenta miasta. W jej opinii zakwestionowane nośniki nie są reklamą, lecz informacją o produktach dostępnych w jej kioskach. Ponieważ informacja jest umieszczona w elementach konstrukcyjnych kiosku i stanowi jego część składową, nie może być zakwalifikowana jako reklama. Nie jest więc zajęciem pasa drogowego.