Reklama
Rozwiń

Panele informacyjne na kiosku wymagają zezwolenia

Spółka, która umieściła na kiosku swoje anonse reklamowe, została ukarana karą pieniężną za to, że zrobiła to bez zezwolenia zarządcy drogi

Aktualizacja: 06.05.2008 08:01 Publikacja: 06.05.2008 01:29

Panele informacyjne na kiosku wymagają zezwolenia

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (wyrok z 19 marca 2008 r., II SA/Sz 77/08)

oddalił skargę firmy na tę decyzję.

Zgodnie z art. 40 ust. 12 ustawy o drogach publicznych kara pieniężna za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia to dziesięciokrotność opłaty za zezwolenie.

Firma umieściła reklamy o powierzchni 2,5 mkw. na kiosku stojącym przy ulicy. Prezydent miasta stwierdził, że reklama ta spełnia kryteria zawarte w art. 4 pkt 23 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z tym przepisem reklama jest umieszczona w pasie ruchu drogowego, jeżeli została zlokalizowana w przestrzeni nad wydzielonym pod drogę pasem terenu w taki sposób, że jest widoczna dla użytkowników danej drogi. Nie ma znaczenia techniczna metoda jej ekspozycji ani sposób wyrażania zawartych w niej treści. Zamocowanie na kiosku panelu reklamowego należy więc traktować jako odrębny rodzaj zajęcia pasa drogowego.

Gdy samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało w mocy decyzję o karze, spółka złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Nie zgodziła się z interpretacją przepisów o umieszczaniu nośników reklamowych w pasie drogowym dokonaną przez prezydenta miasta. W jej opinii zakwestionowane nośniki nie są reklamą, lecz informacją o produktach dostępnych w jej kioskach. Ponieważ informacja jest umieszczona w elementach konstrukcyjnych kiosku i stanowi jego część składową, nie może być zakwalifikowana jako reklama. Nie jest więc zajęciem pasa drogowego.

Rozpatrując skargę, WSA stwierdził, że firma uzyskała jedynie zezwolenie na zajęcie pasa drogowego ulicy pod tymczasowy obiekt budowlany typu kiosk. Nigdy natomiast nie występowała o zezwolenie na umieszczenie na kiosku paneli reklamowych. Zgodnie z art. 40 ustawy o drogach publicznych zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wymaga odpłatnego zezwolenia zarządcy drogi. W przeciwnym razie zarządca może nakazać przywrócenie stanu poprzedniego, niezależnie od obowiązku zapłacenia kary pieniężnej. Za powierzchnię reklamy należy uznać całą powierzchnię, którą faktycznie zajmuje informacja wizualna (werbalna, graficzna) umieszczona na jakiejkolwiek konstrukcji usytuowanej w pasie drogowym, a jednocześnie w polu widzenia użytkowników drogi. Nie sposób się też zgodzić – stwierdził sąd, oddalając skargę spółki – że reklamy umieszczone na kiosku stanowią jedynie informację.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono