Milionowy krok do metra

Żeby ratusz rozstrzygnął przetarg na budowę II linii metra, Rada Warszawy musi się zgodzić na zwiększenie budżetu na tę inwestycję. Dodatkowe miliony dadzą Unia Europejska i... banki.

Publikacja: 17.04.2009 10:16

Budowa tunelu metra

Budowa tunelu metra

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Są pieniądze na II linię metra” – to tytuł zwołanej na dziś konferencji prasowej. Tę dobrą wiadomość mają ogłosić prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz i odpowiedzialny za inwestycje wiceprezydent Jacek Wojciechowicz. Skąd te pieniądze? Większość z Unii Europejskiej, a część z miejskiego budżetu zasilonego nowymi kredytami.

Zanim oficjalnie poznamy zwycięzcę największego przetargu w tej kadencji – na centralny odcinek drugiej linii, Rada Warszawy musi zwiększyć pulę na tę inwestycję w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Wczoraj wieczorem konwent Rady ustalił, że decyzja zostanie podjęta 28 kwietnia na specjalnej sesji, która dotyczyć ma wyłącznie spraw budżetowych.

Dziś w budżecie na metro zaplanowanych jest 3,7 mld zł. Brakuje niecałych 500 mln zł. Najtańsza oferta w przetargu, jaką złożyło turecko-włosko-polskie konsorcjum, opiewa bowiem na 4,1 mld zł brutto. A w drugiej kolejności konsorcjum China Overseas Engineering Group chce budować stacje od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego za 4,5 mld zł.

Wczoraj wieczorem nie było jasne, do jakiej wysokości ratusz chce zwiększyć pulę w WPI, by wystarczyło na Włochów czy Chińczyków. Urzędnicy dmuchają na zimne, by nie prowokować protestów w tym strategicznym przetargu.

[wyimek]2 mld zł - co najmniej tyle Warszawa dostanie z Unii Europejskiej na pierwszy odcinek II linii metra [/wyimek]

Wiadomo jednak, że zdecydowaną większość kosztów pokryje Unia Europejska. Do tej pory na pierwszy odcinek II linii Warszawa miała zagwarantowane 1,2 mld zł. Na całą inwestycję – 3,2 mld zł. Pieniądze trzeba byłoby jednak wydać do 2013 roku, a to właściwie niemożliwe.

Dyrektor Biura Funduszy Europejskich Michał Olszewski zabiegał więc w Ministerstwie Infrastruktury, by udało się przesunąć większość pieniędzy na centralny odcinek. I prezydent Warszawy dostała ostatnio pisemną deklarację szefa resortu, że istnieje taka możliwość. Ostatecznie zgoda zapadnie w czerwcu. Nieoficjalnie wiemy jednak, że stolica może liczyć na minimum 65 proc. wartości inwestycji netto, czyli co najmniej 2,1 mld zł.

– Te zapewnienia wystarczą, by zwiększyć budżet w WPI i przetarg rozstrzygnąć – zapewniają stołeczni urzędnicy. I deklarują, że nie będzie to wymagało cięć w innych inwestycjach.

Budowniczego II linii metra trzeba – zgodnie z harmonogramem przetargu – ostatecznie wskazać do 16 maja.

Nie obejdzie się bez wspomożenia miejskiego budżetu kolejnymi kredytami z banków europejskich, ale zostaną one przeznaczone głównie na inne niż metro inwestycje. W najbliższy czwartek Rada Warszawy ma zgodzić się na zaciągnięcie w tym roku 700 mln zł w EBI. A kolejne 200 mln zł ma dać Bank Rozwoju Rady Europy. Oba na 20 lat.

Są pieniądze na II linię metra” – to tytuł zwołanej na dziś konferencji prasowej. Tę dobrą wiadomość mają ogłosić prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz i odpowiedzialny za inwestycje wiceprezydent Jacek Wojciechowicz. Skąd te pieniądze? Większość z Unii Europejskiej, a część z miejskiego budżetu zasilonego nowymi kredytami.

Zanim oficjalnie poznamy zwycięzcę największego przetargu w tej kadencji – na centralny odcinek drugiej linii, Rada Warszawy musi zwiększyć pulę na tę inwestycję w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Nieruchomości
Barometr cen mieszkań. Wzrosty cen wyhamowały
Nieruchomości
Koniec spowolnienia sprzedaży mieszkań? Znamy wyniki deweloperów z giełdy
Nieruchomości
Nadszedł czas kupującego. Ceny mieszkań do negocjacji
Nieruchomości
Reforma planistyczna a rynek gruntów inwestycyjnych
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Nieruchomości
Tak deweloperzy wyceniali mieszkania w kwietniu
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne