Właśnie zakończyły się konsultacje kolejnej wersji nowelizacji ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (zwanej ustawą deweloperską). Dokument wprowadza wiele zmian mających wzmocnić pozycję konsumentów - w tym modyfikuje proces odbioru i zgłaszania wad w mieszkaniach pochodzących z rynku pierwotnego.
Autor propozycji, a więc Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że „obecna procedura reklamacyjna nie daje nabywcy realnego wpływu na tempo i jakość usuwania przez dewelopera zgłoszonych do protokołu odbioru wad lokalu". Co więc proponuje?
-Zgodnie z nową regulacją deweloper będzie zobowiązany w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu, doręczyć nabywcy oświadczenie o uznaniu wad albo oświadczenie o odmowie uznania wad oraz o jej przyczynach. Regulacja ta dotyczy zarówno wad określonych w protokole przekazania lokalu jak również wad, które ujawniły się w późniejszym okresie – tj. od dnia podpisania protokołu do dnia przeniesienia własności lokalu - wskazuje radca prawny Paweł Wójcik, partner w kancelarii GWW.
Sankcją za brak doręczenia nabywcy wskazanego oświadczenia w ustawowym terminie ma być przyjęcie fikcji prawnej, iż wada została uznana przez dewelopera. W ocenie radcy prawnego Pawła Piskozuba z kancelarii prawnej Rafała Kolano z Katowic to dość radykalne rozwiązanie.
-Przepis mówiący o konieczności zawiadomienia nabywcy lokalu w terminie 14 dni o uznaniu wady, bądź odmowie jej uznania przez dewelopera jest dosyć kontrowersyjny. Jeżeli weźmiemy pod uwagę często skomplikowany charakter potencjalnych wad wymagający zbadania przez dewelopera i potrzebny na to nakład czasu, a także już sam czas potrzeby na doręczenie przesyłki poleconej z oświadczeniem do nabywcy lokalu -wliczając możliwość jej podwójnego awizowania - termin ten może być zdecydowanie niewystarczający - wskazuje mec. Piskozub.