Czy wynajęcie lokalu trzeba konsultować ze wspólnotą?

Aktualizacja: 29.09.2009 17:20 Publikacja: 29.09.2009 17:19

Czy wynajęcie lokalu trzeba konsultować ze wspólnotą?

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

[b][i]W budynku zarządzanym przez Wspólnotę znajduje się lokal użytkowy należący do gminy (dawna wózkownia). Lokal nie posiada sanitariatu. Czy gmina może go wynająć bez konsultacji ze Wspólnotą? Właściciele mieszkań na parterze (lokal znajduje się w piwnicy i ma wejście od ulicy) obawiają się że najemcy będą załatwiać potrzeby fizjologiczne pod ich oknami. Co w tej sprawie może zrobić Wspólnota? [/i][/b]

[i]- K.L.[/i]

Każdy właściciel, również gmina jako członek wspólnoty, ma prawo korzystać ze swojej własności w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego. To zasada wyrażona w art. 140 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]. Wspólnota nie może więc zakazać gminie wynajęcia lokalu ani żądać od niej konsultacji przed podpisaniem umowy najmu. Nie oznacza to jednak, że pozostali członkowie wspólnoty nie mają na nic wpływu i żadnych możliwości ochrony własnych praw.

Gmina jako właściciel lokalu powinna powstrzymywać się od działań, które zakłócałyby korzystanie z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych (art. 144 k.c.). W przypadku budynku mieszkalnego przeciętną miarę z pewnością przekroczy działalność gospodarcza skutkująca dokuczliwym hałasem, emisją nieprzyjemnych zapachów albo zanieczyszczaniem otoczenia budynku. Właściciele sąsiednich lokali, którzy zostaną na takie niedogodności narażeni, mogą wystąpić do sądu z powództwem negatoryjnym na podstawie art. 222 § 2 k.c. i zażądać przywrócenia stanu zgodnego z prawem oraz zaniechania naruszeń.

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=128489]Ustawa o własności lokali[/link] (uwl) również w pewien sposób chroni prawa sąsiadów. Zgodnie z jej art. 13 właściciel lokalu ma obowiązek przestrzegać porządku domowego i korzystać z nieruchomości wspólnej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra. Tym wspólnym dobrem jest m.in. czystość i porządek wokół budynku czy na klatce schodowej, czyli częściach nieruchomości wspólnej. Wspólnota może wystąpić o sprzedaż lokalu na licytacji, gdy właściciel lokalu wykracza w sposób rażący i uporczywy przeciwko porządkowi domowemu albo przez swoje niewłaściwe zachowanie czyni korzystanie z innych lokali lub nieruchomości uciążliwym (art. 16 uwl). Niestety, zgodnie z niedawnym orzeczeniem Sądu Najwyższego (sygn. akt II CSK442/08) zlicytowany może być tylko lokal wyodrębniony, a gminy rzadko wyodrębniają swoje lokale jeśli nie zamierzają ich sprzedać.

Czasami wykonywanie działalności gospodarczej w budynku wspólnoty wiąże z poważniejszą ingerencją w nieruchomość wspólną. Tak się dzieje, gdy trzeba dokonać przebudowy pomieszczenia użytkowego, zmodernizować instalację grzewczą, zawiesić firmowy szyld na ścianie budynku. W takich przypadkach właściciel lokalu przeznaczonego na wynajem musi uzyskać zgodę wspólnoty. Wspólnota ma też prawo obciążyć właściciela lokalu użytkowego większymi opłatami np. z tytułu zwiększonego poboru energii (art. 12 ust. 3 uwl).

Brak sanitariatu może, ale nie musi być przeszkodą do wynajęcia lokalu w budynku mieszkalnym. Jeśli w dawnej wózkowni zorganizowany zostanie np. magazyn, a właściciel firmy nie zatrudni nikogo do jego pilnowania, ani sam nie będzie w nim dłużej przebywał, to może się okazać, że sanitariat nie jest niezbędny. Warto jednak zaznaczyć, że podjęcie jakiejkolwiek działalności gospodarczej w lokalu, który był wózkownią, oznacza zmianę sposobu jego użytkowania. Jeśli zmiana ta wiąże się ze zmianą warunków: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotnych, higieniczno-sanitarnych, ochrony środowiska bądź wielkością lub układem obciążeń, to gmina jako właściciel powinna przed wynajęciem lokalu uzyskać zgodę na zmianę sposobu użytkowania lokalu (art. 71 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]prawa budowlanego[/link]). Organy administracji architektoniczno-budowlanej (starostwa) stoją na stanowisku, że tylko nieliczne rodzaje działalności gospodarczej nie wymagają zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania. Jeżeli organ dowie się o braku zgłoszenia, może nałożyć na gminę karę grzywny i oczywiście wstrzymać nielegalne użytkowanie lokalu.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów