Reklama

Nieważne, czy mieszkanie ładne, tylko za ile

Nie lokalizacja i wygląd budynku, lecz cena decyduje najczęściej o wyborze nieruchomości przy zakupie - wynika z raportu Szybko.pl i Expandera

Aktualizacja: 10.06.2010 17:45 Publikacja: 10.06.2010 14:32

Nieważne, czy mieszkanie ładne, tylko za ile

Foto: www.sxc.hu, svilen mushkatov sm svilen mushkatov

Red

Od sprawdzenia cen Polacy rozpoczynają dziś poszukiwania nieruchomości. Aż 60,3% ankietowanych użytkowników serwisu nieruchomości [link=http://www.szybko.pl]www.szybko.pl[/link] uznaje cenę za kluczowy, a kolejnych 34,5% za ważny czynnik przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Lokalizacja jest drugim wyznacznikiem atrakcyjności nieruchomości: 48% osób uznaje ją za kluczowy, a 43% za ważny powód wyboru inwestycji. Zdecydowanie mniej istotna jest dla nas architektura: wygląd zewnętrzny i wewnętrzny budynków. Zaledwie 9% ankietowanych wskazało, iż jest to ważny element wpływający na decyzję o zakupie, a ponad 1/4 wcale nie bierze go pod uwagę kupując nieruchomość.

[srodtytul]Szukamy głównie w Internecie[/srodtytul]

Informacji o ofertach poszukujemy najczęściej w internetowych serwisach nieruchomości, na stronach deweloperów oraz na forach internetowych i listach dyskusyjnych. Kupujący mieszkania nie wierzą reklamom (billboardy, ulotki) inwestycji. 50% uczestników ankiety zasięga opinii i kieruje się wiedzą rodziny i znajomych. Aż 98% osób deklaruje, że informacje o przeszłości wykonawcy wpływają na decyzję zakupową. Rzetelnych i sprawdzonych informacji na ten temat oczekujemy właśnie od rodziny i znajomych, czyli osób, które darzymy zaufaniem.

Polacy nie mają jednoznacznych preferencji jeśli chodzi o formę prawną podmiotu, który będzie realizował inwestycję budowlaną. Mimo zasadniczych różnic w sposobie funkcjonowania i celach, które stawiają przed sobą spółdzielnie i deweloperzy, dla kupującego mieszkanie najważniejsza jest bezpieczeństwo i uczciwość wykonawcy oraz pewność i sprawność realizacji inwestycji (65% wskazań respondentów).

Bardziej widoczne są różnice zdań na temat najlepszej formy zarządzania budynkiem. Aż 55% badanych uważa, że najlepiej sprawdza się wspólnota mieszkaniowa. Zarząd spółdzielni mieszkaniowej wybrało tylko 26%.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Ceny tu wzrosły, tam spadły[/srodtytul]

Raport Szybko.pl i Expandera przynosi również najnowsze dane o cenach ofertowych mieszkań na rynku wtórnym. W maju w 15 analizowanych miastach ceny spadły średnio o 0,2%.

W pięciu z ośmiu najdroższych polskich miast ceny wzrosły, a w trzech są nieznacznie niższe. Największy wzrost miał miejsce we Wrocławiu o 0,8% i w Sopocie 0,6%. W tych dwóch miastach średnie ceny ofertowe są obecnie o około 4% wyższe niż w maju 2009. O 10 do 40 złotych mniej niż w kwietniu 2009 kosztuje metr kwadratowy mieszkania w Poznaniu, Gdańsku i Gdyni. Jedynie w Gdyni i Gdańsku ceny są niższe niż przed rokiem, odpowiednio o 0,85% i 2,8%. Katowice, Białystok, Opole, Olsztyn, Lublin i Łódź, czyli aż 6 miast odnotowało nieznaczne, ale jedna spadki średnich cen mieszkań na rynku wtórnym.

- Ponieważ zbliża się okres wakacyjny, kiedy rynek mieszkaniowy nieco zamiera, w najbliższych 3 miesiącach sytuacja nie ulegnie większym zmianom i ceny będą utrzymywać się na obecnym poziomie - uważa Marta Kosińska z [link=http://www.szybko.pl]Szybko.pl[/link].

Od sprawdzenia cen Polacy rozpoczynają dziś poszukiwania nieruchomości. Aż 60,3% ankietowanych użytkowników serwisu nieruchomości [link=http://www.szybko.pl]www.szybko.pl[/link] uznaje cenę za kluczowy, a kolejnych 34,5% za ważny czynnik przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Lokalizacja jest drugim wyznacznikiem atrakcyjności nieruchomości: 48% osób uznaje ją za kluczowy, a 43% za ważny powód wyboru inwestycji. Zdecydowanie mniej istotna jest dla nas architektura: wygląd zewnętrzny i wewnętrzny budynków. Zaledwie 9% ankietowanych wskazało, iż jest to ważny element wpływający na decyzję o zakupie, a ponad 1/4 wcale nie bierze go pod uwagę kupując nieruchomość.

Reklama
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Nieruchomości
Skycity Gdynia z widokiem na morze, las i miasto
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama