Reklama

Nie obniżki, lecz promocje

Publikacja: 25.10.2010 01:15

Wysokie ceny mieszkań, a w konsekwencji wciąż wysoki udział zysku deweloperskiego w cenie mieszkania, ograniczają popyt, ale za to stymulująco działają na podaż – twierdzą w swoim raporcie eksperci Narodowego Banku Polskiego.

Co to oznacza? Że na rynku z punktu widzenia deweloperów wcale nie jest źle. Ich zyski – jak wyliczył NBP na podstawie danych z Sekocenbudu – sięgają w Warszawie ok. 50 proc.

Zatem mimo trudności ze sprzedażą mieszkań – ok. 5 tys. to lokale gotowe w Warszawie, a cała oferta wynosi ponad 15 tys. – podaż rośnie. W III kwartale w porównaniu z II kw. – o ok. 7 proc. w stolicy – podaje Emmerson.

Z kolei z badań redNet Consulting wynika, że największy udział wśród mieszkań gotowych – 51 proc. oferty – mają lokale sprzedawane jako apartamenty. Mniej ukończonych mieszkań znajdą klienci zainteresowani tańszymi ofertami – tzw. segmentem średnim – ok. 34 proc. Natomiast w segmencie popularnym, najtańszym, ok. 33 proc. to lokale gotowe.

To pokazuje – jak podkreśla Marcin Gołębiowski z redNet Consulting – że cena jest wciąż głównym kryterium przy wyborze mieszkania. Im zatem wyższy koszt metra kwadratowego, tym więcej gotowych lokali w ofercie deweloperów.

Reklama
Reklama

Ale czy można tak zwyczajnie opuścić ceny niesprzedanych mieszkań? Nie, tak nie wypada. Łatwiej – jak mówi Łukasz Madej z ProDevelopment – zrobić promocję, niż obniżyć cenę.

Wysokie ceny mieszkań, a w konsekwencji wciąż wysoki udział zysku deweloperskiego w cenie mieszkania, ograniczają popyt, ale za to stymulująco działają na podaż – twierdzą w swoim raporcie eksperci Narodowego Banku Polskiego.

Co to oznacza? Że na rynku z punktu widzenia deweloperów wcale nie jest źle. Ich zyski – jak wyliczył NBP na podstawie danych z Sekocenbudu – sięgają w Warszawie ok. 50 proc.

Reklama
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama