Reklama

Czas na rozliczenia we wspólnocie

Zarząd wspólnoty mieszkaniowej powinien zwołać zebranie właścicieli co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale roku. Zobowiązany jest też złożyć sprawozdanie ze swojej działalności i rozliczyć wpłacane zaliczki

Publikacja: 21.03.2011 14:00

Czas na rozliczenia we wspólnocie

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Paweł Puch

,

prawnik portalu oferty.net

Rz: Jakie opłaty są zwykle pobierane we wspólnocie mieszkaniowej zaliczkowo?

Paweł Puch: Oprócz kosztów związanych z utrzymaniem własnych lokali właściciele we wspólnocie mieszkaniowej są zobowiązani ponosić koszty zarządu związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.

Reklama
Reklama

Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody – w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali. Do tego dochodzą wydatki na utrzymanie porządku i czystości oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy. Na pokrycie tych kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dziesiątego dnia każdego miesiąca.

W jakim czasie zarząd wspólnoty ma obowiązek rozliczenia tych opłat? Kiedy zarząd musi ogłosić, jaki jest stan finansów wspólnoty – tylko na corocznym zebraniu?

We wspólnocie mieszkaniowej okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy.

Wspólnota mieszkaniowa ma obowiązek rozliczenia się z właścicielami lokali ze wszystkich zaliczek wpłacanych na poczet pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną. W tym celu zarząd jest zobowiązany składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności i zwoływać zebranie ogółu właścicieli co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku.

A jak rozlicza się wpływy na fundusz remontowy?

Tu rozliczenia są specyficzne. W większości przypadków wspólnota nie jest w stanie – ze względu na duże koszty remontu – zgromadzić niezbędnych środków na funduszu remontowym w ciągu roku, tak jak na pokrycie innych kosztów zarządu nieruchomością.

Reklama
Reklama

Niemal wszystkie wspólnoty gromadzą środki na funduszach remontowych przez wiele lat. W konsekwencji rozliczenie z właścicielem wniesionych zaliczek – czyli zwrot nadpłaty – następuje po wykonaniu inwestycji.

Zatem rozliczenie na przykład zaliczek wnoszonych na remont dachu nastąpi po uzbieraniu niezbędnych środków i wykonaniu remontu, czyli na przykład po paru latach. Natomiast w rocznych sprawozdaniach podawana będzie tylko kwota zgromadzona na funduszu remontowym.

Wspólnota nie jest zobowiązana rozliczyć się z zaliczek w związku ze zmianą właściciela lokalu (np. przy jego sprzedaży).

Jak członek wspólnoty może śledzić wydatki remontowe? Jak powinny one być rozliczane?

Każdemu właścicielowi lokalu przysługuje prawo kontroli działalności zarządu. Ustawa o własności lokali nie precyzuje środków kontroli ani zakresu kontroli, jaki mają poszczególni właściciele lokali. Każdy właściciel może jednak żądać okazania dokumentów wspólnoty, a więc wszelkich umów, zleceń i innych dokumentów, w tym dokumentów księgowych, jeżeli jest to niezbędne do współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną oraz do sprawowania kontroli działalności zarządu wspólnoty.

Oczywiste jest, iż udostępnienie tych dokumentów powinno nastąpić w sposób pozwalający na dokładne zapoznanie się z ich treścią oraz ich weryfikację. W przypadku, gdy dokumentacja wspólnoty przekazana zostaje zarządcy, na nim spoczywa obowiązek udostępnienia dokumentów.

Reklama
Reklama

Kiedy możliwe są zwroty i jakich opłat pobieranych zaliczkowo?

Wprawdzie wpłacone przez właściciela na konto wspólnoty mieszkaniowej środki stanowią własność właściciela aż do czasu ich wydatkowania zgodnie z przeznaczeniem, jednak nie oznacza to, że właściciel ma prawo żądać ich zwrotu w każdym czasie – na przykład w chwili sprzedaży lokalu. Zaliczki służą bowiem gromadzeniu środków na określony cel, a właściciel zgodnie z uchwałą i ustawą o własności lokali jest zobowiązany do ich wnoszenia. Zwrot dotyczy tylko ewentualnej nadpłaty, czyli środków pozostałych po realizacji określonego celu.

Warto wiedzieć - komu przysługuje zwrot zaliczek

Jak będą rozliczane nadpłaty po sprzedaży lokalu

Kto otrzyma zwrot wpłat na fundusz remontowy – właściciel sprzedający mieszkanie czy nadpłaty przejdą raczej na konto nabywcy?

Reklama
Reklama

• Wpłacone zaliczki są własnością właściciela lokalu, a nie konkretnego Jana Kowalskiego. Zatem uprawnienie do zwrotu nie ma charakteru osobistego, tylko jest związane z własnością lokalu. Prawo do nadpłaty lub zobowiązanie do dopłaty powstaje w określonej chwili (po rozliczeniu), a uprawnionym z tytułu nadpłaty lub zobowiązanym z tytułu niedopłaty jest aktualny właściciel lokalu.

• Jak wskazuje art. 548 § 1 kodeksu cywilnego, z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na nabywcę korzyści i ciężary związane z rzeczą. Zatem do dnia wydania lokalu w posiadanie uchwalone zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną ponosi poprzedni właściciel, a od dnia wydania lokalu nowy właściciel.

• Nowy właściciel wstępuje w pewien istniejący już stan faktyczny i prawny. W zakresie rozliczenia przejmowanego lokalu nowy i poprzedni właściciel muszą się liczyć z tym, że wprawdzie prąd, gaz i inne media dostarczane do lokalu można rozliczyć na dzień wydania lokalu (dokonując spisu liczników i załatwiając formalności u dostawców mediów związane ze zmianą ich odbiorcy), ale jeśli chodzi o zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną we wspólnocie mieszkaniowej – okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy.

• Wspólnota mieszkaniowa nie ma prawa ani obowiązku rozliczenia lokalu w inny sposób, a rozliczać się będzie ze swoim aktualnym członkiem, bo na niego z chwilą wydania lokalu przeszły wszelkie korzyści i ciężary z nim związane.

Warto wiedzieć - prawo wglądu do dokumentów wspólnoty

Reklama
Reklama

Dostaniesz ksero, ale nie dokumenty na wynos

Czy dokumentację z remontów (umowy, faktury etc.) członek wspólnoty może wypożyczyć do domu, aby się z nią zapoznać, skserować?

• Prawo wglądu do dokumentów nie oznacza możliwości ich wypożyczenia do domu. Oryginały dokumentów nie mogą opuścić biura zarządu lub zarządcy. Zarząd nie powinien ich nawet wypożyczać w celu zrobienia ksera poza biurem, tylko sam powinien je skserować.

• Do niedawna wgląd do dokumentów polegał na tym, że członek wspólnoty ustalał, do jakich dokumentów chce mieć wgląd i uzgadniał z zarządem termin spotkania.

W obecności członka zarządu przeglądał przygotowane dokumenty i robił sobie notatki.

Reklama
Reklama

• Jeśli możliwe jest zrobienie ksera, członek wspólnoty ustala, jakie dokumenty chce, aby mu skopiować. Następnie w domu może bez pośpiechu zapoznać się z ich treścią.

• Ostatnio coraz częściej skanuje się dokumenty we wspólnotach i zgrywa na dyski przenośne lub przesyła członkowi wspólnoty na wskazany e-mail.

• Wkrótce wgląd w dokumenty prawdopodobnie będzie polegać na dostępie do nich przez stronę internetową wspólnoty mieszkaniowej. Wszystkie dokumenty będą tam umieszczane, a każdy członek wspólnoty będzie miał kod dostępu i będzie mógł je przeglądać, kiedy będzie chciał, wchodząc na stronę internetową wspólnoty.

Więcej poradników mieszkaniowych: www.rp.pl/nieruchomosci

 

Paweł Puch

prawnik portalu oferty.net

Pozostało jeszcze 100% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Ceny mieszkań nie rosną, ale część klientów wciąż odkłada zakupy
Nieruchomości
Na rynku mieszkań bez upałów
Nieruchomości
Ile mieszkań zbudowały Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe?
Nieruchomości
Parcela pod dom kosztuje czasem fortunę
Nieruchomości
Betony Baumit w nowoczesnym budownictwie: trwałość i wszechstronność
Reklama
Reklama