Niemal wszystkie wspólnoty gromadzą środki na funduszach remontowych przez wiele lat. W konsekwencji rozliczenie z właścicielem wniesionych zaliczek – czyli zwrot nadpłaty – następuje po wykonaniu inwestycji.
Zatem rozliczenie na przykład zaliczek wnoszonych na remont dachu nastąpi po uzbieraniu niezbędnych środków i wykonaniu remontu, czyli na przykład po paru latach. Natomiast w rocznych sprawozdaniach podawana będzie tylko kwota zgromadzona na funduszu remontowym.
Wspólnota nie jest zobowiązana rozliczyć się z zaliczek w związku ze zmianą właściciela lokalu (np. przy jego sprzedaży).
Jak członek wspólnoty może śledzić wydatki remontowe? Jak powinny one być rozliczane?
Każdemu właścicielowi lokalu przysługuje prawo kontroli działalności zarządu. Ustawa o własności lokali nie precyzuje środków kontroli ani zakresu kontroli, jaki mają poszczególni właściciele lokali. Każdy właściciel może jednak żądać okazania dokumentów wspólnoty, a więc wszelkich umów, zleceń i innych dokumentów, w tym dokumentów księgowych, jeżeli jest to niezbędne do współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną oraz do sprawowania kontroli działalności zarządu wspólnoty.
Oczywiste jest, iż udostępnienie tych dokumentów powinno nastąpić w sposób pozwalający na dokładne zapoznanie się z ich treścią oraz ich weryfikację. W przypadku, gdy dokumentacja wspólnoty przekazana zostaje zarządcy, na nim spoczywa obowiązek udostępnienia dokumentów.