Po kryzysowym 2009 r. sytuacja na rynku centrów handlowych ustabilizowała się w 2010 r. a teraz deweloperzy liczą na większy popyt. Ich optymizm potęguje wzrost sprzedaży detalicznej.?W 2011 r. zostanie oddanych ok. 650 tys. mkw. pow. najmu, tyle samo co rok temu.
Zdecydowana większość projektów jest realizowana poza największymi aglomeracjami. Analitycy Colliers International prognozują, że większa podaż pojawi się na rynku dopiero w latach 2012 – 2013.??
Tradycyjne obiekty??
Największe projekty handlowe, których zakończenie planowane jest w 2011 r., to Millenium Hall (56,5 tys. mkw. powierzchni najmu) w Rzeszowie, Galeria Kaskada (43 tys. mkw.) w Szczecinie, a także Galeria Słoneczna w Radomiu (42 tys. mkw.).
Deweloperzy budują przede wszystkim tradycyjne obiekty, które stanowią 83 proc. wszystkich powstających inwestycji. ?Natomiast parki handlowe o łącznej pow. 110 tys. mkw. są realizowane w trzech miastach — w Opolu, Krakowie i Gdańsku. — Warto również wspomnieć o centrach typu outlet, które w Polsce stanowią zaledwie 1 proc. całkowitej powierzchni handlowej. Przedsięwzięcia o takim charakterze zostaną w tym roku oddane w Krakowie (Factory Outlet — 21,3 tys. mkw.) oraz Szczecinie (Outlet Park Szczecin — 23 tys. mkw.) — szacują przedstawiciele Colliers International.??
Konsolidacja powierzchni??
W porównaniu z zeszłym rokiem najemcy, chociaż wciąż ostrożni w podejmowaniu decyzji, są bardziej skłonni niż w 2009 r. do nowych umów. Na dalszą ekspansję w 2010 r. zdecydowały się Tchibo, Starbucks, TK Maxx, New Look, Pandora, Peacocks, Marks&Spencer. ?Wśród nowych marek, które weszły na polski rynek, są Muji, New Look oraz Carolina Herrera i Salvatore Ferragamo.