Kto wynajmuje najdroższe lokale

Intensywny rozwój placówek bankowych doprowadził do wymierania życia na ulicach po godz. 17 i w weekendy.

Aktualizacja: 10.12.2012 08:00 Publikacja: 10.12.2012 00:04

Ile za najem lokalu w dużym mieście

Ile za najem lokalu w dużym mieście

Foto: Rzeczpospolita

– Od niedawna obserwujemy jednak stopniowy powrót marek odzieżowych, restauracji i kawiarni na ulice handlowe Warszawy. Najemcy dostrzegli potencjał, jaki niesie ze sobą lokalizacja sklepu przy Nowym Świecie, ulicy Mokotowskiej czy okolicach placu Trzech Krzyży. Świadomość marki jest mocno kreowana przez jej obecność na ulicach handlowych, podobnie jak w największych miastach w Europie – mówi Renata Kusznierska, dyrektor działu powierzchni handlowych i zarządzania nieruchomościami w firmie doradczej Savills.

Finansiści w odwrocie

Na parterach lokali w stołecznych kamienicach coraz częściej pojawiają się kawiarnie i sklepy odzieżowe – zarówno zagraniczne marki modowe, jak i oferta polskich projektantów.

– Przy ulicach handlowych chętnie otwierają swoje sklepy także małe delikatesy, np. Food & Joy, sklepy typu convenience, jak Carrefour Express oraz drogerie, np. Rossmann czy Hebe – mówi Renata Kusznierska.

Dodaje, że miejsca na lokale usługowe czy sklepy projektowane są także w powstających biurowcach. – Właściciele budynków biurowych dostrzegli potrzebę wzbogacenia oferty o usługi, które mogą stanowić tzw. wartość dodaną dla najemców biur, jednocześnie podnosząc atrakcyjność budynku – wyjaśnia Renata Kusznierska. – Najemcy, mając bowiem na uwadze wygodę pracowników, coraz częściej poszukują siedziby, w której będzie kantyna, restauracja, kawiarnia, pralnia czy nawet przedszkole. W związku z tym banki i instytucje finansowe nie są już najbardziej pożądanymi najemcami. Niewątpliwie placówka bankowa to wciąż dobry najemca, ale w budynku musi być także miejsce na inne usługi.

Anna Banasiewicz, starszy konsultant w dziale najmu nieruchomości handlowych w firmie doradczej Jones Lang LaSalle, przyznaje, że banki znacznie ostrożniej otwierają dziś swoje placówki niż jeszcze do niedawna. – Sytuacja na rynku spowodowała znaczne ograniczenie rozwoju instytucji finansowych w stosunku do lat 2007 i 2008. Rozwój placówek bankowych jest dziś stopniowy i liczy się coraz bardziej dobór lokalizacji. Banki koncentrują się na najlepszych lokalizacjach – czy to w centrach czy na ulicach handlowych. Chodzi o maksymalizowanie rentowności każdej z nowo otwartych placówek – wyjaśnia Anna Banasiewicz.

Andrzej Brochocki, wspólnik zarządzający w Kancelarii Brochocki, przyznaje, że najemcy z branży finansowej ostatnio raczej się wycofują z rynku, aniżeli rozszerzają działalność. – Niemniej jednak są banki, które nadal rozbudowują sieć placówek. Co więcej, banki są świadome, iż są klientami wręcz pożądanymi, dlatego bez skrupułów potrafią wykorzystywać swoją uprzywilejowaną pozycję, mocno negocjując warunki najmu – dodaje Andrzej Brochocki. – Warto jednak zwrócić uwagę na to, że coraz częściej zdarza się, że banki nie zawsze mogą wynająć określoną powierzchnię, szczególnie w centrach handlowych.

Promocja dzięki ulicy

Anna Banasiewicz mówi, że sieci modowe chętniej wynajmują lokale w galeriach handlowych, ale z wyjątkiem najdroższych marek, które duży potencjał rozwoju i promocji widzą na głównych ulicach handlowych.

– W przypadku restauracji większym zainteresowaniem od lat cieszą się ulice, ale z wyłączeniem lokali typu fast food, często obecnych w strefie restauracyjnej każdego centrum handlowego. Ta tendencja wynika z analizy potrzeb klienta galerii handlowych. Jest to odbiorca skoncentrowany przede wszystkim na zakupach, a nie nastawiony na zjedzenie posiłku w konkretnej restauracji – wyjaśnia Anna Banasiewicz.

Zdaniem Andrzeja Brochockiego dziś stawki transakcyjne za wynajem lokali przy najlepszych ulicach minimalnie spadają, a właściciele dłużej czekają na najemców niż do niedawna.

– Oczywiście główny czynnik wyboru stanowią lokalizacja i cena za mkw. Jeśli chodzi o najdroższe rejony w Warszawie, to wciąż są to plac Trzech Krzyży, Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście i Foksal, ale też ulica Mokotowska – wymienia Brochocki.

Zdaniem doradców dobrym, choć nie najlepiej postrzeganym wizerunkowo najemcą przy głównych ulicach są sieci sklepów spożywczych. – Oczywiście najbardziej atrakcyjne lokale szybko znikają z rynku, gdyż najemców topowych miejsc w centrum miasta nie odstraszają wysokie ceny. Oblegane są przez sklepy z markowymi ubraniami, restauracje i kawiarnie sieciowe – mówi Andrzej Brochocki.

Dodaje, że rośnie podaż lokali na nowych osiedlach. Zainteresowanie nimi zależy od tego, czy budynki mają witryny, czy wejście jest od strony ulicy i jak ruchliwa jest to okolica. Kluczową sprawą są miejsca parkingowe oraz dostępność lokalu dla pieszych.

Największym zainteresowaniem cieszą się pomieszczenia na sklepy znajdujące się na parterze, zwłaszcza o mniejszej powierzchni – od 50 do 100 mkw. Klienci pytają głównie o lokale w cenie 100 zł za mkw., ale powierzchnie w tej cenie w centrum Warszawy bardzo trudno znaleźć. Średnie stawki najmu wynoszą od 200 zł do 350 zł, w zależności od standardu budynku. Najszybciej wynajmują się lokale w stanie deweloperskim. Najdłużej czekają na chętnych lokale duże, od 250–300 mkw., oraz położone na wyższych kondygnacjach.

– Od niedawna obserwujemy jednak stopniowy powrót marek odzieżowych, restauracji i kawiarni na ulice handlowe Warszawy. Najemcy dostrzegli potencjał, jaki niesie ze sobą lokalizacja sklepu przy Nowym Świecie, ulicy Mokotowskiej czy okolicach placu Trzech Krzyży. Świadomość marki jest mocno kreowana przez jej obecność na ulicach handlowych, podobnie jak w największych miastach w Europie – mówi Renata Kusznierska, dyrektor działu powierzchni handlowych i zarządzania nieruchomościami w firmie doradczej Savills.

Finansiści w odwrocie

Pozostało 90% artykułu
Nieruchomości
Elastyczne biura w kamienicy przy Poznańskiej
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Flare na Grzybowskiej. Luksusowy apartamentowiec wchodzi na rynek
Nieruchomości
Biurowiec The Form otwarty na najemców
Nieruchomości
Develia sprzedała grunt przy Kolejowej we Wrocławiu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań