Bardzo trudne dwa lata
Wojciech Szczepański, prezes Stowarzyszenia na Rzecz Systemów Ociepleń (SSO)
- W perspektywie dwóch najbliższych lat producenci systemów ociepleniowych spodziewają się spadku sprzedaży produktów wchodzących w skład tych systemów. Niestety, nie tylko spowolnienie gospodarcze, ale też brak programów wspierających budownictwo energooszczędne, redukcja funduszu termorenowacyjnego, z którego pomocy często korzystały spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, każe sądzić, że najbliższe lata będą trudne.
Moim zdaniem, w tym czasie rynek ociepleń może zmniejszyć się o ponad 10 procent. Grozi to poważnymi konsekwencjami zarówno dla mniejszych producentów, jak i firm wykonawczych. Niesie też poważne ryzyko, że próby walki o klienta niską ceną skończą się spadkiem jakości oferowanych rozwiązań. Dlatego jako SSO będziemy z dużym naciskiem promować rozwiązania kompletne, systemowe, posiadające gwarancję producenta.
Nowe warunki techniczne zaostrzające wymagania izolacyjności termicznej m. in. dla ścian, nie wpłyną stymulująco na rynek systemów ociepleniowych, przynajmniej w pierwszym okresie. W tym czasie lekką poprawę mogą odczuć jedynie producenci materiałów termoizolacyjnych, czyli głównie styropianu i wełny, gdyż zwiększy się grubość stosowanych płyt.
Mam jednak nadzieję, że w ciągu najbliższych dwóch lat powstaną efektywne programy wspierania systemowych rozwiązań w budownictwie energooszczędnym, wzorem innych państw europejskich. Po spodziewanym dwuletnim spowolnieniu rynek systemów ociepleń znacząco przyczyni się do uzyskania oczekiwanych przez wszystkich efektów, tzn. ograniczenia zużycia energii, ograniczenia emisji dwutlenku węgla, zmniejszenia bezrobocia oraz wzrostu PKB.
Nasili się walka cenowa
Kamil Kiejna, prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Producentów Styropianu
Rynek budowlany w coraz większym stopniu charakteryzuje spowolnienie i konieczność robienia oszczędności. Założenia przedsiębiorców branży ociepleń na kolejne lata są zdecydowanie bardziej zachowawcze niż w latach poprzednich. To, na ile rok 2013 będzie gorszy od poprzedniego, pokaże liczba upadłości i odnotowanych strat firm w sektorze budowlanym.
Z pewnością 2013 rok nie będzie łatwy dla małych i rozpoczynających działalność przedsiębiorców, ale także dla pracowników i wykonawców indywidualnych, którzy do tej pory znajdowali zatrudnienie w branży budowlanej.
Nadzieją dla rynku materiałów termoizolacyjnych są nowe przepisy krajowe nowelizowane w oparciu o wymagania unijne, w szczególności ustalony na kolejne lata harmonogram czasowy i wartości minimalne współczynnika przenikania ciepła U przegród oraz rocznego zapotrzebowania na energię pierwotną EP.
Liczymy, że wymagania, których pierwszy stopień wdrożony zostanie w styczniu 2014 r., już w sezonie 2013 r. przełożą się na sprzedaż materiałów izolacyjnych o lepszych parametrach oraz większych grubościach.
Dziwi jedynie konsekwentny brak rządowych programów wspierania inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego, w szczególności energooszczędnego, oraz przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
W perspektywie spowolnienia producenci styropianu rozbudowują swoją ofertę na dwóch skrajnych biegunach: z jednej strony, wyrobów o bardzo niskim współczynniku przewodzenia ciepła (do 0,030 W/mK), w tym grafitowych, których zastosowanie pozwala naprawdę oszczędzać energię; a z drugiej, wyrobów o słabszych parametrach, ale najbardziej przystępnych cenowo, na które popyt w czasie kryzysu z pewnością nie osłabnie.
Niestety, kryzys będzie sprzyjać nasileniu walki cenowej także kosztem jakości oferowanych wyrobów. Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu prowadzi stałe działania edukacyjne, które mają przeciwdziałać nieuczciwym praktykom rynkowym oraz pomóc konsumentom, jak w czasie kryzysu podejmować trafne decyzje dotyczące termomodernizacji i oszczędzać dzięki temu pieniądze w przyszłości.