Jeśli mamy przekonanie, że upatrzona nieruchomość będzie atrakcyjna dla najemców, warto rozważyć jej zakup – uważa Bartosz Turek, analityk Home Broker. Trzeba zwrócić uwagę na ekspozycję mieszkania: widoczność od strony ciągów pieszych, a także na możliwość zamontowania witryn zamiast okien.
– Musimy też wiedzieć, jakie jest natężenie ruchu w danym miejscu, ile jest miejsc postojowych w okolicy, jaką mielibyśmy konkurencję – wylicza analityk. Marcin Jańczuk z agencji Metrohouse & Partnerzy radzi, by jeszcze przed zakupem lokalu zastanowić się, kto może być zainteresowany jego wynajmem, jaka działalność może się najlepiej wkomponować w charakter osiedla i najbliższego sąsiedztwa. – Warto spróbować, bo stopa zwrotu z takiej inwestycji jest wyższa niż w przypadku mieszkań. Ideałem byłoby mieszkanie na parterze przy ruchliwym szlaku komunikacyjnym, z osobnym wejściem. Zalety mają mieszkania zarówno w kamienicach w centrach miast, jak i lokale na nowych osiedlach, gdzie bolączką jest słabo rozwinięta infrastruktura usługowa – ocenia Marcin Jańczuk.
Nie tylko wielkie
Zdaniem Bartosza Turka najlepszym rozwiązaniem byłoby mieszkanie narożne, do którego można dobudować niezależne wejście od ulicy, i w którym można zamontować witrynę.
Zmiana sposobu użytkowania mieszkania na parterze może być dobrym interesem także według Mariusza Czerwińskiego, dyrektora zarządzającego Universal Property. – Idealny lokal handlowy lub usługowy powinien być położony w miejscu o dużym natężeniu ruchu pieszych. Będą to więc główne ciągi komunikacyjne, ulice starego miasta, okolice innych lokali handlowych, przystanków komunikacji miejskiej – wylicza Mariusz Czerwiński. – Jeśli szukamy lokalu, który ma spełniać funkcje handlowe, ważna będzie możliwość dobrego wyeksponowania towaru – albo w dużych oknach, albo witrynach – dodaje.
Jaki lokal najszybciej wynajmiemy? – Najłatwiej o najemcę sklepu z alkoholem albo kebabem. Najlepiej – całodobowego. To jednak nie lada wyzwanie, bo potrzebna jest zgoda właścicieli mieszkań w bloku – wyjaśnia Bartosz Turek. – Sporym wzięciem cieszą się też lokale, w których można prowadzić przedszkola. Muszą spełniać wiele wymagań powierzchniowych – podkreśla. Według Łukasza Madeja, szefa firmy doradczej ProDevelopment, warto się zastanowić albo nad małym mieszkaniem o powierzchni ok. 40 mkw., albo 100–120-metrowym lokalem pod sieciowy biznes. Także zdaniem Mariusza Czerwińskiego wielkość lokalu nie ma znaczenia. – Dobrze wynajmują się zarówno małe lokale, np. na niewielkie sklepy albo biura, jak i duże nieruchomości, których poszukują np. banki czy większe sklepy – zauważa dyrektor z Universal Property.