Reklama

Rynek obiektów handlowych kwitnie

Ekspansja parków handlowych, fala modernizacji nieruchomości, powrót dużych inwestycji, nowa oferta w galeriach. Rynek jest na wysokich obrotach, choć preferencje klientów się zmieniają.

Publikacja: 18.07.2025 04:44

Trwa komercjalizacja parku handlowego w Zawierciu, którego inwestorem jest PKB Inwest Budowa

Trwa komercjalizacja parku handlowego w Zawierciu, którego inwestorem jest PKB Inwest Budowa

Foto: mat. pras.

Pięć lat od wybuchu pandemii Covid-19 polski rynek nieruchomości handlowych z rozpędem wraca do pełni sił – wynika z raportu firmy doradczej JLL, którego wnioski publikujemy pierwsi.

– Kasandryczne wizje nieodwracalnego końca tradycyjnego retailu i zastąpienia go przez e-commerce nie sprawdziły się. Koronawirusowe obostrzenia wpłynęły jednak na preferencje i zwyczaje klientów, a w odpowiedzi na nie zmieniła się także rynkowa oferta – zaznaczają analitycy.

Czytaj więcej

Przed parkami handlowymi jeszcze trzy lata ekspansji, potem twarde „sprawdzam”

Parki na wysokiej fali

JLL przewiduje, że nowa podaż w 2025 r. ma szansę przebić świetny wynik z poprzedniego roku, kiedy to oddano niemal 600 tys. mkw. powierzchni handlowej. W połowie czerwca w budowie było 560 tys. mkw. powierzchni, 87 proc. przypadało na parki handlowe i centra convenience. Sześć starszych centrów było rozbudowywanych.– Ostatnie pięć lat w Polsce to oszałamiająca kariera parków handlowych i centrów convenience, które odpowiadały w tym okresie za 1,6 mln mkw. nowej powierzchni najmu, w porównaniu z 530 tys. mkw. w tradycyjnych centrach handlowych – podaje JLL. – Ta dominacja, szczególnie widoczna w mniejszych miastach, wpłynęła na zmniejszenie średniej wielkości nowych obiektów.

Nie oznacza to stagnacji w segmencie centrów handlowych. Ich sytuacja jest bardzo dobra, o czym świadczy niski poziom pustostanów. Średni wskaźnik w największych aglomeracjach to ok. 3,4 proc.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Rynek obiektów handlowych wraca do pełni sił

– W przypadku centrów handlowych dominującym trendem jest jakość, a nie ilość. Rynek koncentruje się na dopasowaniu oferty do ewoluujących potrzeb konsumentów – komentuje Maciej Kotowski, dyrektor w JLL. – Nowe parki handlowe odpowiadają zaś za uzupełnianie braków na handlowej mapie Polski. Obiekty pojawiają się zarówno w najmniejszych miejscowościach, gdzie dotąd brakowało nowoczesnej oferty, jak i na przedmieściach dużych aglomeracji, gdzie rozwój osiedli i suburbanizacja generują zapotrzebowanie na wygodne zakupy blisko domu.

Dyrektor Kotowski przyznaje, że handlowa mapa kraju coraz bardziej się zapełnia. Jak jednak zaznacza, wciąż są lokalizacje z potencjałem.

Przez rynek centrów handlowych przechodzi intensywna fala modernizacji, kolejne galerie są rozbudowywane. Takie zmiany w ostatnich pięciu latach przeszło ok. 7 proc. obiektów.

Duże inwestycje

Dynamicznie rozwija się też segment nieruchomości mixed use. – Odpowiada on za ekspansję oferty handlowej w centrach największych aglomeracji, zgodnie z ideą 15-minutowego miasta. Przykładem są Towarowa 22, Norblin czy Browary Warszawskie, gdzie funkcje handlowe i usługowe są łączone z mieszkaniowymi i biurowymi – wskazują analitycy JLL. Rozwija się też segment ulic handlowych – high streets, gdzie często powstają duże, nowoczesne sklepy monobrandowe – wskazują eksperci. Przykładem są Wars Sawa Junior i flagowe sklepy Adidasa i Uniqlo (otwarcie jesienią 2025 r.) oraz nowo otwarte showroomy Lenovo i BYD w okolicy placu Powstańców Warszawy. Każdy z tych formatów oferuje inne warunki finansowe, dostosowane do profilu najemcy. - Wzrost stawek najmu, przekraczający poziomy sprzed pandemii, dotyczy szczególnie najlepszych lokalizacji w topowych centrach i parkach handlowych, które umacniają swoją pozycję rynkową - podaje JLL. Czynsze w najlepszych galeriach w centrum Warszawy dochodzą do 160 euro za mkw. miesięcznie (lokal 100 mkw., moda). W parkach handlowych to 16-18 euro za mkw. (lokal 200-500 mkw.).

Czytaj więcej

Inwestorzy z Polski ulokowali 1 mld zł w nieruchomościach komercyjnych w I półroczu
Reklama
Reklama

W ciągu ostatnich pięciu lat zaszła też wielka zmiana w ofercie obiektów handlowych. – Tzw. tenant-mix jest regularnie aktualizowany, co przekłada się na rosnący udział gastronomii, rozrywki i sieci drogerii w centrach handlowych – wskazują autorzy raportu. – Coraz częściej pojawiają się tam także value retail (dyskonty niespożywcze), które początkowo wypełniały luki po pandemii, a dziś stanowią stały element krajobrazu handlowego. Tylko nieliczne centra nie mają jeszcze przedstawiciela tego formatu wśród najemców. Ewoluują też parki handlowe. I na tym rynku rośnie znaczenie usług i gastronomii, pojawiają się nowe sklepy modowe i drogerie. – Mimo poszerzającej się grupy najemców, tenant-mix w parkach pozostaje wciąż stosunkowo wąski w porównaniu z centrami, z dominacją powtarzających się marek. Najlepiej działające parki, zwłaszcza w pobliżu dużych miast, mają potencjał przyciągania nowych marek, dotychczas obecnych wyłącznie w tradycyjnych galeriach, co może znacząco wpłynąć na dalszą dywersyfikację oferty i rozwój tego segmentu rynku – prognozuje Dagmara Filipiak z JLL Poland.

Nieruchomości handlowe zyskują także na rynku inwestycyjnym. W I połowie roku zawarto 23 transakcje (16 dotyczyło parków handlowych) o wartości 314 mln euro. W 2024 r. było 31 transakcji o łącznej wartości prawie 1,6 miliarda euro. Atrakcyjne pozostają także centra handlowe, czego dowodem są duże transakcje z 2024 r. To sprzedaż Silesii w Katowicach za 405 mln euro i Magnolii we Wrocławiu za 373 mln euro.

Pięć lat od wybuchu pandemii Covid-19 polski rynek nieruchomości handlowych z rozpędem wraca do pełni sił – wynika z raportu firmy doradczej JLL, którego wnioski publikujemy pierwsi.

– Kasandryczne wizje nieodwracalnego końca tradycyjnego retailu i zastąpienia go przez e-commerce nie sprawdziły się. Koronawirusowe obostrzenia wpłynęły jednak na preferencje i zwyczaje klientów, a w odpowiedzi na nie zmieniła się także rynkowa oferta – zaznaczają analitycy.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Nieruchomości
Rynek obiektów handlowych wraca do pełni sił
Nieruchomości
Przed parkami handlowymi jeszcze trzy lata ekspansji, potem twarde „sprawdzam”
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, pary, dla rodziny. Co proponują deweloperzy?
Nieruchomości
Marvipol melduje się w Gdyni. W ofercie mieszkania smart
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Nieruchomości
Portal DOM z cenami transakcyjnymi trochę bliżej
Reklama
Reklama