Na Rosję i Turcję przypadła prawie połowa podaży w centrach handlowych Europy w pierwszej połowie 2013 roku - wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield pt. "European Shopping Centre Development".
Ze względu na opóźnienia w realizacji wielu inwestycji w pierwszym półroczu zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy wzrosły o 1,8 mln mkw. To znacznie mniej niż w poprzednich sześciu miesiącach, gdy oddano do użytku 3,4 mln mkw. Jednak do końca bieżącego roku może powstać 4,9 mln mkw. powierzchni, przy czym 70 proc. łącznej planowanej podaży przypadnie na Europę Środkowo-Wschodnią oraz Turcję.
W Rosji do końca 2014 r. ma powstać łącznie 3,2 mln mkw. powierzchni, dzięki czemu zostanie ona drugim największym rynkiem centrów handlowych w Europie wyprzedzając pod tym względem Wielką Brytanię. W Turcji, która zajęła drugie miejsce pod względem nowej podaży, w pierwszej połowie 2013 r. oddano do użytku 422 tys. mkw. powierzchni najmu brutto (GLA), w tym w największym nowo otwartym parku tematycznym Vialand (obejmującym 110 tys. mkw. powierzchni handlowej).
Na trzecim miejscu uplasowała się Wielka Brytania - ze 182 tys. mkw., a na czwartej i piątej pozycji znalazły się Polska i Niemcy, na które przypadło łącznie 214 200 mkw.
W Polsce małe formaty
Zasoby powierzchni handlowej w Polsce powiększyły się o ok. 126 tys. mkw. oddanych do użytku w siedmiu nowych obiektach i w ramach jednej rozbudowy. To stanowi prawie 10 proc. łącznej podaży w Europie. Największymi centrami handlowymi wybudowanymi w pierwszej połowie bieżącego roku były Galeria Solna w Inowrocławiu (30 000 mkw.) i Europa Centralna (27 000 mkw.) w Gliwicach.