Wartość polskiego rynku e-commerce to 51 mld zł. Codziennie powstaje w Polsce średnio 21 sklepów internetowych, a ich całkowita liczba to już ponad 30 tys. Z zakupów online w najróżniejszej formie korzysta 28 mln Polaków.
Czołowa firma kurierska w najgorętszym dniu w roku obsługuje 1 mln paczek – wynika z analiz międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield. Eksperci zwracają uwagę na ścisły związek e-handlu z magazynami. Towar musi być gdzieś kompletowany i pakowany. A że klient chce mieć wszystko natychmiast, rola magazynów rośnie.
Bramy i automatyka
O idealny magazyn dla e-commerce analitycy Cushman & Wakefield pytali deweloperów i operatorów logistycznych. W ich zgodnej opinii decyzja o wyborze lokalizacji obiektu do obsługi tej branży zależy od dwóch czynników: czasu dostawy i dostępności pracowników. Ogromne znaczenie ma infrastruktura drogowa. Musi umożliwiać szybką dostawę zamówienia, nawet w dniu jego złożenia.
– To klient determinuje miejsce i czas realizacji transakcji – zwraca uwagę Damian Kołata, ekspert działu powierzchni przemysłowych i logistycznych w C&W. – Konsumenci chcą mieć możliwość dokonywania zakupów w dowolnym miejscu i o dowolnej porze, co sprawia, że lokalizacja magazynu zapewniająca elastyczność i szybką dostawę ma kluczowe znaczenie dla powodzenia biznesu. Nie możemy zapominać również o logistyce zwrotów i re-commerce, czyli transakcjach, których przedmiotem są rzeczy zwrócone bądź używane. Operacje generują ogromne zapotrzebowanie nie tylko na powierzchnie magazynowe, ale i zasoby ludzkie, stąd ogromny potencjał Polski jako europejskiego hubu logistycznego – dodaje.
Dziś ta branża w całym kraju ma niemal 4 mln mkw. magazynów. Najwięcej hal dla e-handlu – 887 tys. mkw. – jest w województwie łódzkim. W dolnośląskim jest 716 tys. mkw., a w śląskim – 621 tys.