Milion paczek w jeden dzień

Z zakupów internetowych korzysta 28 mln Polaków. Chcą mieć towar nawet tego samego dnia. Coraz większą rolę odgrywają tu magazyny.

Aktualizacja: 20.06.2019 19:39 Publikacja: 20.06.2019 19:13

Decyzja o wyborze lokalizacji magazynu do obsługi e-commerce zależy od czasu dostawy i dostępności p

Decyzja o wyborze lokalizacji magazynu do obsługi e-commerce zależy od czasu dostawy i dostępności pracowników

Foto: shutterstock

Wartość polskiego rynku e-commerce to 51 mld zł. Codziennie powstaje w Polsce średnio 21 sklepów internetowych, a ich całkowita liczba to już ponad 30 tys. Z zakupów online w najróżniejszej formie korzysta 28 mln Polaków.

Czołowa firma kurierska w najgorętszym dniu w roku obsługuje 1 mln paczek – wynika z analiz międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield. Eksperci zwracają uwagę na ścisły związek e-handlu z magazynami. Towar musi być gdzieś kompletowany i pakowany. A że klient chce mieć wszystko natychmiast, rola magazynów rośnie.

Bramy i automatyka

O idealny magazyn dla e-commerce analitycy Cushman & Wakefield pytali deweloperów i operatorów logistycznych. W ich zgodnej opinii decyzja o wyborze lokalizacji obiektu do obsługi tej branży zależy od dwóch czynników: czasu dostawy i dostępności pracowników. Ogromne znaczenie ma infrastruktura drogowa. Musi umożliwiać szybką dostawę zamówienia, nawet w dniu jego złożenia.

– To klient determinuje miejsce i czas realizacji transakcji – zwraca uwagę Damian Kołata, ekspert działu powierzchni przemysłowych i logistycznych w C&W. – Konsumenci chcą mieć możliwość dokonywania zakupów w dowolnym miejscu i o dowolnej porze, co sprawia, że lokalizacja magazynu zapewniająca elastyczność i szybką dostawę ma kluczowe znaczenie dla powodzenia biznesu. Nie możemy zapominać również o logistyce zwrotów i re-commerce, czyli transakcjach, których przedmiotem są rzeczy zwrócone bądź używane. Operacje generują ogromne zapotrzebowanie nie tylko na powierzchnie magazynowe, ale i zasoby ludzkie, stąd ogromny potencjał Polski jako europejskiego hubu logistycznego – dodaje.

Dziś ta branża w całym kraju ma niemal 4 mln mkw. magazynów. Najwięcej hal dla e-handlu – 887 tys. mkw. – jest w województwie łódzkim. W dolnośląskim jest 716 tys. mkw., a w śląskim – 621 tys.

Eksperci Cushman & Wakefield zwracają uwagę na szczególne potrzeby branży e-commerce wynikające z konieczności szybkiego przyjęcia dostaw i udostępnienia towaru do sprzedaży. Zamówione produkty trzeba błyskawicznie skompletować. I co niezwykle ważne – wielkość zakupów bardzo się waha, zależnie od sezonu.

Tradycyjny magazyn z regałami paletowymi, jak podkreślają analitycy C&W, w okresie świąt i wyprzedaży, nie spełni wymagań najemców. Aby jak najefektywniej wykorzystać powierzchnię magazynu, coraz częściej stawia się na antresole np. z kartonowymi wielowarstwowymi regałami, a także taśmociągi do przekazywania skompletowanych towarów do strefy pakowania. Idealny magazyn dla e-commerce powinien mieć też większą liczbę bram na poziomie „0".

– Zależy to oczywiście od asortymentu i jego gabarytów, ale jeśli najemca przewiduje podpisanie umowy z kilkoma firmami kurierskimi, które będą odbierać przesyłki w podobnych oknach czasowych, to kilka bram z takiego poziomu będzie niezbędne – wyjaśniają eksperci. Nowoczesny obiekt dla e-handlu powinien być też zautomatyzowany – mówi Damian Kołata.

I zwraca uwagę m.in. na system pick-by-vision. Towar kompletuje osoba w specjalnych okularach z nakładką wizualizującą następny krok. Na wyświetlaczu pojawiają się kolejne miejsca i liczba artykułów do pobrania. Proces staje się intuicyjny, a liczba pomyłek spada.

Maciej Kotowski, konsultant w dziale badań rynku i doradztwa w firmie doradczej JLL, komentuje, że najemcy z branży e-commerce celują w świetnie skomunikowane miejsca przy drogach szybkiego ruchu.

– Nadal bardzo popularne są duże centra dystrybucyjne obsługujące większy region, jednak presja na skrócenie czasu dostawy sprawia, że rośnie też znaczenie magazynów podmiejskich, które gwarantują dostarczenie klientom zamówień nawet tego samego dnia – mówi. – I tu dochodzimy do kolejnego istotnego czynnika, czyli zasobnego rynku konsumenckiego, który gwarantuje popyt na towary danego sprzedawcy. Wielu deweloperów i operatorów e-commerce lokuje swoje inwestycje np. przy zachodniej granicy kraju i w dużych aglomeracjach jak np. Górny Śląsk.

Hale szyte na miarę

Ekspert JLL podkreśla, że branża e-commerce stawia też na udogodnienia podnoszące komfort pracy. Liczy się odpowiednie oświetlenie, nowoczesny system wentylacyjny, rozbudowana część socjalna, duży parking dla pracowników, którzy często dojeżdżają do pracy z innych miejscowości.

– W cenie są rozwiązania, które optymalizują pracę magazynu, przekładając się na krótszy czas dostaw (np. duża liczba bram) – mówi Maciej Kotowski. – Biorąc pod uwagę specyficzne wymagania sektora e-commerce, nie dziwi fakt, że większość graczy decyduje się na inwestycje typu BTS (budowane na zamówienie – red.), szczególnie w przypadku dużych centrów regionalnych – dodaje.

Podkreśla, że Polska to jedna z wiodących lokalizacji dla obiektów dla e-commerce.

– Składa się na to szereg czynników, jak rosnąca jakość i dostępność infrastruktury, lokalizacja w centrum Europy i w sąsiedztwie zamożnych rynków zachodnioeuropejskich – wyjaśnia ekspert. – Wzrost liczby inwestycji e-commerce w kraju napędza też rosnący poziom zamożności polskich klientów, którzy również coraz częściej korzystają z zakupów internetowych. Z punktu widzenia inwestorów liczy się też dostępność atrakcyjnych gruntów.

Wartość polskiego rynku e-commerce to 51 mld zł. Codziennie powstaje w Polsce średnio 21 sklepów internetowych, a ich całkowita liczba to już ponad 30 tys. Z zakupów online w najróżniejszej formie korzysta 28 mln Polaków.

Czołowa firma kurierska w najgorętszym dniu w roku obsługuje 1 mln paczek – wynika z analiz międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield. Eksperci zwracają uwagę na ścisły związek e-handlu z magazynami. Towar musi być gdzieś kompletowany i pakowany. A że klient chce mieć wszystko natychmiast, rola magazynów rośnie.

Pozostało 89% artykułu
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe tylko dla zamożniejszych
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Nieruchomości
Develia będzie budować akademiki z partnerami
Nieruchomości
Osiedle Lizbońska na mecie. Będzie zielony certyfikat
Nieruchomości
Barometr nastrojów. Spokojnie w mieszkaniówce
Nieruchomości
Kamienica przy św. Barbary otwarta dla najemców