- Aby zostać profesjonalnym stylistą nieruchomości, należy zdobyć odpowiednią wiedzę, a także umiejętności związane nie tylko z estetyką wnętrza, ale również marketingiem nieruchomości. Pomocne więc będą profesjonalne kursy lub szkolenia, oferowane głównie przez szkoły i uczelnie zagraniczne - mówi Ewa Bryl-Michałowicz.
Sama właśnie skorzystała z takiej możliwości, uzyskując dyplom certyfikowanego home stagera w brytyjskiej szkole Home Staging Network. - Wybierając kurs wyszłam z założenia, że tego typu wiedzę najlepiej zdobywać u źródeł, czyli w Wielkiej Brytanii i USA, gdzie jest to zawód od lat znany i szanowany. Ponadto, kiedy rozpoczynałam swą przygodę w tej branży, w Polce nie było jeszcze wielu profesjonalnych kursów. Rynek edukacyjny w tej dziedzinie dopiero się rozwija - dodaje.
Dziś można już znaleźć programy przygotowujące do zawodu. Kursanci dostają wiedzę o stylizacji wnętrz, wpływie kolorów, trochę psychologicznej.
Tomasz Lebiedź, doradca na rynku nieruchomości, ekspert firmy Symen, podkreśla, że home staging nie jest - jak często się mówi - dziedziną architektury wnętrz. - Wizażysta nieruchomości - w odróżnieniu od architekta - nie może kierować się gustem zleceniodawcy, gdyż jego zadaniem jest takie przerobienie nieruchomości, by mogła się spodobać jak największej grupie odbiorców - zwraca uwagę Tomasz Lebeidź. - Drugim ograniczeniem home stagera są finanse, ale rozumiane inaczej niż w przypadku architektury wnętrz. Wizaż musi być prowadzony tanio. I podczas gdy architekt wnętrz może projektować przestawianie ścian, wymianę podłóg, całkowite remonty łazienek, to wizażyście pozostaje mycie, malowanie, przestawianie mebli, wprowadzanie i usuwanie dodatków.
Wizażem nieruchomości nie powinna zajmować się osoba ślepa na kolory i nie mająca elementarnego poczucia ładu i smaku architektonicznego. Poza tym stylista nieruchomości musi znać realia rynku, na którym działa, m.in. ceny mieszkań w okolicy, gdzie podejmuje się zlecenia.
Ewa Bryl-Michałowicz mówi, że w przypadku home stagera nie ma miejsca na indywidualne, wydumane projekty. Styl, w jakim tworzone są w mieszkania, to tak zwany styl hotelowy. Do tego trzeba pamiętać, że sprzedający lokal nie chce inwestować za dużo w coś, z czego nie będzie korzystał.