Gdzie deweloperzy będą budować centra handlowe

Deweloperzy wierzą w potencjał małych miast. Do swoich galerii ściągają znane sieci.

Publikacja: 28.07.2014 10:06

– Widzimy zainteresowanie deweloperów i najemców projektami handlowymi w mniejszych miastach. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w liczbach. Około 37 proc. powstającej powierzchni w centrach handlowych przypada na ośrodki poniżej 200 tys. mieszkańców – potwierdza Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w firmie JLL.

Szyte na miarę

Anna Hofman, starszy negocjator z działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield, mówi, że ze względu na nasycenie sklepami w dużych miastach ciekawe projekty handlowe w mniejszych ośrodkach stały się alternatywą dla najemców.

– Tańsze grunty i niższe koszty budowy oraz mniejsza konkurencja na lokalnych rynkach przyciągają kolejnych inwestorów do mniejszych miast. Tym samym dla sieci handlowych, które borykają się z coraz większą konkurencją w większych miastach oraz kanibalizacją własnych sklepów ze względu na ich ilość i bliskość, otwierają się kolejne rynki z niższą siłą nabywczą, lecz również z niższymi kosztami – tłumaczy Anna Hofman.

Czynsz za lokal o powierzchni 100 mkw. w większych miastach wynosi średnio 45–55 euro za mkw., a w mniejszych – 15–25 euro za mkw.

– Galerie, czasem połączone z parkami handlowymi, przyciągają klientów wachlarzem marek modowych. Dopełnieniem jest oferta gastronomii, usług oraz rozrywki w ramach jednego kompleksu. Obiekty szyte na miarę dla danego miasta, z odpowiednim składem najemców, stają się popularnymi regionalnymi ośrodkami handlowymi – zapewnia ekspertka  z C&W.

Koszt budowy 1 mkw. powierzchni najmu brutto w centrum handlowym w małych miastach waha się od 2,8 do 4 tys. zł, w zależności od zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych i lokalizacji. Jak tłumaczy Anna Hofman, dolna granica odnosi się do galerii jednokondygnacyjnych, a górna do dużych i bardziej skomplikowanych obiektów (jest to wartość tzw. kosztów twardych inwestycji, bez VAT, a stawka nie uwzględnia m.in. ceny gruntu, projektu architektonicznego, obsługi finansowej inwestycji i kontrybucji na rzecz najemców).

Kawałek miasta

Agata Czarnecka, dyrektor w dziale badania rynku i doradztwa w firmie CBRE, wylicza, że najbardziej znaczące projekty w budowie w mniejszych miastach to m.in.: Galeria Warmińska w Olsztynie o powierzchni 41 tys. mkw., Galeria Piła (28,7 tys. mkw.), rozbudowa Galerii Sudecka w Jeleniej Górze (rozbudowa o 25 tys. mkw.), Galeria Jurowiecka w Białymstoku (25 tys. mkw.), Galeria Starachowice (17,6 tys. mkw.) czy Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim (24,5 tys. mkw.).

– Wraz z otwarciem centrów handlowych w mniejszych miastach pojawią się tam po raz pierwszy nowe marki, duże sklepy sieciowe, które często ze względu na swoją politykę korporacyjną nie znajdowały wcześniej powierzchni o odpowiednim standardzie lub odpowiednio dużych lokali przy ulicy handlowej – mówi Agata Czarnecka. Dodaje, że centra handlowe w mniejszych ośrodkach często spełniają funkcję miasta w mieście – są miejscem spotkań, spędzania wolnego czasu przez całe rodziny.

Aleksander Walczak, prezes spółki Dekada Realty, która postawiła dotąd  w całej Polsce osiem centrów handlowych, a 30 lipca otworzy dziewiąte – tym razem w Brodnicy – planuje kolejne galerie w mniejszych miejscowościach. – Następne obiekty zostaną otwarte w drugiej połowie przyszłego roku w Malborku i Ciechanowie. Wybieramy centra miast lub kluczowe węzły komunikacyjne w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców. Takie ośrodki mają duży potencjał, gdyż często nie dysponują jeszcze wystarczającą ilością nowoczesnej powierzchni handlowej i brak w nich znanych i lubianych marek, m.in. z segmentu modowego – mówi prezes Walczak. – Trzy z naszych obiektów: w Myślenicach, Nowym Targu i Brodnicy, to tzw. zintegrowane centra handlowo-komunikacyjne. Dworce autobusowe czy kolejowe to najlepsze lokalizacje handlowe w mieście. Notujemy odwiedzalność powyżej 120 tys. osób miesięcznie.

Wojciech Nowakowski, menedżer w Grupie Capital Park, która także inwestuje w obiekty handlowe w małych miastach, twierdzi, że najemcy rozwijający się do tej pory w galeriach handlowych w dużych miastach dostosowali swoje formaty do obiektów w mniejszych lokalizacjach oraz do innego typu klienta.

– Obroty generowane w centrach typu convenience są często dużo wyższe niż w większych galeriach handlowych. Warto jednak pamiętać, że ze względu na siłę nabywczą najważniejsze jest tam ograniczenie kosztów najemców: czynszu i opłat wspólnych. Ważne jest także, aby w obiekcie znalazł się silny operator spożywczy, który zyskał uznanie klientów na lokalnym rynku – podkreśla Nowakowski.

Co i gdzie budują deweloperzy

W I półroczu 2014 r. na rynek trafiły 252 tys. mkw. nowej powierzchni ?handlowej, z czego ok. 205 tys. mkw. ?w centrach handlowych.

- ?Największym centrum handlowym ukończonym od stycznia do końca czerwca br. było Atrium Felicity w Lublinie (73 tys. mkw. ) – podaje Jones Lang LaSalle.

- ?W samym II kw. rynek wzbogacił się o ok. 88 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego prawie 64 tys. mkw. zostały oddane do użytku w ramach trzech nowych centrów handlowych i jednej rozbudowy, a 24 tys. mkw. w dwóch parkach handlowych i dwóch wolno stojących magazynach handlowych (typu zrób to sam i hipermarket).

- ?W II kw. 2014 r. otwarto takie centra handlowe, jak: Galeria Bursztynowa w Ostrołęce (27 tys. mkw. ), Marcredo Center w Kutnie (16 tys. mkw.) oraz Pogodne Centrum w Oleśnicy (7,7  tys. mkw.), a o 13 tys. mkw. zostało rozbudowane Gemini Park w Bielsku-Białej. Inne nowo powstałe w II kw. obiekty to: dwa parki handlowe Karuzela Park w Lublińcu i Turku, jeden wolno stojący sklep budowlany Bricoman w Jaworznie (8,1 tys. mkw.) i hipermarket ?E.Leclerc w Szczecinie (5 tys. mkw.).

- ?Z wyjątkiem Szczecina nowe obiekty handlowe w II kw. przypadły na miasta poniżej 100 tys. mieszkańców.

- ?Na koniec I półrocza 2014 r. całkowita podaż obiektów handlowych w Polsce wyniosła 12,1 mln mkw., z czego centra handlowe stanowią 8,7 mln mkw., parki handlowe – 1,3 mln mkw., wolno stojące magazyny handlowe – 1,9 mln mkw., a centra wyprzedażowe – 16 tys. mkw.

- ?Wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu centrów handlowych w Polsce osiągnął 226 mkw. na 1000 mieszkańców (to powyżej średniej europejskiej, która wynosi 191 mkw., ale poniżej średniej dla krajów zachodnioeuropejskich – 255 mkw.)

- ?W budowie jest 79 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 720 tys. mkw. przypada na 31 centrów handlowych.

- ?Największe projekty w budowie to: Centrum Posnania (wcześniej Łacina) w Poznaniu (100 tys. mkw.), Zielone Arkady ?w Bydgoszczy (50 tys. mkw.), Sukcesja w Łodzi (45 tys. mkw.), Galeria Warmińska w Olsztynie (41,5 tys. mkw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. mkw.), Galeria Metropolia w Gdańsku (34 tys. mkw.) oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 tys. mkw.).

- ?Siedem galerii jest w trakcie rozbudowy (m.in. Magnolia Park we Wrocławiu).

—gb

Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej