Reklama

Znani w galeriach handlowych

Światowe marki ze średniej półki, wchodzące na regionalne rynki handlowe, najpierw idą do Rumunii, potem do Polski. Top marki preferują Czechy.

Aktualizacja: 02.03.2016 16:57 Publikacja: 02.03.2016 16:43

Znani w galeriach handlowych

Foto: 123RF

W ciągu ostatnich dwóch lat w regionie centralnej i wschodniej Europy pojawiło się aż 185 nowych marek handlowych, które łącznie otworzyły 550 sklepów. W nadchodzących 12 miesiącach inwestorzy planują otworzenie kolejnych 75 nowych sklepów - wynika z najnowszych danych firmy CBRE.

Centra czy ulice?

Zdaniem ekspertów tej firmy kluczową decyzją przy ekspansji jest kwestia lokalizacji - nowe marki aż w 82 proc. wybierają lokalizacje typu prime - czyli najlepsze. 77 proc. nowych sklepów powstaje w centrach handlowych. Poza tym zdecydowanie częściej nowe marki można spotkać w stolicach. Na ich wybór decyduje się aż 78 proc. konceptów.

- Wśród kluczowych czynników w kontekście lokalizacji znajduje się wybór pomiędzy centrami handlowymi a ulicami handlowymi - wynika z doświadczenia doradców z CBRE.

Decyzje te są w dużej mierze uzależnione od kraju i dojrzałości rynku handlowego. W przypadku Rumuni oraz Słowacji nowe marki częściej pojawiają się w centrach handlowych, w przypadku Polski oraz Czech obserwowana jest przewaga centrów handlowych co do wyboru pierwszej lokalizacji.

Reklama
Reklama

- Polska w dalszym ciągu jest atrakcyjnym rynkiem dla marek międzynarodowych zainteresowanych ekspansją w regionie Europy wschodniej i centralnej. Dotyczy to zarówno marek modowych reprezentowanych przez marki takie jak Forever 21, Decimas, Ecco Leather Goods, konceptów gastronomicznych jak Benihana oraz Paul's lub też aktywności sportowych - Fitness24Seven - wylicza Magdalena Frątczak, dyrektor w dziale Powierzchni Handlowych, CBRE. - Polska to rynek charakteryzujący się rosnąca siłą nabywczą, motywującą firmy do rozpatrywania naszego kraju w kategoriach ogromnego rynku zbytu z dużym potencjałem zakupowym - podkreśla.

Jakie miasta na początek?

Zdecydowanym faworytem nowych marek są stolice, jednak nie oznacza to, że miasta regionalne są pomijane.

- Świetnym przykładem jest rynek polski, gdzie ponad 40 proc. nowych konceptów wybrało miasta regionalne na swoją pierwszą siedzibę - twierdza analitycy CBRE.

W naszym rejonie Europy najbardziej atrakcyjne miasta dla nowych sieci handlowych to: w Polsce - Łódź, Wrocław, Poznań. W Rumuni liczą się Timi?oara, Jassy, Ploeszti, natomiast Koszyce na Słowacji oraz węgierski Debreczyn.

Wśród nowych marek znaleźli się najemcy z sektora premium: Brioni, Moncler, Stuart Weitzman, Michael Kors czy Tosca Blu. Widoczna jest ekspansja polskiej siedzi LPP z konceptami Sinsay oraz Mohito. Rozwija się także oferta wyposażenia domu. Swoją obecność w regionie zaznacza Tiger oraz English Home. Stale poszerza się również oferta gastronomiczna - np. w Polsce miały miejsce otwarcia dwóch światowych konceptów: Dunkin Donuts oraz Paul's.

Reklama
Reklama

Z raportu CBRE wynika, że Rumunia odnotowała najwyższy wskaźnik nowych konceptów - 34 proc. Kolejne miejsce zajmuje Polska z wynikiem 25 proc. Natomiast marki z segmentu premium wybierają na swoje pierwsze lokalizacje Czechy - ponad 50 proc. z nich zdecydowało się na otworzenie sklepu w Pradze.

Nieruchomości
Bitwa o najlepsze biura. Najsłabsze obiekty wypadną z rynku
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Nieruchomości
Rynek nieruchomości dwa lata po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Czy będą kolejki u notariuszy
Nieruchomości
Czy to już czas na zakup mieszkania? Nie brakuje pesymistów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Żniwa na rynku pierwotnym? Deweloperzy już się szykują
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama