W ciągu ostatnich dwóch lat w regionie centralnej i wschodniej Europy pojawiło się aż 185 nowych marek handlowych, które łącznie otworzyły 550 sklepów. W nadchodzących 12 miesiącach inwestorzy planują otworzenie kolejnych 75 nowych sklepów - wynika z najnowszych danych firmy CBRE.
Centra czy ulice?
Zdaniem ekspertów tej firmy kluczową decyzją przy ekspansji jest kwestia lokalizacji - nowe marki aż w 82 proc. wybierają lokalizacje typu prime - czyli najlepsze. 77 proc. nowych sklepów powstaje w centrach handlowych. Poza tym zdecydowanie częściej nowe marki można spotkać w stolicach. Na ich wybór decyduje się aż 78 proc. konceptów.
- Wśród kluczowych czynników w kontekście lokalizacji znajduje się wybór pomiędzy centrami handlowymi a ulicami handlowymi - wynika z doświadczenia doradców z CBRE.
Decyzje te są w dużej mierze uzależnione od kraju i dojrzałości rynku handlowego. W przypadku Rumuni oraz Słowacji nowe marki częściej pojawiają się w centrach handlowych, w przypadku Polski oraz Czech obserwowana jest przewaga centrów handlowych co do wyboru pierwszej lokalizacji.