Reklama

Znani w galeriach handlowych

Światowe marki ze średniej półki, wchodzące na regionalne rynki handlowe, najpierw idą do Rumunii, potem do Polski. Top marki preferują Czechy.

Aktualizacja: 02.03.2016 16:57 Publikacja: 02.03.2016 16:43

Znani w galeriach handlowych

Foto: 123RF

W ciągu ostatnich dwóch lat w regionie centralnej i wschodniej Europy pojawiło się aż 185 nowych marek handlowych, które łącznie otworzyły 550 sklepów. W nadchodzących 12 miesiącach inwestorzy planują otworzenie kolejnych 75 nowych sklepów - wynika z najnowszych danych firmy CBRE.

Centra czy ulice?

Zdaniem ekspertów tej firmy kluczową decyzją przy ekspansji jest kwestia lokalizacji - nowe marki aż w 82 proc. wybierają lokalizacje typu prime - czyli najlepsze. 77 proc. nowych sklepów powstaje w centrach handlowych. Poza tym zdecydowanie częściej nowe marki można spotkać w stolicach. Na ich wybór decyduje się aż 78 proc. konceptów.

- Wśród kluczowych czynników w kontekście lokalizacji znajduje się wybór pomiędzy centrami handlowymi a ulicami handlowymi - wynika z doświadczenia doradców z CBRE.

Decyzje te są w dużej mierze uzależnione od kraju i dojrzałości rynku handlowego. W przypadku Rumuni oraz Słowacji nowe marki częściej pojawiają się w centrach handlowych, w przypadku Polski oraz Czech obserwowana jest przewaga centrów handlowych co do wyboru pierwszej lokalizacji.

Reklama
Reklama

- Polska w dalszym ciągu jest atrakcyjnym rynkiem dla marek międzynarodowych zainteresowanych ekspansją w regionie Europy wschodniej i centralnej. Dotyczy to zarówno marek modowych reprezentowanych przez marki takie jak Forever 21, Decimas, Ecco Leather Goods, konceptów gastronomicznych jak Benihana oraz Paul's lub też aktywności sportowych - Fitness24Seven - wylicza Magdalena Frątczak, dyrektor w dziale Powierzchni Handlowych, CBRE. - Polska to rynek charakteryzujący się rosnąca siłą nabywczą, motywującą firmy do rozpatrywania naszego kraju w kategoriach ogromnego rynku zbytu z dużym potencjałem zakupowym - podkreśla.

Jakie miasta na początek?

Zdecydowanym faworytem nowych marek są stolice, jednak nie oznacza to, że miasta regionalne są pomijane.

- Świetnym przykładem jest rynek polski, gdzie ponad 40 proc. nowych konceptów wybrało miasta regionalne na swoją pierwszą siedzibę - twierdza analitycy CBRE.

W naszym rejonie Europy najbardziej atrakcyjne miasta dla nowych sieci handlowych to: w Polsce - Łódź, Wrocław, Poznań. W Rumuni liczą się Timi?oara, Jassy, Ploeszti, natomiast Koszyce na Słowacji oraz węgierski Debreczyn.

Wśród nowych marek znaleźli się najemcy z sektora premium: Brioni, Moncler, Stuart Weitzman, Michael Kors czy Tosca Blu. Widoczna jest ekspansja polskiej siedzi LPP z konceptami Sinsay oraz Mohito. Rozwija się także oferta wyposażenia domu. Swoją obecność w regionie zaznacza Tiger oraz English Home. Stale poszerza się również oferta gastronomiczna - np. w Polsce miały miejsce otwarcia dwóch światowych konceptów: Dunkin Donuts oraz Paul's.

Reklama
Reklama

Z raportu CBRE wynika, że Rumunia odnotowała najwyższy wskaźnik nowych konceptów - 34 proc. Kolejne miejsce zajmuje Polska z wynikiem 25 proc. Natomiast marki z segmentu premium wybierają na swoje pierwsze lokalizacje Czechy - ponad 50 proc. z nich zdecydowało się na otworzenie sklepu w Pradze.

Nieruchomości
Ceny mieszkań nie rosną, ale część klientów wciąż odkłada zakupy
Nieruchomości
Na rynku mieszkań bez upałów
Nieruchomości
Ile mieszkań zbudowały Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe?
Nieruchomości
Parcela pod dom kosztuje czasem fortunę
Nieruchomości
Betony Baumit w nowoczesnym budownictwie: trwałość i wszechstronność
Reklama
Reklama