Aktualizacja: 28.03.2016 18:56 Publikacja: 28.03.2016 17:29
Ludzkie nosy wyewoluowały przypadkowo, jako produkt uboczny ewolucji czaszki - uważa japoński badacz
Foto: 123RF
Punktem wyjścia dla badań Nashimury był znany fakt anatomiczny: nosy ludzkie są znacznie większe niż nosy małp oraz nosy naszych wspólnych przodków. Dotychczas uważano, że duży rozmiar rzeczonego organu u rodzaju Homo wynika przede wszystkim z jego funkcji ocieplania wdychanego powietrza, przez co głębsze partie dróg oddechowych nie są narażone na kontakt z chłodem lub gorącem.
Ale badania japońskiego naukowca dowiodły, że ludzkie nosy słabo spełniają to zadanie. Nashimura wykonał komputerowe modele nosów ludzi, makaków i szympansów, a następnie symulował przepływ powietrza przez te organy. Udowodnił, że małpie nosy znacznie lepiej spełniają rolę buforów termicznych. Co więcej, nawet gdy Nashimura tak zmodyfikował modele ludzkich nosów, by z zewnątrz przypominały małpie (czyli aby były bardziej płaskie), wciąż były one mało wydajne pod tym względem.
Czy – i to niebawem – z tradycyjnej gwary podhalańskiej zostaną nam tylko ,,bace”, ,,dudki” i ,,hej”? Mimo niesł...
Przez 1400 godzin naukowcy z Durham University obserwowali stada szympansów karłowatych (bonobo) i szympansów zw...
Sojusze niegdyś uważane za nienaruszalne zaczynają trzeszczeć. Znaleźliśmy się w czasach, gdy pytania takie jak...
Jak wynika z danych dostarczonych przez kalifornijską firmę LeoLabs, zajmującą się śledzeniem kosmosu, tajny ros...
Warunków przyspieszenia transformacji technologicznej nad Wisłą jest wiele. Potrzebne są inwestycje w pracowników, w tym ich szkolenia, ale też dbałość o zdrowie. Nieodzowne są też ułatwienia natury prawnej i jak zawsze – finansowanie.
Superwulkan Yellowstone ponownie znalazł się na celowniku geologów. Tym razem precyzyjnie zbadano część podpowie...
My jesteśmy gotowi na wszystkie scenariusze. Wprowadziliśmy wiele nowych modeli samochodów osobowych, w tym SUV-y, crossovery i auta sportowe. Mamy też pojazdy użytkowe dla wszystkich rodzajów działalności – mówi Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas