Sensacyjne ustalenia naukowców. Sfotografowano homoseksualny akt humbaków

Fotografowie uchwycili dwa samce humbaków uprawiające seks, co zdaniem ekspertów jest pierwszym udokumentowanym przypadkiem jakiejkolwiek aktywności seksualnej tego gatunku.

Publikacja: 01.03.2024 18:05

Humbaki

Foto: Stock Adobe

Zachowania społeczne humbaków są badane i opisywane od dziesięcioleci. Jednak w badaniu opublikowanym w tym tygodniu w czasopiśmie "Marine Mammal Science" opublikowano pierwsze zdjęcia tego gatunku podczas  aktu seksualnego.

W trakcie dotychczasowych badań ustalono, że w miesiącach letnich humbaki, które dorastają do 18 metrów długości i osiągają 36 ton wagi,  żerują w wodach polarnych, a zimą migrują do wód tropikalnych, gdzie zajmują się przedłużeniem gatunku.

Seks humbaków. Zdjęcia dowodzą zachowań homoseksualnych tego gatunku

Do obserwacji, potwierdzonej przez naukowców w badaniu, doszło w styczniu 2022 r. na wodach na zachód od wyspy Maui, gdzie dwa wieloryby podpłynęły do łodzi i okrążyły ją, po czym rozpoczęły aktywność seksualną około trzech do pięciu metrów pod statkiem.

Obydwa wieloryby były samcami, co sprawia, że zdjęcia wykonane przez Lyle’a Krannichfelda i Brandi Romano stanowią pierwszy dowód zachowań homoseksualnych u humbaków, a także pierwszą obserwację płci u tego gatunku.

Zachowania homoseksualne są powszechne w królestwie zwierząt i zostały zaobserwowane wśród delfinów i orek czy fok szarych, ale nigdy wcześniej nie zaobserwowano ich u humbaków.

Stephanie Stack, badaczka wielorybów w Pacific Whale Foundation i główna autorka artykułu w "Marine Mammal Science" stwierdziła, że zachowania seksualne humbaków „pozostawały w większości tajemnicą aż do teraz”.

- To odkrycie podważa nasze z góry przyjęte wyobrażenia na temat zachowania humbaków – powiedziała Stack. - Chociaż od dawna zdajemy sobie sprawę ze złożonej struktury społecznej tych niesamowitych stworzeń, obserwowanie po raz pierwszy kopulacji dwóch samców wielorybów jest wyjątkowym i niezwykłym wydarzeniem.

Naukowcy zbadali rekiny u wybrzeży Brazylii. Testy na obecność kokainy... nie wyszły dobrze