Pierwszą fluorescencyjną żabę odkryto w Armeryce Południowej

W dorzeczu Amazonki odkryto pierwszą na świecie fluorescencyjną żabę. To rzadka cecha u zwierząt lądowych.

Aktualizacja: 14.03.2017 16:41 Publikacja: 14.03.2017 15:00

Pierwszą fluorescencyjną żabę odkryto w Armeryce Południowej

Foto: materiały prasowe

W zwykłym świetle dziennym Hypsiboas punctatus niczym się nie wyróżnia, ale w ultrafiolecie błyska jaskrawym jasnozielonym.

Naukowcy z Bernardino Rivadavia Natural Sciences Museum w Buenos Aires dokonali tego odkrycia przypadkowo, podczas badań pigmentu popularnej w lasach deszczowych brązowej żaby w czerwone cętki.

Zjawisko fluorescencji, czyli zdolność do absorbowania światła o krótkich falach i emitowania go na dłuższych, jest znane u zwierząt morskich, ale niezwykle rzadkie u lądowych.

„W dodatku fluorofory (element cząsteczki odpowiedzialny za fluorescencję – przyp. red.) u tej żaby wyraźnie różnią się od tych u innych kręgowców” – podkreśliła współautorka badań Maria Gabriella Lagoria, fotochemik z University of Buenos Aires, w rozmowie z „Chemistry World”.

Odkrycie może oznaczać, że także inne płazy mają zdolność fluorescencji i na pewno skłoni naukowców do baczniejszego przyjrzenia się tym zwierzętom. - Odtąd w terenie nie będą rozstawać się z latarką – żartuje inny ze współautorów badania Julián Faivovich w rozmowie z serwisem rp.pl.

Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?