Pszczoły rozumieją czym jest zero

Pszczoły są w stanie zrozumieć matematyczną koncepcję zera - wynika z najnowszych badań, opisanych w magazynie "Science". Oznacza to, że pszczoły należą do niewielkiej grupy zwierząt, które są w stanie zrozumieć abstrakcyjną ideę nicości.

Aktualizacja: 08.06.2018 10:01 Publikacja: 08.06.2018 05:23

Pszczoły rozumieją czym jest zero

"Newsweek" opisując publikację "Science" przypomina, że wiele dawnych cywilizacji nie znało zera, które jest "zaawansowaną koncepcją numeryczną". Zera nie używali np. Rzymianie.

Tymczasem, jak się okazuje pszczoły - których mózg składa się z zaledwie miliona neuronów, podczas gdy mózg człowieka tworzy 86 mld neuronów - są w stanie zrozumieć czym jest abstrakcyjne pojęcie zera.

Dotychczas naukowcy ustalili, że ideę zera rozumieją delfiny, naczelne i niektóre ptaki. Teraz jednak, grupa badaczy z australijskiego Royal Melbourne Institute of Technology i Uniwersytetu w Tuluzie dowiedli, że pszczoły również mogą zostać zaliczone do tego elitarnego grona.

Adrian Dyer z RMIT podkreśla, że dzieciom zrozumienie czym jest zero zajmuje kilka lat. - Długo wierzyliśmy, że tylko ludzie są na tyle inteligentni, by zrozumieć ten koncept, ale ostatnie badania pokazały, że małpy i ptaki mają mózgi, które też na to pozwalają. Nie wiedzieliśmy jednak - do teraz - że owady też są w stanie zrozumieć zero - dodaje.

W ramach eksperymentu badacze umieścili oznaczone uprzednio pszczoły w miejscu, w którym znajdowała się ściana, na której były białe kwadraty. Na każdym z kwadratów znajdowała się inna liczba czarnych, mniejszych kwadratów (od dwóch do pięciu).

Pszczoły nauczono następnie, że otrzymają pożywienie za podlecenie do tego kwadratu, na którym znajduje się jak najmniej czarnych kwadratów.

Co pewien czas naukowcy wybierali niektóre z biorących udział w eksperymencie pszczół i dawali im do wyboru biały kwadrat, na którym znajdował się jeden czarny obiekt i biały kwadrat, na którym nie było niczego. Eksperyment wykazał, że pszczoły konsekwentnie były w stanie rozpoznać biały kwadrat jako ten, na którym jest mniej obiektów - mimo że wcześniej nigdy nie znalazły się w sytuacji, w której musiałyby wybierać między "czymś" a "niczym".

Dyer uważa, że odkrycie jego zespołu może pomóc w zrozumieniu w jaki sposób zwierzęce mózgi odwzorowują zero.

- Neuronom jest relatywnie prosto zareagować na takie stymulacje jak światło czy obecność obiektu. Ale jak my, a nawet owady, rozumiemy czym jest nic? - pyta.

Dyer zwraca też uwagę, że odkrycie jego zespołu może pomóc w rozwoju sztucznej inteligencji. - Jeśli pszczoły mogą rozumieć zero z mózgiem mającym mniej niż milion neuronów, sugeruje to, że istnieją proste i efektywne sposoby nauczenia sztucznej inteligencji nowych sztuczek - twierdzi.