Nowa metoda "poprawiania" DNA. Przełom w walce z chorobami?

Naukowcy opracowali nową technikę edytowania genów, która potencjalnie umożliwia korygowanie nawet 89 proc. wad genetycznych w tym takich, które powodują choroby takie jak np. niedokrwistość sierpowata - informuje CNN.

Aktualizacja: 22.10.2019 12:50 Publikacja: 22.10.2019 12:34

Nowa metoda "poprawiania" DNA. Przełom w walce z chorobami?

Technika, określona jako "edytowanie pierwotne" (prime editing) została opracowana przez naukowców z MIT i Harvardu, którzy opisali wyniki swoich prac w magazynie "Nature".

Edytowanie pierwotne opiera się na technice CRISPR, ale jest bardziej precyzyjny i wszechstronny - umożliwia "bezpośrednie zapisanie nowej informacji genetycznej w łańcuchu DNA - czytamy w "Nature".

Przy metodzie CRISPR-Cas9 stosuje się białko Cas-9 do przecięcia nici DNA, a następnie jej modyfikacji. Dzięki niej można modyfikować geny w określonym miejscu łańcucha DNA, np. aby zakłócić ich mutację.

Około dwóch trzecich mutacji genetycznych odpowiedzialnych za występowanie chorób genetycznych to mutacje pojedynczych genów, które można w ten sposób usunąć lub je zastąpić.

Edytowanie pierwotne wykorzystuje metodę CRISPR-Cas9, ale wykorzystuje jeszcze jeden rodzaj białka, który może stworzyć nowy fragment DNA. Naukowcy są w stanie naciąć nić DNA, a następnie przenieść jej fragment do docelowego DNA - umożliwiając naukowcom "wymienianie" fragmentów DNA w komórkach człowieka. W efekcie naukowcy mogą zastępować całe sekwencje nici DNA.

Badacze wierzą, że w ten sposób można będzie "naprawić" 89 proc. wszystkich znanych mutacji genów odpowiedzialnych za występowanie chorób genetycznych.

Teraz badacze będą pracować nad udoskonaleniem wypracowanej techniki, próbując zmaksymalizować jej efektywność w różnych typach komórek. Przyjrzą się też bliżej potencjalnemu wpływowi takich działań na komórki.

Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO