Przystępując do przygotowywania sesji absolutoryjnej rady, jej przewodniczący powinien wykonać szereg czynności.
Po pierwsze, wyznaczyć datę tej sesji, biorąc pod uwagę czas potrzebny komisji rewizyjnej na szczegółowe zapoznanie się z przedłożonymi przez wójta (zarząd) dokumentami, rozpatrzenie sprawozdań oraz podjęcie uchwały w sprawie wniosku w sprawie absolutorium, który zostanie następnie przedłożony radzie na posiedzeniu.
Po drugie, przewodniczący powinien zadbać o koordynację prac komisji rewizyjnej z pracą innych komisji rady, jeżeli ze statutu albo uchwały rady (sejmiku) o procedurze absolutoryjnej wynika, że inne komisje również biorą udział w rozpatrzeniu i opiniowaniu sprawozdania z wykonania budżetu. Wnioski innych komisji powinny zostać przedstawione bowiem komisji rewizyjnej i uwzględnione przez nią w jej pracach.
Po trzecie, przewodniczący rady powinien zapewnić radnym możliwość zapoznania się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie wykonania budżetu. Pamiętać w tym miejscu należy, że opinię RIO wójt (zarząd) powinien przedstawić radzie, wraz z odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty.
Jak podkreślił [b]NSA w wyroku z 10 października 1996 r. (I SA/Kr 887/96)[/b] brak opinii RIO w sprawie absolutorium stanowi istotne naruszenie prawa, jeżeli zostałoby wykazane, że gdyby rada w chwili podejmowania uchwały taką opinią dysponowała, to podjęłaby uchwałę innej treści.