Komentarz do KP: rozdział XI Konsultacje w zakresie bhp

Redakcyjny komentarz "Rzeczpospolitej" do kodeksu pracy stan prawny: maj 2011 r.

Publikacja: 20.05.2011 03:00

Art. 237 

11a

. Konsultacje w zakresie bhp

§ 1. Pracodawca konsultuje z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie działania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, w szczególności dotyczące:

1) zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzania nowych procesów technologicznych oraz substancji chemicznych i ich mieszanin, jeżeli mogą one stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników,

2) oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o tym ryzyku,

3) tworzenia służby bhp lub powierzania wykonywania zadań tej służby innym osobom oraz wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy, a także wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,

4) przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego,

5) szkolenia pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 2. Pracownicy lub ich przedstawiciele mogą przedstawiać pracodawcy wnioski w sprawie eliminacji lub ograniczenia zagrożeń zawodowych.

§ 3. Pracodawca zapewnia odpowiednie warunki do przeprowadzania konsultacji, a zwłaszcza zapewnia, aby odbywały się w godzinach pracy. Za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w konsultacjach pracownicy lub ich przedstawiciele zachowują prawo do wynagrodzenia.

§ 4. Na umotywowany wniosek pracowników lub ich przedstawicieli dotyczący spraw zagrożenia zdrowia i życia pracowników inspektorzy pracy Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzają kontrole oraz stosują środki prawne przewidziane w przepisach o Państwowej Inspekcji Pracy.

§ 5. U pracodawcy, u którego została powołana komisja bezpieczeństwa i higieny pracy, konsultacje, o których mowa w § 1, mogą być prowadzone w ramach tej komisji, natomiast uprawnienia, o których mowa w § 2 i 4, przysługują pracownikom lub ich przedstawicielom wchodzącym w skład komisji.

§ 6. Pracownicy lub ich przedstawiciele nie mogą ponosić jakichkolwiek niekorzystnych dla nich konsekwencji z tytułu działalności, o której mowa w § 1, 2 i 4. Dotyczy to również pracowników lub ich przedstawicieli, o których mowa w § 5.

Komentarz:

• Przepis nakłada na pracodawców wymóg konsultowania z pracownikami bądź ich przedstawicielami wszelkich działań wpływających na stan bhp., m.in. zapewnienia w zakładzie warunków do przeprowadzania konsultacji i zagwarantowania pracownikom wynagrodzenia za czas poświęcony na ich przeprowadzenie. Przepis wskazuje sytuacje, w których niezbędne są konsultacje z załogą, ale jest to katalog przykładowy.

• Do przedstawicieli pracowników stosuje się art. 237

13a

kodeksu pracy

. Oznacza to, że powinni być oni wybierani przez zakładowe organizacje związkowe, a jeżeli nie ma ich w firmie, przedstawicieli wybierają sami pracownicy.

• Pracownik lub jego przedstawiciel ma prawo żądać od pracodawcy podjęcia konsultacji w każdej sprawie z zakresu bhp. Przepis nie określa jednak trybu wnioskowania ani terminu, w którym pracodawca powinien podjąć odpowiednie kroki. Nie wypełnia on w całości postanowień prawa unijnego, bo prawidłowe ich wdrożenie wymaga zapewnienia gwarancji prawnych jej skuteczności.

Podobnie przedstawia się skuteczność wniosków składanych przez pracowników lub ich przedstawicieli o eliminację lub ograniczenie zagrożeń zawodowych. Przepis nie wskazuje terminu i sposobu załatwienia takiego wniosku ani nie wprowadza obowiązku ustosunkowania się przez pracodawcę do postulatów załogi.

Realizacja tych uprawnień pracowniczych w dużej mierze zależy od dobrej woli zatrudniającego. Jeśli próby wyeliminowania zagrożeń zdrowia i życia w drodze wniosków kierowanych do pracodawcy są bezskuteczne, personel może wystąpić z umotywowanym wnioskiem do organów PIP.

• U pracodawców, u których funkcjonuje komisja bhp, konsultacje z pracownikami (przedstawicielami) mogą odbywać się w tej komisji. Obowiązek jej utworzenia spoczywa na zatrudniających ponad 250 pracowników, choć może ona funkcjonować też w mniejszych zakładach.

• Pracownicy i ich przedstawiciele nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji w związku z udziałem w konsultacjach czy składaniem wniosków do pracodawcy bądź organów PIP. Nie jest to jednak równoznaczne ze szczególną ochroną trwałości stosunku pracy takich pracowników.

Art. 23712. Powołanie komisji bhp

§ 1. Pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników powołuje komisję bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej komisją bhp, jako swój organ doradczy i opiniodawczy.

W skład komisji bhp wchodzą w równej liczbie przedstawiciele pracodawcy, w tym pracownicy służby bhp i lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, oraz przedstawiciele pracowników, w tym społeczny inspektor pracy.

§ 2. Przewodniczącym komisji bhp jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, a wiceprzewodniczącym – społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników.

Komentarz

• Komisja bhp to organ doradczy i opiniodawczy pracodawcy w sprawach z zakresu bhp. Nie jest uprawniona do podejmowania samoistnych decyzji w stosunku do pracodawcy, jak i załogi. Powołując komisję, pracodawca określa jej liczebność, uwzględniając konieczność zachowania równowagi między własnymi przedstawicielami a reprezentantami załogi. Określa czas trwania kadencji członków komisji i termin pierwszego posiedzenia.

• Przepis określa szczegółowy skład komisji stanowiąc, że jej przewodniczącym jest pracodawca lub jego przedstawiciel, wiceprzewodniczącym społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników, a skład uzupełniają w równej liczbie ze strony pracodawcy pracownicy służby bhp i lekarz profilaktyk, a ze strony pracowników ich przedstawiciele.

Powinni ich wskazać funkcjonujące w zakładzie związki zawodowe, a w razie ich braku – załoga przedsiębiorstwa zgodnie z art. 237

13a

k.p.

Art. 23713. Zadania i tryb funkcjonowania komisji bhp

§ 1. Zadaniem komisji bhp jest dokonywanie przeglądu warunków pracy, okresowej oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy oraz współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 2. Posiedzenia komisji bhp odbywają się w godzinach pracy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w posiedzeniach komisji bhp pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

§ 3. Komisja bhp w związku z wykonywaniem zadań wymienionych w § 1 korzysta z ekspertyz lub opinii specjalistów spoza zakładu pracy w przypadkach uzgodnionych z pracodawcą i na jego koszt.

Komentarz

• Do zadań komisji bhp należy m.in. przegląd warunków pracy i okresowa ocena stanu bhp w zakładzie. Częstotliwość tych zadań należy dostosować do wyników oceny ryzyka zawodowego dla stanowisk w zakładzie, a dokładniej do prawdopodobieństwa wystąpienia szkód i ich rozmiarów.

Aby zapewnić ciągłość prac komisji, słuszne byłoby powierzyć jej obowiązek prowadzenia z pracodawcą konsultacji w sprawach bhp. W takim wypadku prace komisji będzie regulował art. 237 

11a

k.p., przez co będzie musiała być ona zwoływana w każdym przypadku, gdy niezbędne okaże się przeprowadzenie konsultacji.

W przeciwnym razie posiedzenia komisji muszą mieć miejsce nie rzadziej niż raz na kwartał, co może wpływać na małą efektywność jej prac.

• Pozostałe zadania komisji sprowadzają się do opiniowania nowo wprowadzonych środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, formułowania wniosków dotyczących poprawy warunków pracy i współdziałania z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bhp.

• Za czas trwania posiedzeń członkowie komisji bhp zachowują prawo do wynagrodzenia. Przysługuje ono wyłącznie przedstawicielom pracowników, bo dla pracowników służby bhp i przedstawicieli pracodawcy udział w posiedzeniach komisji mieści się w zakresie obowiązków i będzie zaliczony do czasu pracy.

W uzgodnionych z pracodawcą przypadkach komisja ma prawo korzystać z ekspertyz specjalistów zewnętrznych, których koszty ponosi firma na podstawie umowy zawartej z pracodawcą.

Art. 23713a. Reprezentacja pracowników

Przedstawiciele pracowników, o których mowa w art. 237

11a

i art. 237

12

, są wybierani przez zakładowe organizacje związkowe, a jeżeli u pracodawcy takie organizacje nie działają – przez pracowników, w trybie przyjętym w zakładzie pracy.

Komentarz

• Jeśli w zakładzie funkcjonują organizacje związkowe, to do nich należy wybór reprezentantów pracowników w kwestiach bhp. Jeśli jest ich kilka, tryb wyboru przedstawicieli muszą uzgodnić wspólnie.

Gdy w firmie nie ma związków, to pracodawca określa – po uzyskaniu zgody załogi – sposób, w jaki wybierze ona reprezentantów do składu komisji oraz pracowników wyznaczonych do konsultowania z pracodawcą spraw związanych z bhp.

Do czasu wyłonienia przedstawicieli pracowników pracodawca powinien uzgadniać wszelkie kwestie związane z bhp z całą załogą.

 

 

 

 

Art. 237 

11a

Pozostało 100% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów