13a
k.p.
Art. 23713. Zadania i tryb funkcjonowania komisji bhp
§ 1. Zadaniem komisji bhp jest dokonywanie przeglądu warunków pracy, okresowej oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy oraz współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 2. Posiedzenia komisji bhp odbywają się w godzinach pracy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w posiedzeniach komisji bhp pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
§ 3. Komisja bhp w związku z wykonywaniem zadań wymienionych w § 1 korzysta z ekspertyz lub opinii specjalistów spoza zakładu pracy w przypadkach uzgodnionych z pracodawcą i na jego koszt.
Komentarz
• Do zadań komisji bhp należy m.in. przegląd warunków pracy i okresowa ocena stanu bhp w zakładzie. Częstotliwość tych zadań należy dostosować do wyników oceny ryzyka zawodowego dla stanowisk w zakładzie, a dokładniej do prawdopodobieństwa wystąpienia szkód i ich rozmiarów.
Aby zapewnić ciągłość prac komisji, słuszne byłoby powierzyć jej obowiązek prowadzenia z pracodawcą konsultacji w sprawach bhp. W takim wypadku prace komisji będzie regulował art. 237
11a
k.p., przez co będzie musiała być ona zwoływana w każdym przypadku, gdy niezbędne okaże się przeprowadzenie konsultacji.
W przeciwnym razie posiedzenia komisji muszą mieć miejsce nie rzadziej niż raz na kwartał, co może wpływać na małą efektywność jej prac.
• Pozostałe zadania komisji sprowadzają się do opiniowania nowo wprowadzonych środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, formułowania wniosków dotyczących poprawy warunków pracy i współdziałania z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bhp.
• Za czas trwania posiedzeń członkowie komisji bhp zachowują prawo do wynagrodzenia. Przysługuje ono wyłącznie przedstawicielom pracowników, bo dla pracowników służby bhp i przedstawicieli pracodawcy udział w posiedzeniach komisji mieści się w zakresie obowiązków i będzie zaliczony do czasu pracy.
W uzgodnionych z pracodawcą przypadkach komisja ma prawo korzystać z ekspertyz specjalistów zewnętrznych, których koszty ponosi firma na podstawie umowy zawartej z pracodawcą.
Art. 23713a. Reprezentacja pracowników
Przedstawiciele pracowników, o których mowa w art. 237
11a
i art. 237
12
, są wybierani przez zakładowe organizacje związkowe, a jeżeli u pracodawcy takie organizacje nie działają – przez pracowników, w trybie przyjętym w zakładzie pracy.
Komentarz
• Jeśli w zakładzie funkcjonują organizacje związkowe, to do nich należy wybór reprezentantów pracowników w kwestiach bhp. Jeśli jest ich kilka, tryb wyboru przedstawicieli muszą uzgodnić wspólnie.
Gdy w firmie nie ma związków, to pracodawca określa – po uzyskaniu zgody załogi – sposób, w jaki wybierze ona reprezentantów do składu komisji oraz pracowników wyznaczonych do konsultowania z pracodawcą spraw związanych z bhp.
Do czasu wyłonienia przedstawicieli pracowników pracodawca powinien uzgadniać wszelkie kwestie związane z bhp z całą załogą.