Wniosek do urzędu na elektroniczną skrzynkę podawczą

Nie wszystkie wnioski kierowane do urzędów wymagają gotowych formularzy

Publikacja: 22.09.2011 04:40

Wniosek do urzędu na elektroniczną skrzynkę podawczą

Foto: www.sxc.hu

Jeśli przepisy nie stawiają warunku, by pismo zostało skierowane zgodnie z określonym w nich wzorem, to obywatel nie musi korzystać z gotowego formularza. W praktyce oznacza to, że wiele pism można wysłać do urzędu, nawet jeśli nie udostępnia on gotowych formularzy.

Trzeba wówczas jedynie odnaleźć adres elektronicznej skrzynki podawczej urzędu i wysłać na nią swój wniosek. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z ogólnego wzoru dostarczanego przez inny niż właściwy urząd. Ważne jedynie, by wniosek trafił na odpowiednią elektroniczną skrzynkę podawczą.

Taki ogólny wniosek musi zawierać podstawowe informacje o osobie go zgłaszającej i treść żądania. Przykładowo: zgłoszenie usunięcia drzewa nie wymaga specjalnego wniosku. Można więc posłużyć się ogólnym wzorem, formularzem dostarczonym przez inny urząd (musi jednak zostać przesłany na właściwą elektroniczną skrzynkę podawczą) lub też własnoręcznie napisać taki wniosek.

Są jednak sprawy, których z założenia nie załatwimy przez Internet, gdyż przepisy wprost wymagają stawienia się w urzędzie.

Tak jest chociażby z dowodami osobistymi. I tak pozostanie nawet po lipcu 2013 roku, kiedy to wejdzie w życie nowa ustawa o dowodach osobistych. Umożliwi ona co prawda złożenie wniosku o wydanie dowodu w formie elektronicznej, ale już jego odbiór będzie musiał nastąpić osobiście.

Kolejnym przykładem sprawy, którą można załatwić jedynie stawiając się w urzędzie, może być wyrobienie paszportu. Art. 13 ustawy o dokumentach paszportowych stanowi, że wniosek składa się osobiście. Jest to związane m.in. z koniecznością pobrania danych biometrycznych.

Coraz więcej urzędów, nawet jeśli nie umożliwia pełnego załatwienia sprawy przez Internet, to wykorzystuje nowe technologie do usprawnienia obsługi obywateli.

Na stronie internetowej można na przykład wypełnić stosowny formularz, przesłać go elektronicznie i umówić się na wizytę, aby w urzędzie dokończyć procedury. Serwisy  te często umożliwiają ustalenie konkretnej wizyty spotkania z urzędnikiem, co pozwala zaoszczędzić czas. Najczęściej są dostępne na stronie internetowej danego urzędu.

Zobacz cały poradnik:

Prawo dla Ciebie » Poradniki prawne » Sądy i urzędy » Jak załatwić sprawę urzędową przez internet

Samorząd » Poradniki prawne » Obywatel w urzędzie

Jeśli przepisy nie stawiają warunku, by pismo zostało skierowane zgodnie z określonym w nich wzorem, to obywatel nie musi korzystać z gotowego formularza. W praktyce oznacza to, że wiele pism można wysłać do urzędu, nawet jeśli nie udostępnia on gotowych formularzy.

Trzeba wówczas jedynie odnaleźć adres elektronicznej skrzynki podawczej urzędu i wysłać na nią swój wniosek. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z ogólnego wzoru dostarczanego przez inny niż właściwy urząd. Ważne jedynie, by wniosek trafił na odpowiednią elektroniczną skrzynkę podawczą.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara