Do fotela dyrektorskiego i kierowniczego jest przypisany dodatek funkcyjny

Osoby piastujące takie stanowiska w placówkach oświatowych mogą liczyć na dodatkowe profity finansowe. Ale nie tylko one

Publikacja: 06.01.2010 05:40

Do fotela dyrektorskiego i kierowniczego jest przypisany dodatek funkcyjny

Foto: Fotorzepa, Bartlomiej Zborowski

Dodatek funkcyjny to obligatoryjny składnik wynagrodzenia związany z zajmowanym stanowiskiem lub powierzeniem dodatkowych zadań.

[srodtytul]ZASADY WSPÓLNE[/srodtytul]

Według rozporządzenia o stawkach minimalnych dodatek przysługuje nauczycielom sprawującym:

- stanowisko dyrektora lub wicedyrektora szkoły, przedszkola, placówki lub innej jednostki oświatowej,

- inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie placówki,

- funkcję wychowawcy klasy, doradcy metodycznego, nauczyciela konsultanta bądź opiekuna stażu.

Opiekun stażu to nauczyciel mianowany albo dyplomowany, którego dyrektor przydzielił do pomocy nauczycielowi stażyście lub kontraktowemu do pomocy w trakcie stażu.

Do jego zadań należy:

- udzielanie podopiecznemu pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego w trakcie stażu,

- opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego za okres stażu.

Doradca metodyczny wspiera nauczycieli oraz rady pedagogiczne szkół w:

- planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktycznego,

- doborze i adaptacji lub tworzeniu programów nauczania i materiałów dydaktycznych,

- rozwijaniu umiejętności metodycznych,

- podejmowaniu działań innowacyjnych.

W kompetencjach doradcy znajduje się ponadto udział w dokonywaniu oceny pracy nauczyciela, opiniowanie jego pracy, udział w pracach zespołu oceniającego powołanego przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

Opisane zasady uzyskania dodatków funkcyjnych są wspólne i obowiązują w szkołach podlegających pod administrację rządową i samorządową. Niżej przedstawiamy odrębności.

[srodtytul]W ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ[/srodtytul]

Dodatek funkcyjny jest bardziej powszechny wśród nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez ministrów, gdzie należy się:

- dyrektorowi szkoły, wicedyrektorowi, nauczycielowi pełniącemu inną funkcję kierowniczą przewidzianą w statucie szkoły, wicedyrektorowi lub nauczycielowi szkoły, któremu powierzono pełnienie obowiązków dyrektora; od 5 do 100 proc. otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego,

- wychowawcy klasy, doradcy metodycznemu, nauczycielowi konsultantowi, opiekunowi stażu; od 2 do 20 proc. otrzymywanej pensji zasadniczej,

- dyrektorowi, wicedyrektorowi albo nauczycielowi sprawującemu funkcję kierowniczą, który jest jednocześnie wychowawcą klasy, doradcą metodycznym, nauczycielem konsultantem lub opiekunem stażu; jeden dodatek funkcyjny w wysokości uwzględniającej sprawowanie stanowiska kierowniczego i wymienionych funkcji.

[srodtytul]W jakich okresach się należy[/srodtytul]

Przysługuje im od pierwszego dnia miesiąca po tym miesiącu, w którym nauczyciel uzyskał prawo do tego świadczenia (zajmując któreś z wymienionych stanowisk), a gdy nabycie tego prawa nastąpiło pierwszego dnia miesiąca, to od tego właśnie dnia.

W analogiczny sposób nauczyciel traci swoje uprawnienie: od pierwszego dnia miesiąca, w którym odszedł z danej posady, albo od pierwszego dnia następnego miesiąca.

Konkretną wysokość dodatku dla dyrektora ustala właściwy minister, kierując się wielkością i strukturą placówki, złożonością zadań dyrektora, liczbą funkcji kierowniczych w jednostce, wynikami jej pracy oraz warunkami geograficznymi, w jakich ona funkcjonuje. Poziom dodatku funkcyjnego dla nauczyciela, w tym zajmującego inną funkcję kierowniczą, i wicedyrektora ustala dyrektor szkoły.

[srodtytul]W placówkach podległych ministrowi sprawiedliwości[/srodtytul]

Wysokość dodatku funkcyjnego dla nauczycieli zatrudnionych w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych oraz w szkołach przy zakładach karnych i aresztach śledczych ustalamy według podanych w [b][link=http://www.rp.pl/galeria/6,2,415142.html]tabeli limitów[/link][/b] oraz wielkości, rodzaju, struktury jednostki, liczby stanowisk kierowniczych i wyników jej pracy. Stanowią tak § 4 i 5 rozporządzenia z 20 sierpnia 2009 r.

[ramka][b]Przykład 1[/b]

Pan Zygmunt jest opiekunem stażu w szkole przy zakładzie karnym, z tytułu którego otrzymuje dodatek funkcyjny – 8 proc. otrzymywanej stawki zasadniczej. Minister powierzył mu pełnienie obowiązków dyrektora tej szkoły, ponieważ dotychczasowy szef placówki zaczął 15 listopada 2009 r. roczny urlop dla poratowania zdrowia (pobierał on dodatek funkcyjny – 60 proc. otrzymywanej stawki zasadniczej). Podczas zastępstwa pan

Zygmunt ma nadal pełnić rolę opiekuna stażu dla podopiecznych, którzy już mu zostali przydzieleni. Do końca lutego 2010 r. będzie więc otrzymywał jeden dodatek funkcyjny – z tytułu opieki nad stażystami, a od 1 marca 2010 r. (czyli od pierwszego miesiąca po trzech miesiącach absencji dyrektora) dwa, z racji:

- opieki nad stażystami

– 8 proc. otrzymywanej stawki zasadniczej,

- zastępowania dyrektora – 60 proc. otrzymywanej stawki zasadniczej.

Wynika tak z § 5 ust. 3 w związku z § 4 ust. 8 oraz z § 5 ust. 4 rozporządzenia z 20 sierpnia 2009 r.

Przepisy te potwierdzają wypłatę podwójnego dodatku w razie skupienia dwóch różnych uprawnień do tych świadczeń w jednym ręku. [/ramka]

[ramka][b]Przykład 2[/b]

Pani Joanna jest zatrudniona w charakterze doradcy metodycznego w zakładzie karnym, za co pobiera dodatek funkcyjny w wysokości 5 proc. otrzymywanej pensji zasadniczej.

Na wniosek kierownika okręgowego zespołu nadzoru pedagogicznego (OZNP)prezes sądu okręgowego zaproponował jej zastępstwo dyrektora zakładu, począwszy od 1 stycznia 2010 r.

Dotychczasowy dyrektor uzyskiwał dodatek funkcyjny 120 proc. otrzymywanej pensji zasadniczej. W styczniu 2010 r. odbiera on urlop wypoczynkowy, a od 1 lutego idzie na bezpłatny.

Zastępując dyrektora, pani Joanna będzie dostawała dodatek funkcyjny za okresy:

- od 1 stycznia do 30 kwietnia 2010 r. – jeden w wysokości 5 proc. otrzymywanej pensji zasadniczej,

- od 1 maja 2010 r. (od pierwszego miesiąca kalendarzowego po upływie trzech miesięcy urlopu bezpłatnego) do 30 czerwca 2010 r. – oba, czyli w sumie 125 proc. otrzymywanej pensji zasadniczej.[/ramka]

[srodtytul]Uwaga na wyjątki[/srodtytul]

Nauczyciele mianowani i dyplomowani zatrudnieni na stanowiskach, na których są wymagane kwalifikacje pedagogiczne, w CKE lub OKE nie dostają świadczenia nazywanego dodatkiem funkcyjnym. Odpowiednikiem jest dodatek służbowy zobacz [link=http://www.rp.pl/artykul/415148.html?preview=tak]"Co może zwiększyć miesięczne pobory"[/link].

Nauczycielom pracującym w publicznych szkołach albo szkolnych punktach konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach Polski za granicą w ogóle nie przysługuje dodatek funkcyjny. Zostali bowiem objęci inną siatką płac.

[srodtytul]W SAMORZĄDACH[/srodtytul]

Organy prowadzące szkoły samorządowe mają obowiązek określić – w świetle art. 30 ust. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=394FD6E3442443A5B2CF8971D37B7B28?id=182007]Karty Nauczyciela[/link] – w regulaminie składników wynagrodzeń nauczycieli:

- wysokość stawek dodatku funkcyjnego,

- szczegółowe warunki przyznawania dodatku funkcyjnego.

Organ prowadzący może zatem określić tryb formalny, porządek i hierarchię istniejącą przy nabywaniu dodatku funkcyjnego. Nie wolno mu przyznać tego świadczenia osobom obejmującym inne stanowiska kierownicze niż przewidziane w statucie placówki.

[srodtytul]W granicach upoważnienia[/srodtytul]

Precyzując dodatek funkcyjny w regulaminie, organ prowadzący nie ma zatem prawa ani powielać kwestii uregulowanych już w przepisach powszechnie obowiązujących, ani też wykraczać poza zakres upoważnienia z art. 30 ust. 6 KN. Absolutnie nie może także wskazywać, kiedy dodatek nie przysługuje, jest zawieszany czy też ograniczany.

[ramka][b]Przykład 3[/b]

Pan Stanisław jest wychowawcą klasy w szkole powiatowej. Zgodnie z regulaminem wynagradzania nauczycieli funkcjonującym w tym powiecie dodatek funkcyjny należy się m.in. ze względu na sprawowaną przez nauczyciela funkcję, wyniki pracy placówki i współpracę nauczyciela z radą powiatu. A że ta ostatnia niezupełnie przebiega po myśli organu prowadzącego, dyrektor „karnie” odebrał panu Stanisławowi dodatek funkcyjny za grudzień 2009 r. i styczeń 2010 r.

Postąpił nieprawidłowo, gdyż efekty pracy szkoły i sposób współdziałania dyrektora z innymi instytucjami absolutnie nie mogą stanowić kryterium przyznawania tej należności w szkołach samorządowych, mimo że wyniki pracy jednostki to jedna z przesłanek rozstrzygających o wysokości dodatku funkcyjnego dla niektórych nauczycieli rządowych.

Nauczycielom z placówek samorządowych dodatek funkcyjny należy się wyłącznie za pełnienie funkcji wymienionych w rozporządzeniu o stawkach minimalnych, bez żadnych innych wymogów.

Wynika tak m.in. z [b]wyroków WSA we Wrocławiu z 22 października 2008 r. (IV SA/ Wr 282/08) i z 21 sierpnia 2008 r. (IV SA/ Wr 294/07).[/b] Pan Stanisław wygrałby sprawę w sądzie.

Wojewoda powinien natomiast wystąpić do WSA o unieważnienie regulaminu wynagradzania nauczycieli w tej części[/ramka].

[srodtytul]Najczęstszy błąd[/srodtytul]

Uzależnianie uzyskania dodatku funkcyjnego od wyników pracy szkoły czy współdziałania z innymi organami to najczęstszy błąd spotykany w regulaminach wynagradzania nauczycieli. Jak podkreślają sądy, takimi kryteriami wolno się kierować przy konstrukcji zasad przyznawania dodatku motywacyjnego czy nagrody.

Dodatek funkcyjny różni się od wszystkich innych dodatków tym, że jest ściśle i bezpośrednio związany z funkcją wykonywaną przez pracownika.

Jest to stały składnik wynagrodzenia pracownika na stanowisku kierowniczym, gdyż stanowi nie tylko ekwiwalent za zwiększony nakład pracy, ale także za zwiększony zakres odpowiedzialności za działania własne i podległych pracowników, za stopień utrudnienia pracy itp. – wynika z [b]orzeczenia WSA we Wrocławiu z 28 listopada 2008 r. (IV SA/Wr 440/08)[/b].

[ramka][b]Przykład 4[/b]

Pani Beata, nauczycielka, kwestionuje decyzję księgowej szkoły, która nie wliczyła jej dodatku funkcyjnego do stawki osobistego zaszeregowania przy obliczaniu wynagrodzenia za godziny doraźnego zastępstwa (art. 35 ust. 3 KN).

Wynagrodzenie to ustaliła wyłącznie na podstawie pensji zasadniczej zsumowanej z dodatkiem za warunki pracy.

Księgowa ma rację, co potwierdza wprost [b]SN w uchwale z 18 listopada 1988 r. (III PZP 39/88),[/b] w świetle której dodatek funkcyjny nie mieści się w stawce osobistego zaszeregowania nauczyciela.[/ramka]

Dodatek funkcyjny to obligatoryjny składnik wynagrodzenia związany z zajmowanym stanowiskiem lub powierzeniem dodatkowych zadań.

[srodtytul]ZASADY WSPÓLNE[/srodtytul]

Pozostało 99% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów