- do zatrudnienia dodatkowego nie wliczamy zatrudnienia podstawowego.
[srodtytul]…poniżej pensum...[/srodtytul]
Gdy praca nauczyciela na podstawie minimum dwóch stosunków pracy nie przekracza pełnego obowiązującego go wymiaru zajęć, staż do wysługi lat ustalamy na ogólnych zasadach z tytułu każdego stosunku pracy. Potwierdza to § 7 ust. 2 o stawkach minimalnych.
[ramka][b]Przykład 3[/b]
Pan Grzegorz jest nauczycielem kontraktowym z pięcioletnim stażem.
Ma tytuł zawodowy licencjata, bez przygotowania pedagogicznego. Dwa lata pracował w gospodarstwie rolnym w Kanadzie.
Ma zatem siedem lat ukończonych okresów zaliczanych na poczet dodatku za wysługę lat.
Od 1 września 2009 r. pracuje w szkole podstawowej wymiarze 12/18 i w gimnazjum na 6/18, otrzymując minimalne stawki zasadnicze, czyli odpowiednio 986,67 zł [(12 x 1480 zł) : 18] i 493,33 zł [(6 x 1480 zł) : 18].
W obu miejscach pracy ma też prawo do dodatków za wysługę lat 7 proc. pensji zasadniczej, czyli w szkole podstawowej do 69,07 zł miesięcznie, a w gimnazjum do 34,53 zł.[/ramka]
[srodtytul]…przekraczające pełny wymiar zajęć [/srodtytul]
Nauczycielowi pozostającemu w stosunku pracy z więcej niż dwiema placówkami, w łącznym wymiarze przewyższającym właściwe dla niego pensum, uwzględniamy wszystkie poprzednie okresy pracy i tzw. pozapracownicze tylko w podstawowym miejscu pracy, a w dodatkowym staż do wysługi musi „uzbierać” od początku.
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ma już za sobą jakieś okresy dodatkowego zatrudnienia, które nie zostały przyjęte w podstawowym miejscu pracy; sumujemy je wówczas z innymi zatrudnieniami dodatkowymi (§ 7 ust. 3 rozporządzenia o stawkach minimalnych).
[ramka][b]Przykład 4[/b]
Pani Bronisława to nauczycielka mianowana z tytułem zawodowym magistra i przygotowaniem pedagogicznym. Od 1 września 2008 r. naucza równocześnie w:
- gimnazjum w wymiarze zajęć 18/22, z pensją zasadniczą 1900 zł (wskazała je jako podstawowe miejsce pracy),
- w szkole specjalnej w wymiarze 8/18, za wynagrodzeniem zasadniczym 1022 zł.
Zanim podjęła się tych zajęć, miała już 5,5 roku okresów pracy uwzględnianych w stażu do wysługi lat, w tym dwa lata zatrudnienia dodatkowego. Łączny wymiar realizowanych przez nią zajęć przekracza pełny etat.
Dlatego w gimnazjum kobieta ma już zatem prawo do dodatku za wysługę w wysokości 6 proc. pensji zasadniczej, czyli do 114 zł miesięcznie. Z racji zatrudnienia dodatkowego (w szkole specjalnej) nie przysługuje jej jeszcze ten dodatek. Musi go tam wypracować od nowa; na razie ma dwa lata zakończonych okresów zatrudnienia dodatkowego.[/ramka]
[srodtytul]W ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ[/srodtytul]
Nauczycielom ze szkół rządowych a także zatrudnionym w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych oraz w szkołach przy zakładach karnych i aresztach śledczych oraz mianowanym i dyplomowanym z CKE i OKE dodatek za wysługę przysługuje za dni:
- za które dostali wynagrodzenie,
- nieobecności w pracy z powodu choroby lub konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub innym chorym członkiem rodziny, za jakie otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
Potwierdzają to odpowiednio rozporządzenia z: 3 kwietnia 2009 r., 20 sierpnia 2009 r. i 28 stycznia 2005 r. zobacz [link=http://www.rp.pl/artykul/415125.htm]„Przepisy ściśle określają minimalne stawki - Gdzie szukać przepisów”[/link] .
Dodatku za wysługę lat nie wliczamy im więc do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego, zasiłków chorobowego i opiekuńczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego. Wchodzi on jednak do podstawy wymiaru zasiłku macierzyńskiego.
Dwu ostatnim kategoriom nauczycieli (z zakładów poprawczych itd. oraz z CKE i OKE) dodatek ten wypłacamy:
- od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w środku którego nabyli prawo do świadczenia lub jego wyższej stawki,
- za dany miesiąc, jeśli uprawnienie do dodatku bądź większej stawki uzyskali pierwszego dnia tego miesiąca.
[srodtytul]W JEDNOSTKACH SAMORZĄDOWYCH[/srodtytul]
W świetle art. 30 ust. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=394FD6E3442443A5B2CF8971D37B7B28?id=182007]Karty Nauczyciela[/link], zasady przyznawania dodatku za wysługę lat dla nauczycieli szkół samorządowych ustala organ je prowadzący (rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa) w regulaminie wynagradzania nauczycieli. Nie ma on jednak prawa – tak jak w wypadku pozostałych dodatków – określić wysokości dodatku za wysługę lat.
Ten parametr został już sprecyzowany w art. 33 KN. Rada czy sejmik muszą go respektować i absolutnie nie mogą zmodyfikować, nawet na korzyść nauczycieli.
Ustalając warunki przyznawania wysługi lat, organ prowadzący musi się kierować opisanymi regułami z rozporządzenia o stawkach minimalnych oraz przede wszystkim wytycznymi z orzecznictwa, zakazującymi mu m.in.
- powielania i powtarzania przepisów powszechnie obowiązujących, np. [b]wyrok WSA we Wrocławiu z 25 lutego 2009 r. (IV SA/Wr 494/08)[/b],
- pozbawiania nauczyciela dodatku za wysługę lat czy jego zawieszania, np. [b]orzeczenie NSA z 25 lutego 2009 r. (IV SA/Wr 494/08)[/b],
- wskazywania, za jakie dni świadczenie to przysługuje, np. [b]wyrok WSA we Wrocławiu z 4 grudnia 2008 r. (IV SA/Wr 440/ 08)[/b],
- zaostrzania kryteriów ustalania stażu na poczet wysługi lat.
Organowi prowadzącemu szkołę samorządową pozostaje zatem uściślenie w regulaminie wynagradzania nauczycieli kwestii biurokratycznych, związanych z technicznym przyznaniem wysługi lat, np.
- kto i do kogo wnioskuje o przyznanie dodatku konkretnemu nauczycielowi,
- jaki wniosek składa,
- jakie terminy i porządek obiegu dokumentów obowiązują.
[ramka][b]Przykład 5[/b]
Regulamin wynagradzania nauczycieli przewiduje, że dodatek za wysługę lat przysługuje za dni, za jakie nauczyciel dostaje wynagrodzenie, oraz za dni, za jakie pobiera wynagrodzenie chorobowe, zasiłki chorobowy i opiekuńczy oraz świadczenie rehabilitacyjne.
Uchwalając regulamin, rada powiatu wzorowała się na rozporządzeniach z:
3 kwietnia 2009 r., 20 sierpnia 2009 r. i 28 stycznia 2005 r., dotyczących nauczycieli zatrudnionych w jednostkach prowadzonych przez szeroko pojętą administrację rządową. I postąpiła nieprawidłowo.
W delegacji ustawowej z art. 30 ust. 6 KN i w rozporządzeniu o stawkach minimalnych brakuje pozwolenia na takie ukształtowanie uprawnień nauczycieli samorządowych.
Skoro tak, to podane zastrzeżenie jest wadliwe. Kwestię tę reguluje bowiem ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm.).
A w regulaminie wynagrodzeń nauczycieli nie wolno ani powielać przepisów powszechnie obowiązujących, ani odebrać nauczycielowi jakiegoś elementu wynagrodzenia. [/ramka]
[ramka][b]Podstawowe miejsce pracy lub zatrudnienie [/b]
Karta nauczyciela nie definiuje „podstawowego zatrudnienia” czy „podstawowego miejsca pracy” nauczyciela. W praktyce ukształtowały się dwa poglądy, według których chodzi o zatrudnienie:
1) w największym wymiarze zajęć; jeśli więc nauczyciel pracuje w liceum na 7/18 etatu a w gimnazjum na 9/18, to jego podstawowe miejsce pracy stanowi gimnazjum,
2) które wskazuje nauczyciel; trudno sobie jednak wyobrazić, by wybrał miejsce zatrudnienia z niższym pensum.
Większą popularnością cieszy się drugie stanowisko i dlatego właśnie je przyjęliśmy na potrzeby tego dodatku (decyduje wybór nauczyciela).[/ramka]