Zainteresowany polubownym rozstrzygnięciem sprawy ubezpieczeniowej musi najpierw złożyć wniosek o rozstrzygnięcie sporu przez sąd polubowny. Musi on zawierać: oznaczenie stron sporu, czyli dane wnioskodawcy (imię, nazwisko, adres), oraz firmy, przeciwko której ma się toczyć postępowanie przed sądem, czyli np. ubezpieczyciela, powszechne towarzystwo emerytalne.
[b]Niezbędne jest też określenie w nim roszczenia (najczęściej wskazanie dochodzonej kwoty), przedstawienie uzasadnienia oraz posiadanych dowodów. Można np. wyszczególnić dokumenty istotne dla sprawy.[/b]
We wniosku powinny być opisane okoliczności sporu, w tym stanowisko strony przeciwnej, jeśli jest znane. Trzeba też opisać sytuację, która była przyczyną sporu. Niezbędne jest też dołączenie do wniosku odpisów lub kserokopii dokumentów istotnych dla sprawy.
Zwykle wystarcza korespondencja z ubezpieczycielem. Regulamin sądu polubownego wymaga też wskazania arbitra z listy arbitrów. Jeśli spór dotyczy roszczenia, którego wysokość nie przekracza 5 tys. zł, jest on rozstrzygany w składzie jednoosobowym, a wskazany arbiter musi być zaakceptowany przez stronę przeciwną.
W sporze z powszechnym towarzystwem emerytalnym należy wskazać arbitra o specjalności zabezpieczenie społeczne, w innych sporach arbitra o specjalności ubezpieczenia gospodarcze. Musimy też dołączyć do wniosku dowód wniesienia opłaty rejestracyjnej.