Jak zakwestionować rachunek za telefon

Konsument ma dwanaście miesięcy na podważenie zasadności naliczonej opłaty za usługi telekomunikacyjne

Publikacja: 02.03.2010 04:10

Jak zakwestionować rachunek za telefon

Foto: www.sxc.hu

Nietypowo wysoki rachunek za telefon nie musi zrujnować twojego budżetu domowego. Sprawdź, czy dostawca usług telekomunikacyjnych się nie pomylił. Zacznij od złożenia reklamacji dostawcy usług. Najpierw upewnij się jednak, czy nadzwyczajnie dużej kwoty nie wydzwonili twoi domownicy albo znajomi, których przez tydzień gościłeś.

Gdy masz już pewność, że w rachunku jest błąd, możesz przystąpić do działania. [b]Nawiąż kontakt ze swoją firmą telekomunikacyjną i poproś ją o przesłanie billingu, czyli szczegółowego wykazu połączeń wykonanych z twojego telefonu (numer wywoływany, data oraz godziny rozpoczęcia połączenia, czas jego trwania oraz cena brutto i netto za połączenie)[/b]. Niektórzy dostawcy mogą zażądać opłaty za billing, która powinna być określona w cenniku firmy. Telekomunikacja Polska przesyła billingi za darmo. Teraz wystarczy przeanalizować wydruk i jeszcze raz zastanowić się nad zasadnością występowania z roszczeniem. Jeśli jesteś pewien swego, składaj reklamację.

[srodtytul]Także drogą elektroniczną[/srodtytul]

Może być ona pisemna, telefoniczna lub ustna do protokołu sporządzonego przez pracownika dostawcy usług. Można wysłać ją też przy wykorzystaniu innych środków porozumiewania się na odległość, w tym drogą elektroniczną lub faksem. Reklamacja musi zostać przyjęta w każdej jednostce organizacyjnej dostawcy, która zajmuje się obsługą użytkowników telefonów. Jej złożenie powinno zostać niezwłocznie potwierdzone w formie pisemnej przez osobę reprezentującą jednostkę dostawcy, która przyjęła twoją reklamację.

Konsument nie musi się spieszyć ze składaniem reklamacji. Ma na to aż rok od dnia doręczenia mu faktury zawierającej nieprawidłowe obliczenie należności z tytułu świadczenia usługi telekomunikacyjnej. Reklamacja złożona po tym okresie nie zostanie rozpatrzona, dostawca zaś będzie miał obowiązek poinformować niezwłocznie o tym konsumenta.

Bieg przedawnienia roszczenia o korektę rachunku zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji usługi telekomunikacyjnej do dnia udzielenia na nią odpowiedzi, nie dłużej jednak niż na okres przewidziany do jej rozpatrzenia.

Generalnie, w myśl art. 107 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=986197242320D1766BB34F7162A79BD6?id=174502]ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (DzU nr 171, poz. 1800 z późn. zm.)[/link], dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest obowiązany do rozpatrzenia naszej reklamacji. Ma na to 30 dni od chwili jej złożenia. Jeżeli nie zostanie rozpatrzona w tym czasie, powstaje domniemanie, że została uznana.

Do odpowiedzialności przedsiębiorców telekomunikacyjnych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi stosuje się przepisy kodeksu cywilnego. Gdy reklamacja zostanie uznana, problem jest rozwiązany. Dojdzie do korekty rachunku telefonicznego. Operator telekomunikacyjny będzie też musiał zwrócić opłatę (jeśli ją pobrał) za przesłany billing. Gdy zakwestionuje zasadność twojego roszczenia, sprawa nie jest jeszcze całkiem przegrana.

[srodtytul]Szansa w mediacji[/srodtytul]

Pozostaje jeszcze skorzystanie z postępowania mediacyjnego, a potem można się spierać przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim funkcjonują- cym przy prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Ostatnią szansą konsumenta jest wniesienie pozwu do sądu powszechnego. Prawo dochodzenia roszczenia w postępowaniu sądowym lub w postępowaniu mediacyjnym lub arbitrażowym przysługuje dopiero po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego.

Zasady toczenia sporów z dostawcami usług telekomunikacyjnych reguluje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175306]rozporządzenie ministra infrastruktury z 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (DzU nr 226, poz. 2291)[/link].

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=j.kowalski@rp.pl]j.kowalski@rp.pl[/mail]

[ramka][b]Potrzebna zgoda obu stron[/b]

[b]Postępowanie mediacyjne i przed Sądem Polubownym przy prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawach dotyczących usług telekomunikacyjnych jest dobrą alternatywą dla sądownictwa powszechnego.[/b] Konsumentowi i operatorowi pozwala wspólnie znaleźć rozwiązanie sporu. Zawsze sprzyja szybkości podjęcia decyzji. Jest też tańsze od procedur sądowych. Warunkiem mediacji i rozstrzygania przez sąd polubowny jest zgoda obu stron, czyli konsumenta i operatora. Jeśli jedna ze stron nie wyrazi zgody, pozostaje dochodzenie swoich praw przed sądem powszechnym. W postępowaniu mediacyjnym może uczestniczyć tylko konsument, czyli osoba fizyczna, która ma podpisaną umowę z operatorem i korzysta z telefonu dla celów niezwiązanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub wykonywaniem zawodu.[/ramka]

[b]Czytaj też:[/b]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/4,441152_Odszkodowanie_za_dni_bez_polaczen.html]Odszkodowanie za dni bez połączeń[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/4,441145_Niedotrzymany_termin_to_podstawa_skargi.html]Niedotrzymany termin to podstawa skargi[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/4,441165_Co_musi_byc_w_odpowiedzi_.html]Co musi być w odpowiedzi[/link]

- [link=http://www.rp.pl/artykul/4,441148_Regulaminy_operatorow.html]Regulaminy operatorów[/link]

Nietypowo wysoki rachunek za telefon nie musi zrujnować twojego budżetu domowego. Sprawdź, czy dostawca usług telekomunikacyjnych się nie pomylił. Zacznij od złożenia reklamacji dostawcy usług. Najpierw upewnij się jednak, czy nadzwyczajnie dużej kwoty nie wydzwonili twoi domownicy albo znajomi, których przez tydzień gościłeś.

Gdy masz już pewność, że w rachunku jest błąd, możesz przystąpić do działania. [b]Nawiąż kontakt ze swoją firmą telekomunikacyjną i poproś ją o przesłanie billingu, czyli szczegółowego wykazu połączeń wykonanych z twojego telefonu (numer wywoływany, data oraz godziny rozpoczęcia połączenia, czas jego trwania oraz cena brutto i netto za połączenie)[/b]. Niektórzy dostawcy mogą zażądać opłaty za billing, która powinna być określona w cenniku firmy. Telekomunikacja Polska przesyła billingi za darmo. Teraz wystarczy przeanalizować wydruk i jeszcze raz zastanowić się nad zasadnością występowania z roszczeniem. Jeśli jesteś pewien swego, składaj reklamację.

Pozostało 80% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów