W innym [b]wyroku (III SA 181/99) NSA[/b] stwierdził: „nie można się zgodzić, że art. 67 § 1 ordynacji podatkowej może mieć zastosowanie jedynie w wypadku zaistnienia klęski żywiołowej (zdarzenia losowego). Użyte w powołanym przepisie określenia »ważny interes podatnika« i »interes publiczny« mają charakter niedookreślony, co wymaga każdorazowego dokonania oceny skutków rozstrzygnięć prawnych z punktu widzenia respektowania wartości, jakie kryć się mogą pod pojęciem interesu publicznego”.
Zgodnie z art. 67a § 1 pkt 2 ordynacji podatkowej organ podatkowy, na wniosek podatnika, może rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę. Na ulgę tę mają szansę podatnicy, którzy utracili płynność finansową i mają nadzieję z czasem ją odzyskać, tak aby ostatecznie spłacić ciążące na nich zobowiązania. Skorzystanie z tego rozwiązania wiąże się jednak dla podatnika z pewnymi kosztami. Chodzi o uiszczenie tzw. opłaty prolongacyjnej wynoszącej połowę stawki odsetek za zwłokę.
Ordynacja podatkowa nie wprowadza żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o czas, na jaki może być odroczony termin zapłaty podatku. Nie zawiera też ograniczeń co do liczby rat, na jaką należność ma być podzielona, ani odstępów między nimi. Wszystko zależy zatem z jednej strony od wniosku podatnika, który proponuje w nim terminy i liczbę rat, a z drugiej od uznaniowej decyzji organu skarbowego.
Jeśli podatnik nie uiści podatku w terminie, na jaki został on odroczony, wówczas terminem płatności staje się ponownie termin pierwotny wynikający albo z przepisów, albo z decyzji ustalającej wysokość zobowiązania. W efekcie trzeba zapłacić odsetki za zwłokę liczone za okres od pierwszego terminu płatności do dnia zapłaty. Natomiast w wypadku rat sytuacja wygląda tak, że jeżeli nie zostanie zapłacona jedna z nich, to terminem zapłaty staje się dla niej termin pierwotny. Nie ma to jednak związku z pozostałymi ratami. Odsetki za zwłokę muszą być zapłacone tylko od tej jednej, spóźnionej raty.
W myśl art. 67a § 1 pkt 3 oraz § 2 ordynacji organ podatkowy, na wniosek podatnika, może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Jego decyzja ma charakter uznaniowy.
Umorzenie zobowiązania powoduje jego wygaśnięcie. Zawsze też wiąże się z umorzeniem odsetek, co powinno być wskazane w decyzji. Jeśli tego w niej brakuje, stosuje się zasadę proporcjonalności. I tak, jeżeli np. dochodzi do umorzenia 30 proc. należności wobec fiskusa, umarza się wówczas także 30 proc. odsetek. Jeśli umorzenie objęło połowę kwoty zobowiązania, umorzone zostaje automatycznie 50 proc. odsetek.