Reguł dotyczących tego, jak wynagradzać pracowników samorządowych, co do zasady nie znajdziemy w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F225C2721646B332D31AE7ED49A3317A?id=76037]kodeksie pracy[/link]. Są one określone w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17F8F194AFD44306E544852DA00D88CA?id=292862]ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458[/link]; ups) oraz w rozporządzeniu RM z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DzU nr 50, poz. 398; rozporządzenie).
Odrębna [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=305817]ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080 ze zm.)[/link] normuje zasady przyznawania i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki). Natomiast w sprawach tam nieuregulowanych stosuje się, z mocy art.43 ups, przepisy kodeksu pracy.
W stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę dodatkowo w grę wchodzi regulacja wewnętrzna – układy zbiorowe pracy oraz regulaminy wynagradzania, o których mowa w art. 39 ups.
W sprawie dualizmu regulacji wewnątrzzakładowej (układy zbiorowe i regulaminy wynagradzania) wypowiedział się Departament Prawny URM w piśmie z 8 maja 2009 r. (zobacz [link=http://www.rp.pl/artykul/274290,303736_Stanowisko_Departamentu_Prawnego_Kancelarii_Prezesa_Rady_Ministrow_dotyczace_regulaminow_wynagradzania_pracownikow_samorzadowych.html]stanowisko Departamentu Prawnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów dotyczące regulaminów wynagradzania pracowników samorządowych[/link]), w którym wyrażono – dyskusyjny moim zdaniem – pogląd, że „w stosunku do pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach i urzędach, o których mowa w art. 2 ups, obowiązują regulaminy wynagradzania. Tym samym dotychczasowe układy zbiorowe powinny zostać wypowiedziane w celu zaproponowania nowych warunków wynagradzania”.
[srodtytul]Różne składniki[/srodtytul]