Zasadniczo umowy o przygotowanie zawodowe mają charakter bezterminowy, co wynika z art. 194 k.p. Wolno je zawierać na czas określony tylko wtedy, gdy liczba młodocianych pracowników przekracza potrzeby zatrudnieniowe zakładu.
Mówiąc prościej, możemy skorzystać z tego przywileju, jeśli zatrudniamy w celu nauki zawodu większą liczbę pracowników, niż wymaga tego intensywność prac w firmie. Stanowi tak § 9 rozporządzenia o przygotowaniu zawodowym. Jeszcze kilka lat temu terminowe zatrudnienie młodocianych było regułą. Nie musieliśmy się z nimi wiązać na stałe, a dodatkowo mogliśmy składać wnioski o refundację kosztów.
Szybko się jednak okazało, że pieniądze nie przysługują. A wszystko za sprawą załącznika do obowiązującego wówczas rozporządzenia w sprawie refundacji wynagrodzeń młodocianych. Załącznik w zawoalowany sposób honorował wyłącznie bezterminowe zatrudnienie młodocianych. W jednej z rubryk imiennego wykazu zatrudnionych młodocianych nakazywał bowiem wskazać datę zawarcia umowy o pracę na czas nieokreślony w celu przygotowania zawodowego.
Teraz przepisy są już precyzyjne. Samą umowę o przygotowanie zawodowe zawieramy bezterminowo, bo inaczej nie dostaniemy refundacji wynagrodzeń i składek ZUS. Wskazujemy w niej konkretny okres nauki lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy, co nie zmienia jednak charakteru angażu (na czas nieokreślony).
[ramka][b]Przykład[/b]
owo zatrudniamy młodocianego na przygotowanie zawodowe na czas nieokreślony, ale z zastrzeżeniem, że nauka zawodu ma trwać 24 miesiące.
Przypominam, że umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego powinna określać:
– rodzaj przygotowania zawodowego,
– czas jego trwania i miejsce,
– sposób dokształcania teoretycznego młodocianego,
– wysokość wynagrodzenia.Wolno w niej zawrzeć też inne postanowienia, pod warunkiem że nie są sprzeczne z ogólnymi przepisami prawa pracy. [/ramka]
[srodtytul]§ 2.Warunki uzyskania pomocy[/srodtytul]
[b]Pracodawca zamierzający zatrudnić młodocianych może wystąpić z wnioskiem o zawarcie umowy o refundację wynagrodzeń wypłaconych młodocianym oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń, zwanym dalej wnioskiem o zawarcie umowy, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) zamierza zatrudnić młodocianych w zawodach określonych w wykazie zawodów, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 15 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwanej dalej ustawą;
2) pracodawca, osoba prowadząca zakład pracy w imieniu pracodawcy lub osoba zatrudniona u pracodawcy spełniają warunki do prowadzenia przygotowania zawodowego w zakresie wymagań zawodowych i pedagogicznych określonych w przepisach regulujących odbywanie przygotowania zawodowego wydanych na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5E347C50E4D2860978BAD3D891C7A48?n=1&id=76037&wid=337521]ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94, z późn. zm.)[/link].[/b]
[b]Komentarz:[/b]
Podmioty, które zamierzają zatrudnić młodocianych w celu przygotowania zawodowego, mogą się starać o zwrot niektórych kosztów zatrudnienia takich pracowników. Chodzi o refundację wynagrodzeń oraz odprowadzanych od nich składek na ubezpieczenie społeczne. Przepisy nie określają kwotowo maksymalnej stawki tej pomocy, ale ogranicza ją [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1ABCB709ED848592D630E80E5A61105E?id=269029]ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.[/link], dalej ustawa o promocji zatrudnienia).
Stanowi, że przedsiębiorca nie dostanie za jednego młodocianego więcej niż jego miesięczne wynagrodzenie wraz z należnymi od niego składkami na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika.
Chodzi tu o 100 proc. wynagrodzenia pracownika młodocianego, ale nie wyższego od stawek obowiązujących w danym roku nauki ogłaszanych przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Monitorze Polskim. Stawki te liczymy od przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, które w drugim kwartale 2010 r. wynosi 3316,38 zł.
W okresie 1 czerwca – 31 sierpnia 2010 r. maksymalna pensja młodocianego to:
– w pierwszym roku nauki 132,66 zł (4 proc. średniej płacy),– w drugim 165,82 zł (5 proc.),
– w trzecim 198,98 zł (6 proc.).
Młodocianym odbywającym przyuczenie do wykonywania określonej pracy przysługuje nie mniej niż 4 proc., czyli minimum 132,66 zł.
[b]Uwaga![/b] Przed ostatnią nowelizacją komentowanego rozporządzenia refundacja wynagrodzeń i składek ZUS młodocianych pracowników przysługiwała podmiotom, które już ich zatrudniały. Przedsiębiorca starający się o tę finansową pomoc musiał przedstawić umowę o pracę jako dowód, że jest on już dla niego pracodawcą.
Teraz takiego wymogu nie ma. Wystarczy sama chęć nawiązania współpracy z młodocianym. Dlatego najpierw składamy wniosek o refundację, a dopiero później zatrudniamy młodego człowieka. Przedsiębiorca, który zrobi odwrotnie, musi liczyć się z tym, że zwrot wynagrodzeń i składek ZUS przepadnie.
Refundacja przysługuje wyłącznie wtedy, gdy młodociany kształci się w zawodzie, który figuruje w danym województwie na liście zawodów refundowanych. Listę tę określa marszałek województwa na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 15 ustawy o promocji zatrudnienia. Dlatego też w różnych częściach Polski zawody gwarantujące refundacje różnią się od siebie. Na ogół największą popularnością cieszą się fryzjerzy, kucharze małej gastronomii i mechanicy pojazdów samochodowych.
Przygotowanie zawodowe młodocianych może prowadzić:
– pracodawca,
– osoba prowadząca zakład pracy w imieniu pracodawcy,
– osoba zatrudniona u pracodawcy pod warunkiem posiadania kwalifikacji wymaganych od instruktorów praktycznej nauki zawodu, określonych w przepisach dotyczących praktycznej nauki zawodu.
Właśnie te specjalne uprawnienia zawodowe i pedagogiczne są warunkiem zwrotu kosztów zatrudnienia młodocianego pracownika. § 10 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9E80B5E3A12F5E8C339000C06C28E421?id=166436]rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 1 lipca 2002 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (DzU nr 113, poz. 988 ze zm.)[/link] zastrzega, że zajęcia praktyczne mogą prowadzić m.in.:
– pracownicy, dla których praca dydaktyczna lub wychowawcza jest podstawowym zajęciem, i wykonujący ją w tygodniowym wymiarze godzin przewidzianych dla nauczycieli; ci tzw. instruktorzy praktycznej nauki zawodu muszą mieć kwalifikacje wymagane dla nauczycieli, według [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166971]rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (DzU nr 155, poz. 1288 ze zm.)[/link],
– pracodawcy lub wyznaczeni przez nich pracownicy, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza nie stanowi podstawowego zajęcia lub jest wykonywana w tygodniowym wymiarze godzin niższym niż przewidziany dla nauczycieli; powinni mieć co najmniej tytuł mistrza w zawodzie, a jeżeli go nie mają, muszą ukończyć przygotowanie pedagogiczne lub kurs pedagogiczny, a poza tym mieć:
a) świadectwo ukończenia technikum, technikum uzupełniającego lub szkoły równorzędnej albo świadectwo ukończenia szkoły policealnej lub dyplom ukończenia szkoły pomaturalnej albo policealnej i tytuł zawodowy w zawodzie pokrewnym do zawodu, którego będą nauczać, oraz co najmniej trzyletni staż pracy w zawodzie, którego będą nauczać, lub
b) świadectwo ukończenia liceum zawodowego i tytuł robotnika wykwalifikowanego lub równorzędny w zawodzie, którego będą nauczać, oraz co najmniej czteroletni staż pracy w tym zawodzie nabyty po uzyskaniu tytułu zawodowego, lub
c) świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego, liceum technicznego, liceum profilowanego, uzupełniającego liceum ogólnokształcącego, technikum i technikum uzupełniającego, kształcących w innym zawodzie niż ten, którego będą nauczać, lub średniego studium zawodowego i tytuł robotnika wykwalifikowanego lub równorzędny w zawodzie, którego będą nauczać, oraz co najmniej sześcioletni staż pracy w tym zawodzie nabyty po uzyskaniu tytułu zawodowego, lubd) dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunku (specjalności) odpowiednim dla zawodu, którego będą nauczać, oraz co najmniej trzyletni staż pracy w tym zawodzie nabyty po uzyskaniu dyplomu lub dyplom ukończenia studiów wyższych na innym kierunku (specjalności) oraz co najmniej sześcioletni staż pracy w zawodzie, którego będą nauczać.
[srodtytul]§ 3. Złożenie wniosku[/srodtytul]
[b]1. Przed zawarciem umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego z młodocianym pracodawca składa wniosek o zawarcie umowy do centrum edukacji i pracy młodzieży, zwanego dalej centrum edukacji, właściwego ze względu na miejsce odbywania przez młodocianego przygotowania zawodowego, bezpośrednio albo za pośrednictwem organizacji zrzeszającej pracodawców.
2. Wniosek o zawarcie umowy zawiera:
1) nazwę miejscowości i datę wypełnienia wniosku o zawarcie umowy;
2) nazwę pracodawcy, adres siedziby i miejsce prowadzenia działalności;
3) numer identyfikacji podatkowej NIP;
4) oznaczenie prowadzonej działalności według PKD;
5) formę prawną prowadzonej działalności;
6) nazwę (-wy) dokumentów poświadczających uprawnienia do prowadzenia przygotowania zawodowego młodocianych;
7) wykaz zawodów lub wykaz zakresów przyuczenia, w których będzie odbywać się przygotowanie zawodowe, i liczbę młodocianych, którzy będą odbywać przygotowanie zawodowe w poszczególnych zawodach lub zakresach przyuczenia,
8) oświadczenia o:
a) liczbie pracowników zatrudnionych w dniu składania wniosku o zawarcie umowy, z uwzględnieniem młodocianych i roku ich nauki,
b) liczbie młodocianych, którzy w okresie ostatnich trzech lat przed dniem złożenia wniosku o zawarcie umowy ukończyli przygotowanie zawodowe u tego pracodawcy,
c) liczbie młodocianych, którzy ukończyli przygotowanie zawodowe w okresie ostatnich trzech lat przed dniem złożenia wniosku o zawarcie umowy i kontynuowali zatrudnienie u tego pracodawcy przez okres co najmniej 12 miesięcy lub nadal są u niego zatrudnieni,
d) niekorzystaniu z refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń młodocianych, o których mowa w wykazie wymienionym w pkt 7, z innej wojewódzkiej komendy Ochotniczych Hufców Pracy, zwanej dalej OHP;
e) nieciążeniu na pracodawcy obowiązku zwrotu pomocy wynikającego z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i wspólnym rynkiem oraz niezaliczaniu się do kategorii przedsiębiorców zagrożonych w rozumieniu art. 1 ust. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (DzUrz UE L 214 z 9 sierpnia 2008 r., str. 3), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie wyłączeń blokowych”, lub w rozumieniu pkt 9 – 11 wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (DzUrz UE C 244 z 1 października 2004 r., str. 2);
9) deklarację zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez okres co najmniej 6 miesięcy po zakończeniu przygotowania zawodowego każdego młodocianego, którego dotyczy wniosek o zawarcie umowy;
10) informację o otrzymanej pomocy publicznej, zawierającą w szczególności dane o dacie jej udzielenia, podstawie prawnej, formie i przeznaczeniu zgodnie z przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
3. Do wniosku o zawarcie umowy dołącza się:
1) (uchylony) kopię umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego zawartej na czas nieokreślony przez pracodawcę z młodocianym;
2) oryginały lub kopie poświadczone za zgodność z oryginałem dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań zawodowych i pedagogicznych osób prowadzących przygotowanie zawodowe młodocianych;
3) informację o numerze konta bankowego, na które mają być przekazywane środki finansowe;
4 ) formularz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=75AC711DF11C7A98B1138E78A6F15C1C?id=346723]informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc de minimis (wzór DzU nr 53, poz. 312)[/link].
4. Wzór wniosku o zawarcie umowy jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
5. Wniosek o zawarcie umowy może dotyczyć:
1) nie więcej niż trzech młodocianych, jeżeli pracodawca zatrudnia wyłącznie młodocianych;
2) młodocianych w liczbie nieprzekraczającej trzykrotnej liczby zatrudnionych w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy na czas nieokreślony niebędących młodocianymi.
6. Wniosek o zawarcie umowy składany za pośrednictwem organizacji zrzeszającej pracodawców jest sporządzany przez tę organizację na podstawie wniosków pracodawców oraz zawiera informacje i dokumenty, o których mowa w ust. 2 i 3.
7. Wniosek o zawarcie umowy dotyczący młodocianych, którzy dokształcają się w formach szkolnych, pracodawca lub w jego imieniu organizacja zrzeszająca pracodawców może złożyć w centrum edukacji w terminie od 1 stycznia do 15 listopada każdego roku.
8. Wniosek o zawarcie umowy dotyczący młodocianych, którzy nie dokształcają się w formach szkolnych, może być składany w innych terminach ogłaszanych przez centrum edukacji, w siedzibie centrum.
9. Terminu składania wniosku o zawarcie umowy określonego w ust. 7 nie stosuje się w razie umożliwienia młodocianemu kontynuowania nauki zawodu u nowego pracodawcy, w czasie trwania roku szkolnego, w związku z rozwiązaniem umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego z dotychczasowym pracodawcą z powodu:
1) ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy;
2) reorganizacji zakładu pracy uniemożliwiającej kontynuowanie przygotowania zawodowego;
3) orzeczenia lekarskiego zawierającego przeciwwskazania do kontynuowania nauki w danym zawodzie przez młodocianego.
10. Pracodawca będący dużym przedsiębiorcą, w rozumieniu rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych, wraz z wnioskiem o zawarcie umowy składa dodatkowo dokumenty zakładające spełnienie co najmniej jednego z następujących kryteriów:
1) znaczące zwiększenie rozmiaru przygotowania zawodowego młodocianych dzięki uzyskanej refundacji;
2) znaczące zwiększenie zasięgu przygotowania zawodowego młodocianych dzięki uzyskanej refundacji;
3) znaczące zwiększenie całkowitej kwoty wydanej przez pracodawcę na przygotowanie zawodowe młodocianych dzięki uzyskanej refundacji;
4) znaczące przyspieszenie zakończenia przygotowania zawodowego młodocianych dzięki uzyskanej refundacji.
11. Pracodawca lub w jego imieniu organizacja zrzeszająca pracodawców składa w centrum edukacji kopie umów o pracę w celu przygotowania zawodowego zawartych na czas nieokreślony z młodocianymi, zgodnie ze złożonym wcześniej wnioskiem o zawarcie umowy, w terminie do 30 listopada.
12. Jeżeli umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego została zawarta z młodocianym przed dniem złożenia wniosku o zawarcie umowy lub w tym dniu, wniosek o zawarcie umowy zostanie rozpatrzony negatywnie w odniesieniu do tego młodocianego.[/b]
[b]Komentarz:[/b]
Wniosek o zawarcie umowy o refundację składamy w siedzibie centrum edukacji i pracy młodzieży OHP właściwego dla miejsca, gdzie młodociany odbywa przygotowanie zawodowe. Dokonujemy tego samodzielnie albo za pośrednictwem organizacji zrzeszającej pracodawców,
Przykładowo cechu rzemiosł różnych. W tym ostatnim wypadku pracownik zanosi wniosek w naszym imieniu do OHP, wypełniając go wcześniej w naszym imieniu i dołączając wszystkie niezbędne informacje i oświadczenia. OHP wie, że przedsiębiorcę reprezentuje cech rzemiosł różnych, bo informacja o tym widnieje na wniosku o zawarcie umowy o wypłatę refundacji.
Z tego też powodu czasami OHP kontaktuje się z cechem, a organizacja przekazuje niezbędne informacje beneficjentowi pomocy. Nie jest to jednak regułą. Bywa i tak, że OHP kontaktuje się bezpośrednio z przedsiębiorcą.
Pośrednictwo organizacji zrzeszającej ma bardzo szeroki zakres, począwszy od złożenia wniosku a skończywszy nawet na przelaniu refundacji. We wniosku o wypłatę refundacji przedsiębiorca może bowiem wskazać konto bankowe cechu, a nie swoje. Pośrednictwo cechu jest fakultatywne i w zasadzie powinno być nieodpłatne, w ramach składki członkowskiej.
Pamiętajmy, by złożenie wniosku poprzedzało zatrudnienie młodocianego. Jeżeli umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego zostanie zawarta z młodocianym wcześniej (przed dniem złożenia wniosku o zawarcie umowy lub w tym dniu), to wniosek o zawarcie umowy zostanie rozpatrzony negatywnie i pieniądze przepadną.
Zatem taki angaż trzeba zawrzeć po złożeniu wniosku. Następnie samodzielnie albo za pośrednictwem organizacji zrzeszającej pracodawców złożyć w terminie do 30 listopada do centrum edukacji kopie umów o pracę w celu przygotowania zawodowego zawartych na czas nieokreślony z młodocianym.
Wniosek o zawarcie umowy o refundację musi zawierać:
– nazwę miejscowości i datę wypełnienia wniosku,
– nazwę pracodawcy, adres siedziby i miejsce prowadzenia działalności,
– NIP zatrudniającego,
– oznaczenie prowadzonej działalności według PKD,
– formę prawną prowadzonej działalności,
– nazwy dokumentów poświadczających uprawnienia do prowadzenia przygotowania zawodowego młodocianych,
– wykaz zawodów lub wykaz zakresów przyuczenia, w których będzie odbywać się przygotowanie zawodowe, i liczbę młodocianych, którzy będą odbywać przygotowanie zawodowe w poszczególnych zawodach lub zakresach przyuczenia,
– oświadczenia o liczbie:
a) pracowników zatrudnionych w dniu składania wniosku o zawarcie umowy, z uwzględnieniem młodocianych i roku ich nauki,
b) młodocianych, którzy w okresie ostatnich trzech lat przed dniem złożenia wniosku o zawarcie umowy ukończyli przygotowanie zawodowe u tego pracodawcy,
c) młodocianych, którzy ukończyli przygotowanie zawodowe w okresie ostatnich trzech lat przed dniem złożenia wniosku o zawarcie umowy i kontynuowali zatrudnienie u tego pracodawcy przez okres co najmniej 12 miesięcy lub nadal są u niego zatrudnieni, oraz
– oświadczenie o niekorzystaniu z refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń młodocianych, o których mowa w wykazie zawodów lub zakresów przyuczania,
– oświadczenia o nieciążeniu na pracodawcy obowiązku zwrotu pomocy wynikającego z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i wspólnym rynkiem oraz niezaliczaniu się do kategorii przedsiębiorców zagrożonych w rozumieniu art. 1 ust. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (DzUrz UE L 214 z 9 sierpnia 2008 r., str. 3), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie wyłączeń blokowych, lub w rozumieniu pkt 9 – 11 wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (DzUrz UE C 244 z 1 października 2004 r., str. 2),
– deklarację zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez okres co najmniej sześciu miesięcy po zakończeniu przygotowania zawodowego każdego młodocianego, którego dotyczy wniosek o zawarcie umowy,
– informację o otrzymanej pomocy publicznej, zawierającą w szczególności: datę jej udzielenia, podstawę prawną, formę i przeznaczenie zgodnie z przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Omawiany wniosek stanowi załącznik do komentowanego rozporządzenia. Po zmianie przepisów nie dołączamy do niego kopii umowy o przygotowanie zawodowe zawartej z młodocianym. Tak było wcześniej, przed ostatnią zmianą rozporządzenia.
Wnioski o zawarcie umowy o refundację możemy składać w dwóch terminach:– od 1 stycznia do 15 listopada, gdy zatrudniamy młodocianego w celu przygotowania zawodowego w formach szkolnych,– do 20 każdego miesiąca – w formach pozaszkolnych.
Do 15 listopada nie musimy przekazywać wniosków, jeśli młodociani kontynuują u nas naukę wskutek rozwiązania umowy o przygotowanie zawodowe z poprzednim pracodawcą. Ustawodawca wymaga jednak, by to zakończenie stosunku pracy nastąpiło z powodu:
a) ogłoszenia upadłości lub likwidacji firmy,
b) reorganizacji uniemożliwiającej kontynuowanie przygotowania czy
c) orzeczenia lekarskiego stwierdzającego przeciwwskazania do kontynuowania nauki w danym zawodzie przez młodocianego.
Przejmując młodocianych, wnioski o zawarcie umów o refundację dostarczamy w miesiącu, kiedy go przejęliśmy. Nie powinniśmy z tym zwlekać, bo refundacja należy się od momentu złożenia wniosku.
[ramka][b]Przykład 1[/b]
Firma zatrudnia 20 pracowników, w tym czterech na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy. Wśród nich nie ma młodocianych.
Pracodawca chce ich dopiero zatrudnić. Jeśli chce dostać refundację wynagrodzeń i składek za każdego młodocianego pracownika, nie powinien podpisywać większej liczby umów o przygotowanie zawodowe niż 12 (4 pracowników x 3 = 12 młodocianych, za których przysługuje refundacja wynagrodzeń i składek ZUS).[/ramka]
Skoro jesteśmy przy zatrudnieniu młodocianego po zakończeniu przygotowania zawodowego, to rozważmy, czy po zakończonej nauce trzeba mu zmienić warunki zatrudnienia. Wyobraźmy sobie taką sytuację: młodociany ma umowę na czas nieokreślony zawartą w celu przygotowania zawodowego. Umowa obejmuje praktyczną naukę zawodu, która niedługo się skończy.
Jakie od tego momentu należy stosować wobec niego przepisy: ogólne kodeksu pracy czy dotyczące zatrudniania młodocianych?
Czy pracodawca powinien wypowiedzieć młodocianemu dotychczasowe warunki pracy lub płacy? A może to, że nauka dobiegła końca, uzasadnia rozwiązanie umowy o pracę z młodocianym?
W umowie o przygotowanie zawodowe należy określić okres trwania nauki zawodu. Nie jest on tożsamy z czasem trwania umowy o pracę, bo najczęściej jest ona bezterminowa, a nauka zawodu trwa przecież dwa lub trzy lata. Eksperci podkreślają, że okres nauki zawodu kończy się w dniu ustalonym w umowie o pracę, ale ostatecznym zakończeniem nauki zawodu jest egzamin.
Młodociany przystępuje do niego, gdy kończy się okres nauki. Zmiana warunków zatrudnienia młodocianego nie zależy od tego, czy zdał on egzamin. Pracownik traci status młodocianego wcześniej, bo już z chwilą, gdy mija okres nauki zawodu.
Wówczas pracodawca powinien wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające warunki pracy i płacy.Zmiana dotychczasowych zasad zatrudnienia obejmie głównie wynagrodzenie i czas pracy. Ten ostatni nie będzie już zależał od wieku, a młodocianemu można będzie zlecać pracę w nadgodzinach. Radykalnie zmieni się też jego wynagrodzenie, bo przede wszystkim nie będzie zależało od roku nauki.
W wypowiedzeniu zmieniającym pracodawca musi zagwarantować absolwentowi nauki zawodu co najmniej wynagrodzenie minimalne. Oznacza to, że jego płaca wzrośnie do minimum 1317 zł w 2010 r. Zmiana warunków płacy to dla pracodawcy dodatkowe koszty i obowiązki. Przede wszystkim musi on poinformować ZUS o zmianach w ubezpieczeniu zatrudnionego, wzrasta bowiem podstawa wymiaru jego składek. To oznacza natomiast, że będą wyższe.
[srodtytul]§ 4. Rozpatrywanie wniosku[/srodtytul]
[b]1. Centrum edukacji sporządza opinię do wniosku o zawarcie umowy, której wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, i przekazuje do właściwej OHP.
2. W przypadku braków formalnych we wniosku o zawarcie umowy centrum edukacji wzywa pracodawcę do ich usunięcia w wyznaczonym terminie.
3. Właściwa OHP w terminie 30 dni od dnia złożenia w centrum edukacji kopii umów o pracę w celu przygotowania zawodowego zawartych z młodocianymi zawiadamia pracodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku o zawarcie umowy.
4. W przypadku dostarczenia przez pracodawcę kopii umów o pracę w celu przygotowania zawodowego zawartych z młodocianymi na czas nieokreślony w terminie, o którym mowa w § 3 ust. 11, i uwzględnienia wniosku o zawarcie umowy OHP zawiera z pracodawcą umowę o refundację wynagrodzeń wypłacanych młodocianym i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń, zwaną dalej umową.
4a. W przypadku pracodawcy będącego dużym przedsiębiorcą właściwa OHP przed zawarciem umowy sprawdza dodatkowo, czy przedstawione dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 10, wystarczająco zakładają spełnienie co najmniej jednego z kryteriów określonych w tym przepisie.
W przypadku pozytywnej oceny OHP zawiera z pracodawcą umowę, o ile są spełnione pozostałe warunki określone rozporządzeniem.4b. OHP zawiera umowę z pracodawcą na okres od dnia, w którym młodociany rozpoczyna przygotowanie zawodowe u danego pracodawcy zgodnie z umową o pracę, do dnia zakończenia przygotowania zawodowego zgodnie z programem
5. Wzór umowy jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.[/b]
[b]Komentarz:[/b]
Wojewódzka komenda OHP powinna w ciągu 30 dni od daty złożenia, zawartych z młodocianymi, kopii umów o przygotowanie zawodowe powiadomić nas o sposobie rozpatrzenia wniosku o zawarcie umowy o refundację wynagrodzeń i składek. Kopie takich umów trzeba dostarczyć do 30 listopada, co sugeruje, że decyzja o finansowym wsparciu będzie podjęta najpóźniej w grudniu.
Nie ma jednak pewności, jakie przepisy stosujemy do liczenia tego terminu: z kodeksu postępowania cywilnego czy administracyjnego. Ani z ustawy o promocji zatrudnienia, ani z komentowanego rozporządzenia nie wynika bowiem, że zawiadomienie o sposobie rozpatrzenia wniosku ma formę decyzji administracyjnej.
Pocieszające jest jedynie to, że obydwa kodeksy każą liczyć ten termin w taki sam sposób. Zasada jest taka: jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, to nie uwzględniamy dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło. Jeżeli kopie umów złożyliśmy 30 listopada br., to OHP powinien go rozpatrzyć nie później niż do 31 grudnia tego roku.
Gdy wniosek ma braki, to centrum edukacji wzywa do ich usunięcia. Zainteresowany nie musi się dowiadywać osobiście, jaka zapadła decyzja. Poinformuje go o tym komenda wojewódzka OHP. Jeżeli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, to pozostaje tylko zawrzeć umowę.
OHP zawiera ją z pracodawcą na okres od dnia, w którym młodociany rozpoczyna przygotowanie zawodowe u danego pracodawcy zgodnie z umową o pracę, do dnia zakończenia przygotowania zawodowego zgodnie z programem. Przed zawarciem umowy z pracodawcą będącym dużym przedsiębiorcą OHP sprawdza dodatkowo, czy firma ta spełnia wymagane kryteria, o których mówi § 3 ust. 10 komentowanego rozporządzenia.
Umowę można podpisać w siedzibie wojewódzkiej komendy. Najczęściej jednak jest ona wysyłana pocztą. Wówczas należy ją podpisać i niezwłocznie odesłać. Wzór umowy o refundację wynagrodzeń i składek ZUS też ustala komentowane rozporządzenie.
Strony określają w niej m.in.
– liczbę młodocianych,
– rodzaj wykonywanego przez nich zawodu lub zakres przyuczania do wykonywania określonej pracy,
– wysokość i termin wypłaty refundacji,
– konto bankowe, na które zostaną przekazane środki.Zobowiązujemy się ponadto, że udostępnimy dokumenty dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych i poinformujemy wojewódzką komendę hufca o wszelkich zmianach w danych określonych we wniosku.
Umowa o refundację wynagrodzeń i składek ma charakter kontraktu cywilnoprawnego. Sporządzamy ją w czterech jednobrzmiących egzemplarzach. Każda strona dostaje dwa egzemplarze.
Wszelkie zmiany tej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności, a spory wynikające z jej realizacji rozpatrzą sądy właściwe miejscowo dla siedziby OHP.
Tak jak wspominałam wcześniej, we wniosku o zawarcie umowy o wypłatę refundacji zobowiązujemy się do tego, że po zakończeniu przygotowania zawodowego zatrudnimy młodocianego przez minimum pół roku. Można by się zastanowić, jakie ma to znaczenie w praktyce, skoro umowa o przygotowanie zawodowe jest bezterminowa i trwa nadal, mimo że upłynął okres nauki albo przyuczenia do wykonywania określonej pracy.
Eksperci tłumaczą, że zobowiązanie do dalszego zatrudniania młodocianego ogranicza nas jedynie w możliwości rozwiązania z nim umowy o pracę. Nie oznacza to jednak, że nie wolno mu wręczyć dyscyplinarki. Jest to możliwe, gdy naruszy ciężko służbowe obowiązki. Stosujemy wówczas art. 52 k.p.
Przypominam, że młodocianego na przygotowaniu zawodowym nie jest łatwo zwolnić z pracy, bo za wypowiedzeniem jest to dopuszczalne tylko, gdy:
– młodociany mimo stosowanych środków wychowawczych nie dokształca się lub nie wypełnia obowiązków wynikających z umowy o pracę (np. gdy młodociany nie uczestniczy w programie praktycznej nauki zawodu albo w zajęciach dokształcania teoretycznego bądź nie realizuje poleceń pracodawcy, oczywiście zgodnych z umową o pracę i zakresem przygotowania zawodowego),
– pracodawca ogłosił upadłość lub likwidację firmy,
– kontynuacja przygotowania zawodowego jest niemożliwa z powodu reorganizacji zakładu,
– stwierdzono nieprzydatność młodocianego do pracy, w której zakresie odbywa przygotowanie zawodowe.Zwalniając młodocianego z pracy, należy pamiętać o § 4 rozporządzenia o przygotowaniu zawodowym.
Stanowi on bowiem, że w razie konieczności wypowiedzenia młodocianemu umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu pracodawca zawiadamia:
– przedstawiciela ustawowego młodocianego lub jego opiekuna oraz szkołę, jeżeli młodociany dokształca się w szkole, a także
– izbę rzemieślniczą, jeżeli pracodawcą jest rzemieślnik, w celu umożliwienia młodocianemu kontynuowania nauki zawodu w dotychczasowym lub pokrewnym zawodzie.
Wojewódzka komenda OHP może rozwiązać umowę, jeśli nie przestrzegamy jej warunków. Stosuje wtedy 14-dniowe wypowiedzenie i zobowiązuje nas do zwrotu całości lub części finansowego wsparcia.
[srodtytul]§ 5. Wniosek o wypłatę refundacji[/srodtytul]
[b]1. Pracodawca składa wniosek do centrum edukacji o dokonanie refundacji na warunkach i w terminach określonych w umowie, zwany dalej wnioskiem o dokonanie refundacji.
2. Wzór wniosku o dokonanie refundacji jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
3. Do wniosku o dokonanie refundacji pracodawca dołącza poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających wypłatę wynagrodzeń oraz opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń wraz z kopiami deklaracji rozliczeniowych.
4. Właściwa OHP przekazuje środki Funduszu Pracy z tytułu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń na wskazany przez pracodawcę rachunek bankowy, w terminach określonych w umowie.
5. Refundacja wypłaconych wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń za okres przygotowania zawodowego w przypadku powtarzania przez młodocianego roku nauki nie przysługuje.[/b]
[b]Komentarz:[/b]
Mając w dłoni umowę o refundację wynagrodzeń i składek ZUS, pozostaje złożyć wniosek o wypłatę pieniędzy. Określamy w nim – tak jak w umowie – okres, za jaki refundacja przysługuje, i jej wysokość. Wypłacenie młodocianemu pensji to niejedyny warunek uzyskania wsparcia. Oprócz tego musimy wykazać poniesienie następujących kosztów:
– wynagrodzenia i obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne za osoby prowadzące szkolenie,– podróży wykładowców i uczestników, jeżeli nauka odbywa się poza miejscem zatrudnienia młodocianego,– poradnictwa (doradztwa) dotyczącego tematu szkolenia,
– innych bieżących.
Są to koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą, a informację o nich dołączamy do wniosku. Do wniosku dodajemy też:
– rozliczenie finansowe uwzględniające m.in. wynagrodzenia brutto, składki ZUS, wynagrodzenia chorobowe wypłacone za dany miesiąc,
– kopie dokumentów potwierdzających wypłatę wynagrodzeń,
– kopie potwierdzające opłatę składek na ubezpieczenie społeczne,
– kopie deklaracji rozliczeniowych z ZUS.Często zapominamy o potwierdzaniu wpłaty składek ZUS, a wysokość wynagrodzenia podajemy niezgodnie z listą płac.
Terminy na ubieganie się o wypłatę pieniędzy określa umowa o refundację wynagrodzeń młodocianych pracowników. Wniosek wolno składać np. co trzy lub co sześć miesięcy.
Musimy jednak pamiętać, że roszczenia o refundację z Funduszu Pracy przedawniają się po 12 miesiącach od dnia, kiedy stały się wymagalne. Wynika tak z art. 76 ust. 4 ustawy o promocji zatrudnienia.
[ramka][b]Przykład 2[/b] Firma zatrudnia dwóch młodocianych w formach szkolnych. Jednego z nich przyjęła na przygotowanie zawodowe 1 września, a drugiego 1 listopada 2009 r. Pracodawca zawarł umowę o wypłatę refundacji w ubiegłym roku, ale wniosek o wypłatę pieniędzy za tych młodocianych złożył dopiero w listopadzie br. Mimo że prawo dopuszcza składanie wniosków o wypłatę refundacji z opóźnieniem, to pracodawca nie dostanie zwrotu kosztów zatrudnienia pierwszego z młodocianych za wrzesień i październik 2009.[/ramka] [srodtytul]§ 6. Koszty kwalifikujące[/srodtytul] [b]1. Refundacja, o której mowa w § 1, zwana dalej pomocą, spełnia warunki dopuszczalności udzielania pomocy publicznej na szkolenia ogólne określone w rozdziale I, sekcji 8 rozdziału II oraz rozdziale III rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych. 2. Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą zalicza się: 1) wynagrodzenia i obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne osób prowadzących szkolenie; 2) koszty podróży osób prowadzących szkolenie i uczestników szkolenia, w tym koszty zakwaterowania; 3) inne wydatki bieżące, w tym w szczególności wydatki na materiały bezpośrednio związane ze szkoleniem; 4) amortyzację narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby szkolenia; 5) koszty usług konsultacyjnych i doradczych związanych ze szkoleniem. 3. Za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się również koszty wynagrodzeń wypłacanych młodocianym do wysokości najniższych stawek, określonych w przepisach w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania, obowiązujących w okresie, za który pomoc jest przyznawana, i składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń, jakie ponosi pracodawca w okresie, w którym pracownik ten faktycznie uczestniczy w szkoleniu, po odjęciu efektywnego czasu pracy – do wysokości sumy ogólnej kosztów określonych w ust. 2.[/b] [b]Komentarz:[/b] Refundacja wynagrodzeń i składek młodocianych pracowników to pomoc publiczna przyznawana w ramach wyłączeń grupowych na szkolenia. Poza wynagrodzeniami i składkami ZUS obejmuje ona jeszcze inne koszty kwalifikujące. Chodzi np. o:a) koszty podróży osób prowadzących szkolenia,b) koszty podróży uczestników szkolenia, c) inne wydatki bieżące, w tym materiały,d) amortyzację narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są one wykorzystywane wyłącznie na potrzeby szkolenia,e) koszty konsultacji i doradztwa w zakresie, w jakim dotyczą szkolenia. [srodtytul]§ 7. Maksymalna pomoc publiczna[/srodtytul] [b]Jeżeli kwota pomocy przyznana temu samemu podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, w odniesieniu do tego samego projektu szkoleniowego, przekracza kwotę stanowiącą 1 mln euro, pomoc podlega indywidualnej notyfikacji do Komisji Europejskiej.[/b] [b]Komentarz:[/b] Zasadniczo samego uzyskania pomocy publicznej nie trzeba zgłaszać do Komisji Europejskiej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy jeden przedsiębiorca na to samo szkolenie dostanie więcej niż 1 mln euro; wówczas jest konieczna notyfikacja. Jeśli chodzi o refundacje wynagrodzeń i składek młodocianych, przepis ten ma wymiar czysto teoretyczny. Pomoc publiczna udzielana przez OHP osiąga bowiem bardzo niską wartość. W ramach notyfikacji państwo członkowskie zgłasza zamiar udzielenia pomocy publicznej, a KE sprawdza, czy ma do czynienia z taką pomocą. Od decyzji komisji przysługuje odwołanie do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości lub do sądu pierwszej instancji. Organem dokonującym notyfikacji jest prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wcześniej, przed zmianą rozporządzenia, notyfikacji do KE trzeba było dokonać, gdy kwota pomocy przyznana temu samemu podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, w odniesieniu do tego samego szkolenia, przekraczała równowartość 2 mln euro. [srodtytul]§ 8. Wielkość indywidualnego wsparcia[/srodtytul] [b]1. Wielkość pomocy nie może przekroczyć 60 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.2. Intensywność pomocy można zwiększyć, maksymalnie do 80 proc. kosztów kwalifikowalnych: 1) o 10 punktów procentowych w przypadku szkoleń dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych w rozumieniu rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych; 2) o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorstwa i o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małego przedsiębiorstwa.3. W przypadku pomocy przyznawanej w sektorze transportu morskiego jej intensywność nie przekracza 100 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, o ile spełnione są łącznie następujące warunki: 1) uczestnik szkolenia nie jest aktywnym członkiem załogi, lecz jest na pokładzie pracownikiem nieetatowym, oraz 2) szkolenie jest prowadzone na statkach pokładowych zarejestrowanych w rejestrach Wspólnoty Europejskiej.[/b] [b]Komentarz:[/b] Każda finansowa korzyść, jaką uzyskujemy, jest ograniczona limitami pomocy publicznej. Przed zmianą rozporządzenia dla małych i średnich firm nie mogła przekraczać 80 proc. kosztów kwalifikujących się, a dla pozostałych 60 proc. Można ją było zwiększyć o 10 pkt proc. w przypadku zatrudnienia np. niepełnosprawnego. Teraz wygląda to nieco inaczej. Przede wszystkim wielkość pomocy (bez względu na wielkość przedsiębiorstwa) nie może przekroczyć 60 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą. A intensywność tej pomocy można zwiększyć maksymalnie do 80 proc. kosztów kwalifikowalnych o: a) 10 punktów procentowych w przypadku szkoleń dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych w rozumieniu rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych, b) 10 pkt proc. w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorstwa i o 20 pkt proc. w przypadku pomocy na rzecz małego przedsiębiorstwa.Takie są zasady. Zobaczmy teraz, jak je zastosować w praktyce.KROK 1. Obliczamy wartość pomocy, o którą się staramy (tu wynagrodzenie i odprowadzane od niego składki ZUS). KROK 2. Szacujemy, czy finansowe wsparcie nie przekracza limitów pomocy publicznej. W tym celu sumujemy wszystkie koszty kwalifikujące się związane z zatrudnianiem młodocianych. Otrzymaną kwotę mnożymy przez 60, 70 albo 80 proc. Otrzymany wynik to maksymalna wartość finansowego wsparcia, które możemy otrzymać. [b]Przykład[/b] 5Wynagrodzenie i składki ZUS pracowników młodocianych z trzech ostatnich miesięcy to 461,37 zł ( przy założeniu że stopa procentowa ubezpieczenia wypadkowego to 1,67% ). Teraz liczymy wszystkie koszty kwalifikujące się wynikające z pomocy publicznej: – koszt wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenie społeczne dla jednego zatrudnianego młodocianego 461,37 (132,66 zł x 3 miesiące + 21,13 x 3 miesiące) – koszt wynagrodzenia osób prowadzących szkolenia 1546,71 zł (515,57 zł x 3 miesiące) [b]Uwaga![/b] Podana kwota to jedynie składki ZUS, bo pracodawca jest instruktorem i nie pobiera wynagrodzenia.– pozostałe koszty kwalifikujące się 1200 zł(400 zł x 3 miesiące)Suma kosztów kwalifikujących się z tytułu zatrudniania młodocianego: 1546,71 zł + 1200 zł + 461,37 zł = 3208,08 zł Pracodawca jest małym przedsiębiorcą. Limit przyznanej dla niego pomocy publicznej wynosi w sumie 80 proc. kosztów kwalifikujących się (standardowe 60 proc. powiększone o 20). Zatem refundacja wynagrodzeń wypłacanych młodocianym i składek ZUS nie może przekraczać 2566,46 zł ( 80 proc. z 3208,08 zł). Ponieważ pracodawca wnioskował o 461,37 ( wysokość wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne pracownika młodocianego) otrzyma ją w całości - limit wypłaty refundacji dla tego pracodawcy to 2566,46 zł. Komentowany przepis stanowi też, że w sektorze transportu morskiego intensywność pomocy nie przekracza 100 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, jeśli: 1) uczestnik szkolenia nie jest aktywnym członkiem załogi, lecz jest na pokładzie pracownikiem nieetatowym oraz 2) szkolenie jest prowadzone na statkach pokładowych zarejestrowanych w rejestrach Wspólnoty Europejskiej.Te warunki muszą być spełnione łącznie. Jeśli chodzi o refundacje wynagrodzeń i składek wypłacanych młodocianym, limity pomocy publicznej mają teoretyczne znaczenie. Refundacja kosztów kwalifikujących się dotyczy tylko wynagrodzeń i składek ZUS, a wartość poszczególnych elementów jest tak niska, że na pewno nie przekroczy wskazanych limitów pomocy publicznej. Refundacja nawet się nie zbliży się do tych granic. Byłoby inaczej, gdyby przepisy gwarantowały młodocianym wyższe uposażenie. Wielu z nas sugeruje się tymczasem przepisami o pomocy publicznej i wymaga, by OHP zrefundował nie tylko wynagrodzenia i składki, ale też inne koszty kwalifikujące się związane z zatrudnieniem młodocianych. Koszty te wyodrębniamy jednak tylko po to, by wyliczyć granice pomocy publicznej. Ubiegając się o refundację wynagrodzeń i składek młodocianych, dostarczamy w tym celu do OHP oświadczenie o kosztach kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną na szkolenia.§ 9. (uchylony) Rozporządzenie przed nowelizacją zawierało postanowienie dotyczące pomocy przyznawanej w sektorze transportu morskiego. Stanowiło, że przedsiębiorców z tej branży nie obowiązują żadne limity. Ci przedsiębiorcy dostawali równowartość poniesionych kosztów, pod warunkiem że osoba szkolona nie może być aktywnym, etatowym członkiem załogi, a samo szkolenie ma być prowadzone na statkach pokładowych zarejestrowanych w rejestrach Wspólnoty. [srodtytul]§ 10. Wyłączenia pomocy[/srodtytul] [b]Przepisy rozporządzenia nie mają zastosowania do pomocy: 1) przyznawanej na działalność związaną z wywozem, jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, z tworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub z innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej; 2) uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy.[/b] [b]Komentarz:[/b] Przed zmianą rozporządzenia przepis ten stanowił, że pomoc nie może być udzielana pracodawcom prowadzącym działalność w sektorze górnictwa węgla w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002 z 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (DzUrz WE L 205 z 2 sierpnia 2002 r., str. 1; DzUrz UE polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 170, z późn. zm.). [srodtytul]§ 11. Terminy udzielania pomocy[/srodtytul] [b]Pomoc jest udzielana do 31 grudnia 2013 r., z tym że realizacja podpisanych w tym czasie umów nastąpi nie później niż do 31 lipca 2016 r.[/b] [b]Komentarz:[/b] Umowy o refundacje wynagrodzeń i składek wypłacanych młodocianym są zawierane do końca 2013 r. Wypłata refundacji kończy się natomiast 31 lipca 2016 r. [srodtytul]§ 12. OHP w roli beneficjenta[/srodtytul] [b]Do młodocianych uczestników Ochotniczych Hufców Pracy zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Ochotniczych Hufców Pracy nie stosuje się § 3 ust. 2 pkt 9 oraz ust. 5.[/b] [b]Komentarz:[/b] Jeżeli młodocianego zatrudnia jednostka organizacyjna OHP, to nie musi ona składać deklaracji, że po zakończonym przygotowaniu będzie go trzymała przez następne pół roku. Ponadto w wypadku OHP wniosek o zawarcie umowy o refundację może dotyczyć nieograniczonej liczby młodocianych. Jeżeli natomiast składają go inni przedsiębiorcy, to może dotyczyć: – nie więcej niż trzech młodocianych, jeżeli pracodawca zatrudnia wyłącznie młodocianych, – młodocianych w ilości nieprzekraczającej trzykrotnej liczby zatrudnionych w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy na czas nieokreślony niebędących młodocianymi —patrz komentarz do § 3. [srodtytul]§ 13. Normy przejściowe[/srodtytul] [b]1. Umowy zawarte na podstawie przepisów dotychczasowych będą realizowane na warunkach określonych w przepisach dotychczasowych. 2.Do pracodawców, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (nastąpiło to 1 stycznia 2009r. – dopisek redakcji), zawarli z młodocianymi umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego i nie zawarli umowy o refundację wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom oraz składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanych wynagrodzeń, nie stosuje się § 3 ust. 12 rozporządzenia, zmienianego w § 1, w brzmieniu nadawanym niniejszym rozporządzeniem.[/b] [b]Komentarz:[/b] Ten przepis miał szczególne znaczenie na przełomie 2006 i 2007 r. Pracodawcy zaczęli wówczas zatrudniać młodocianych, ale nie wiedzieli, że utraciły moc przepisy gwarantujące prawo do refundacji wynagrodzeń i składek ZUS. Na nowe regulacje musieli czekać do maja 2007 r. Wtedy bowiem zaczęło obowiązywać komentowane rozporządzenie. Ustawodawca zagwarantował w nim prawo do refundacji dla tych, którzy zawarli wcześniej umowy o przygotowanie zawodowe, czyli przed 15 maja 2007 r. [srodtytul]§ 14. Uchylenie starych przepisów[/srodtytul] [b]Traci moc [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADE762F2E9FCD202C84C2C08999C0C3C?id=174831]rozporządzenie ministra gospodarki i pracy z 31 sierpnia 2004 r. w sprawie refundowania ze środków Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom (DzU nr 190, poz. 1951)[/link].[/b] [srodtytul]§ 15. Data wejścia w życie[/srodtytul] [b]Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=06B2C115121D0060BDF47F94FD4B81C9?id=175841]Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)[/link] – wyciąg Art. 70b. 1. [/b]