Czasem urząd trzeba będzie odwiedzić nawet kilka razy. To dlatego, że nie każda sprawa może być załatwiona od ręki. I nie wynika to wcale z lekceważenia ze strony urzędników. W niektórych sprawach konieczne jest przeprowadzenie postępowania albo wyjaśnienie przeróżnych okoliczności.
Sprawdź, co i za ile załatwisz w urzędzie
Najczęściej załatwiane sprawy to m.in. wyrobienie czy wymiana dowodu osobistego, zameldowanie, zawarcie związku małżeńskiego w urzędzie stanu cywilnego czy rejestracja działalności gospodarczej. Czasami trzeba się jednak pofatygować choćby z interwencją w sprawie źle zabezpieczonej studzienki kanalizacyjnej. Bez wizyty w urzędzie nie da się też zbudować domu czy sprawdzić, jakie jest przeznaczenie konkretnej działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Aby nie błąkać się od drzwi do drzwi, warto wcześniej sprawdzić, gdzie i co uda się załatwić. A także ile nas to będzie kosztowało.
W urzędzie stanu cywilnego załatwiamy np. sprawy związane ze zgłoszeniem zgonu, zawarciem związku małżeńskiego czy sporządzeniem aktu urodzenia. W każdym z tych przypadków należy dostarczyć urzędnikom wymagane przez przepisy dokumenty. Konieczne jest też uiszczenie opłat.
W urzędzie stanu cywilnego pojawiamy się, gdy rodzi się nam dziecko, bo trzeba sporządzić akt urodzenia. Powinniśmy zabrać ze sobą zaświadczenie wystawione przez lekarza lub zakład służby zdrowia. Wypełniamy też wniosek o wydanie trzech bezpłatnych odpisów aktu urodzenia dziecka. U matek stanu wolnego w grę będzie wchodził dodatkowo wniosek o przyjęcie oświadczenia o uznaniu ojcostwa.