W jakim urzędzie załatwić sprawę

W urzędzie stanu cywilnego załatwiamy sprawy związane ze zgonem, ślubem czy urodzeniem dziecka. Po dowód osobisty trzeba się udać do gminy

Publikacja: 26.03.2011 04:10

W jakim urzędzie załatwić sprawę

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Czasem urząd trzeba będzie odwiedzić nawet kilka razy. To dlatego, że nie każda sprawa może być załatwiona od ręki. I nie wynika to wcale z lekceważenia ze strony urzędników. W niektórych sprawach konieczne jest przeprowadzenie postępowania albo wyjaśnienie przeróżnych okoliczności.

Sprawdź, co i za ile załatwisz w urzędzie

Najczęściej załatwiane sprawy to m.in. wyrobienie czy wymiana dowodu osobistego, zameldowanie, zawarcie związku małżeńskiego w urzędzie stanu cywilnego czy rejestracja działalności gospodarczej. Czasami trzeba się jednak pofatygować choćby z interwencją w sprawie źle zabezpieczonej studzienki kanalizacyjnej. Bez wizyty w urzędzie nie da się też zbudować domu czy sprawdzić, jakie jest przeznaczenie konkretnej działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Aby nie błąkać się od drzwi do drzwi, warto wcześniej sprawdzić, gdzie i co uda się załatwić. A także ile nas to będzie kosztowało.

W urzędzie stanu cywilnego załatwiamy np. sprawy związane ze zgłoszeniem zgonu, zawarciem związku małżeńskiego czy sporządzeniem aktu urodzenia. W każdym z tych przypadków należy dostarczyć urzędnikom wymagane przez przepisy dokumenty. Konieczne jest też uiszczenie opłat.

W urzędzie stanu cywilnego pojawiamy się, gdy rodzi się nam dziecko, bo trzeba sporządzić akt urodzenia. Powinniśmy zabrać ze sobą zaświadczenie wystawione przez lekarza lub zakład służby zdrowia. Wypełniamy też wniosek o wydanie trzech bezpłatnych odpisów aktu urodzenia dziecka. U matek stanu wolnego w grę będzie wchodził dodatkowo wniosek o przyjęcie oświadczenia o uznaniu ojcostwa.

11 zł kosztuje sporządzenie aktu urodzenia

Urzędnicy zażądają również do wglądu dokumentów tożsamości rodziców. Potrzebne będą też odpisy skrócone aktu:

- małżeństwa rodziców dziecka – dla dziecka pochodzącego z małżeństwa;

- urodzenia matki dziecka – dla dziecka, którego matka jest panną;

- małżeństwa z adnotacją o rozwodzie – dla dziecka, które nie pochodzi z małżeństwa;

- zgonu męża matki – dla dziecka wdowy.

Odpisy skrócone aktów wymagane są, jeżeli akt sporządzony jest w innym urzędzie stanu cywilnego niż właściwy dla naszego miejsca zameldowania.

Zanim staniemy na ślubnym kobiercu

Wiosna to czas, w którym wiele osób decyduje się na zawarcie związku małżeńskiego. Oczywiście z tym również wiążą się formalności. Trzeba je załatwić osobiście. Polega to na złożeniu odpowiednich dokumentów oraz uiszczeniu opłaty. Potrzebne będą dokumenty potwierdzające tożsamość osób zamierzających zawrzeć małżeństwo (dowód osobisty). Trzeba również przedstawić odpisy skrócone aktów urodzenia (w przypadku kawalera i panny) albo odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie (dla osób rozwiedzionych) lub odpis skrócony aktu zgonu (dla wdowy lub wdowca), jeżeli akty te nie zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego, w którym ma być zawarte małżeństwo. Trzeba także wypełnić na specjalnym druku wniosek o wydanie odpisów po zawarciu małżeństwa lub wniosek o wydanie zaświadczenia – jeżeli małżeństwo ma być zawarte w formie wyznaniowej.

84 złote małżonkowie muszą zapłacić w urzędzie stanu cywilnego za sporządzenie aktu małżeństwa

Dokumenty należy złożyć w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca zawarcia małżeństwa (przy ślubie cywilnym) albo w urzędzie właściwym dla miejsca stałego zameldowania jednego z przyszłych małżonków (gdy planowany jest ślub konkordatowy).

Przyszli małżonkowie muszą się także liczyć z opłatami. Za sporządzenie aktu małżeństwa trzeba zapłacić 84 zł (opłatę należy wnieść na konto USC sporządzającego akt małżeństwa).

Nie da się zawrzeć małżeństwa z dnia na dzień. Przy ślubie cywilnym możliwe jest to po upływie miesiąca od złożenia zapewnienia o takiej woli. Z kolei zaświadczenie do zawarcia małżeństwa w formie wyznaniowej zachowuje ważność przez trzy miesiące od daty jego wydania.

Wymiana dowodu osobistego

Do gminy trzeba się pofatygować również w celu wymiany dowodu osobistego (jeśli np. zmieniliśmy nazwisko na skutek zawarcia związku małżeńskiego albo miejsce zamieszkania, także gdy dotychczasowy dowód zgubiliśmy albo został skradziony czy też upływa termin jego ważności).

W każdym przypadku musimy zabrać ze sobą do urzędu dwie aktualne fotografie (lewy profil, lewe ucho odkryte). Trzeba będzie też wypełnić wniosek o wydanie dowodu osobistego. Potrzebny będzie również dokument potwierdzający tożsamość podlegający wymianie, a także – w razie zmiany danych – dokument, który to potwierdzi.

Tego rodzaju sprawy nie są załatwiane od ręki. Urząd wyda dowód w terminie do 30 dni. Co istotne, od 1 stycznia 2010 r. dowody osobiste wydawane są bezpłatnie.

Po co do starostwa

Samorząd powiatowy (rada powiatu, zarząd i starosta) odpowiada za sprawy dotyczące mieszkańców na obszarze przekraczającym zasięg pojedynczej gminy, tzw. powiatu

Załatwić tu można sprawy z zakresu:

komunikacji i transportu,

a wśród nich związane z:

budownictwa,

a wśród nich m.in. związane z:

geodezji i kartografii,

a wśród nich związane z:

ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa

, a wśród nich związane z:

potrzeb obywatelskich

, a wśród nich związane z:

W ramach powiatu działa również powiatowy rzecznik konsumentów. Do jego zadań należy m.in. wytaczanie powództw na rzecz konsumentów, występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, a także zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów.

Co można załatwić w gminie

W gminnym ośrodku pomocy społecznej załatwimy sprawy związane m.in. z:

Wydział spraw obywatelskich zajmie się m.in.:

Wydział inwestycji i rozwoju gospodarczego właściwy będzie m.in. w sprawach związanych z:

Wydział podatków i opłat lokalnych to miejsce, w którym:

Czytaj też artykuły:

 

Zobacz poradnik:

» Prawo dla Ciebie » Poradniki prawne » ABC obywatela w urzędzie

» Samorząd » Poradniki prawne

Czasem urząd trzeba będzie odwiedzić nawet kilka razy. To dlatego, że nie każda sprawa może być załatwiona od ręki. I nie wynika to wcale z lekceważenia ze strony urzędników. W niektórych sprawach konieczne jest przeprowadzenie postępowania albo wyjaśnienie przeróżnych okoliczności.

Sprawdź, co i za ile załatwisz w urzędzie

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów