Prawa pacjenta: Najczęstsze są skargi na personel medyczny

Pacjenci statystycznie częściej wskazują na łamanie ich praw w przychodniach - mówi Krystyna Barbara Kozłowska rzecznik praw pacjenta

Publikacja: 01.12.2011 06:35

Rz: Z wyegzekwowaniem jakiego prawa pacjenci mają ostatnio największy problem w przychodniach i szpitalach?

Krystyna Barbara Kozłowska rzecznik praw pacjenta:

Najczęściej otrzymuję skargi na to, że personel  medyczny odmawia pacjentowi  danego świadczenia, a także nie chce rejestrować  jego skierowania i umieszczać w kolejce na zabiegi.  Następne w kolejności  prawa, których  nie przestrzegają  lekarze i pielęgniarki,  to dostęp do dokumentacji medycznej i  prawo do  informacji o stanie zdrowia.

Czy częściej do łamania praw pacjentów dochodzi w przychodniach czy w szpitalach?

Pacjenci statystycznie częściej wskazują na łamanie ich praw w przychodniach. Wszystko przez to, że osób korzystających ze świadczeń w szpitalach jest zdecydowanie mniej. Na tę chwilę, biorąc pod uwagę obszar całego kraju, nie da się określić regionu, w którym prawa pacjenta byłyby najczęściej naruszane.

Jak placówki stosują się do zaleceń pokontrolnych rzecznika? Czy rzeczywiście są  dyscyplinujące?

Niemal we wszystkich przypadkach po wszczęciu przeze mnie postępowania wyjaśniającego i stwierdzeniu naruszenia praw pacjenta placówki medyczne starają się wyeliminować naruszenia. W ciągu 30 dni od skierowania wystąpienia do lecznicy ma ona obowiązek przekazania informacji o podjętych działaniach. W praktyce w zależności od rodzaju naruszanego prawa szpitale czy przychodnie informują Biuro Rzecznika Praw Pacjenta m.in. o wprowadzonych w danej placówce nowych procedurach kontrolnych, szkoleniach, jakie dyrektorzy organizują dla personelu medycznego, innowacyjnych udogodnieniach dla pacjentów, np. umożliwieniu rejestrowania się przez Internet.

Czy kobiety skarżą się na to, że nie są przestrzegane  standardy opieki okołoporodowej? Takie informacje płyną np. z Wrocławia, w którym lekarze i położne nie proponują nawet kobiecie prowadzenia planu porodu.

Do biura wpływa stosunkowo dużo sygnałów, z których wynika, że szpitale rzeczywiście nie przestrzegają standardów opieki okołoporodowej. Pacjentki skarżą się, iż lekarze i położne odmawiają im takiej opieki, tłumacząc, że właśnie kończą się kontrakty z NFZ. Kobiety równie często sygnalizują, że świadczeniodawcy odmawiają im skierowania na okresowe badania diagnostyczne, które są przewidziane w standardach opieki nad pacjentką w ciąży.

Czy polski pacjent wie to tym, że ma prawa w przychodni i szpitalu?

Pacjenci są coraz częściej świadomi swoich praw. Niewątpliwie wskazuje na to rosnąca liczba spraw kierowanych do rzecznika. Oczywiście są regiony, z których tych sygnałów płynie mniej, ale dzieje się tak dlatego, że świadczeniodawcy nie umieszczają w widocznych miejscach  informacji o prawach pacjenta i danych kontaktowych do rzecznika praw pacjenta. Jest to obowiązek każdej placówki medycznej. Zarówno Narodowy Fundusz Zdrowia, jak i Najwyższa Izba Kontroli okresowo sprawdzają, czy pacjenci w całej Polsce mają łatwy dostęp do tych informacji w przychodniach czy szpitalach.

Które akty prawne bądź przepisy trzeba znowelizować, aby zapewnić lepsze przestrzeganie praw pacjenta? Czy pozycja rzecznika praw pacjenta powinna być wzmocniona?

Rzecznik praw pacjenta działa na podstawie ustawy i jest organem centralnym administracji rządowej. Wykorzystuje dzięki temu wiele narzędzi do skutecznej ochrony praw pacjentów. Biorąc pod uwagę przepisy w innych krajach, w Polsce jego pozycja jest silna. Można by było zastanowić się nad zmianą przepisów dotyczących badań diagnostycznych, aby prawa pacjenta były staranniej przestrzegane. Świadczeniodawcy powinni mieć obowiązek np. corocznego kierowania pacjentów na badania morfologii, poziomu cukru, cholesterolu czy rtg płuc. Wtedy możliwe byłoby szybkie wykrywanie i rozpoznawanie chorób, które często nie dają od razu wyczuwalnych objawów. Myślę, że także przepisy dotyczące transportu sanitarnego powinny być bardziej przejrzyste, szczególnie dla świadczeniodawców, bo teraz nie jest jasno określone, kiedy pacjent ma prawo do bezpłatnego przejazdu karetką.

—rozmawiała Katarzyna Nowosielska

Rz: Z wyegzekwowaniem jakiego prawa pacjenci mają ostatnio największy problem w przychodniach i szpitalach?

Krystyna Barbara Kozłowska rzecznik praw pacjenta:

Pozostało 97% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów