12. Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego rozstrzygnięty! Zwyciężczynią została Tae-Yeon Kim z Korei Południowej.

Za nami jedenaście dni konkursu i emocjonujące przesłuchania w kolejnych trzech etapach. Zakończyły je koncerty pięciorga finalistów z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Marka Mosia. W sobotę późnym wieczorem poznaliśmy werdykt jurorów oraz nazwiska laureatów konkursu.

Publikacja: 11.05.2024 14:00

12. Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego rozstrzygnięty! Zwyciężczynią  została Tae-Yeon Kim z Korei Południowej.

Foto: materiały prasowe

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym wydarzenia

Tegoroczny Konkurs był bardzo ciekawy, a jego poziom bardzo wysoki. Każdy z uczestników wniósł tu nie tylko swój talent, charyzmę ale też ciężką pracę. To było bowiem bardzo wymagające wydarzenie i bardzo potrzebne. Potrzebne, ponieważ pokazało się tu bardzo dużo młodych wybitnych wiolonczelistów z różnych krajów, co daje nam skalę porównawczą. Można zobaczyć wpływy różnych szkół, sposobów gry i interpretacji. Takie porównania wpływają na rozwój i inspiracje wszystkich młodych wiolonczelistów – powiedział Roman Jabłoński, przewodniczący jury.

Jury pod przewodnictwem Romana Jabłońskiego w składzie:

Mindaugas Bačkus – Litwa,
Andrzej Bauer – Polska,
Magdalena Bojanowicz – Polska,
Henri Demarquette – Francja,
Roel Dieltiens – Belgia,
Anssi Karttunen – Finlandia,
Yuri Laniuk – Ukraina,
Jens Peter Maintz – Niemcy,
Tomasz Strahl – Polska,
Marcin Zdunik – Polska

Ogłosiło Laureatów 12. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego:

Laureatem I Nagrody w wysokości 20.000 EUR została Tae-Yeon Kim – Korea Południowa
Laureatem II nagrody w wysokości 10.000 EUR została Maria Leszczyńska – Polska
Laureatem III nagrody w wysokości 5.000 EUR został Antoni Wrona – Polska
Laureatem IV nagrody w wysokości 2.500 EUR został Gustaw Bafeltowski – Polska
Wyróżnienie w wysokości 1.250 EUR otrzymał Esteban Jiménez Suárez – Hiszpania

Przyznano również specjalne nagrody regulaminowe:

Nagrodę za wybitne wykonanie Wariacji Sacherowskiej na wiolonczelę solo Witolda Lutosławskiego – 1.000 EUR otrzymał Esteban Jiménez Suárez z Hiszpanii

Nagrodę za wybitne wykonanie Grave Witolda Lutosławskiego – 1.000 EUR otrzymała Tae-Yeon Kim - Korea Południowa

Jesteśmy dumni z tego że 12. Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego powrócił po sześciu latach przerwy, ciesząc się zainteresowaniem tak znakomitych uczestników z całego świata. Gratulujemy wszystkim laureatom, a zwłaszcza zwyciężczyni Tae-Yeon Kim. Porywające nas charyzma, talent i pasja widoczne u wszystkich uczestników, potwierdzają potrzebę organizowania tego typu wydarzeń dla muzyków z całego świata, zwłaszcza młodych. Dzięki takim konkursom wyłaniają się nie tylko kolejne osobowości muzyczne, ale i nowe trendy wykonawcze – podsumowała Paula Lis-Sołoducha, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca – organizatora konkursu.

Gala wręczenia nagród połączona z Koncertem Laureatów odbędzie się 12 maja o godz. 18.00  w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej — wstęp za okazaniem biletu lub zaproszenia.

Bilety do nabycia na stronie filharmonia.pl oraz w kasie Filharmonii Narodowej.

Organizatorem 12. edycji konkursu jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a współorganizatorem Fundacja Na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów oraz Filharmonia Narodowa. Wydarzenie jest finansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronat honorowy nad konkursem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.Partnerzy:

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ruch Muzyczny, Program 2 Polskiego Radia, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, Radisson Collection Hotel Warsaw

O laureatach:

Tae-Yeon Kim - Korea Południowa

Stypendystka programu Jeanette S. Epstein Memorial w amerykańskim Curtis Institute of Music, gdzie studiuje pod kierunkiem Gary’ego Hoffmana i Petera Wileya. Zdobyła wiele nagród i wyróżnień: srebrny medal i nagrodę za najlepszą interpretację utworów Jana Sebastiana Bacha na International Tchaikovsky Competition for Young Musicians (2023), pierwszą nagrodę (w kategorii juniorów) na Antonio Janigro International Cello Competition (2021), pierwszą nagrodę

i nagrodę dyrygenta na Gustav Mahler Prize Cello Competition (2020), drugą nagrodę na OSAKA International Music Competition. Wygrała też wiele konkursów odbywających się w Korei Południowej: Ewha-Kyunghyang Music Competition, Music & Chunchu Competition, Yewon Competition, Seoul Classic Music Competition, Strad Music Competition, Eumyeon Music Competition, Vivace Music Festival Competition. Była najmłodszą półfinalistką International Paulo Cello Competition w Helsinkach (2023), otrzymała też Kumho Musician Award – nagrodę przyznawaną szczególnie utalentowanym koreańskim muzykom młodego pokolenia.

Maria Leszczyńska – Polska

Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku ośmiu lat w klasie Michała Nyżnyka, a następnie kontynuowała u Marcina Zdunika. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie Andrzeja Bauera. Obecnie studiuje pod kierunkiem Pietera Wispelweya w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie. Wielokrotnie brała udział w konkursach wiolonczelowych i kameralnych, zdobywając czołowe lokaty, między innymi drugie miejsce na 12. Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Liezen, pierwsze miejsce na 18. Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Smyczkowych Bohdana Warchala w Dolným Kubínie, drugie miejsce na 56. Międzynarodowym Konkursie Ludwiga van Beethovena w Hradcu nad Moravicí czy pierwsze miejsce na Konkursie Sieghardta Rometscha w Düsseldorfie (2022). Od 2013 roku wraz z Ewą Pobłocką i Ewą Leszczyńską współtworzy zespół Multi Trio, jest także członkinią zespołów Warsaw Trio oraz Upbeat Piano Trio.

Antoni Wrona – Polska

Student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem Tomasza Strahla oraz Marcina Zdunika. Koncertował w znamienitych salach koncertowych z takimi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej, Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Arto Norasa, Pietera Wispelweya, Wolfganga Emanuela Schmidta, Tomasza Strahla, Marcina Zdunika, Tomasza Lisieckiego, Adama Krzeszowca. Jest laureatem programu stypendialnego „Młoda Polska” (2020)

i wielokrotnym stypendystą Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne

Gustaw Bafeltowski - Polska

Edukację muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat w Warszawie. Duży wkład w jego późniejsze kształcenie mieli Julius Berger, Marcin Zdunik, Andrzej Bauer, Danjulo Ishizaka i Steven Doane.

Był wielokrotnie nagradzany na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, m.in. Międzynarodowym Konkursie Instrumentalnym w Markneukirchen, Konkursie dla Młodych Wiolonczelistów im. Dotzauera w Dreźnie i Młodzieżowym Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Poznaniu. Oprócz udziału w konkursach, miał okazję występować na festiwalach w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Słowacji, Włoszech i Chinach.

Od 2018 należy do Scandinavian Cello School Jacoba Shawa Studiuje również po okiem Pietera Wispelweya w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie.

Esteban Jiménez Suárez – Hiszpania

Naukę rozpoczął w wieku pięciu lat pod kierunkiem Isabel Quirós, a następnie Carmen Teixeiry Da Silvy. Od 2012 roku jest uczniem Richarda Eade’a, solisty Królewskiej Orkiestry Symfonicznej w Sewilli. Regularnie uczestniczy w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich pedagogów, jak Frans Helmerson, Philippe Muller, Sung-Won Yang i Johannes Moser. W latach 2016–2020 kształcił się w Akademii Barenboim-Said w Berlinie, a obecnie studiuje w Centro Superior Katarina Gurska w Madrycie pod kierunkiem Michała Dmochowskiego. Zdobył m.in. pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Fundão (2016), pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym Luthiers Clar w Walencji (2017), pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym Slava w Madrycie (2023) oraz pierwszą nagrodę na madryckim Konkursie im. Ignacego Paderewskiego (2023). Był też finalistą Konkursu Wiolonczelowego im. Davida Poppera na Węgrzech (2017). Otrzymał stypendium Spanish Society of Performing Arts oraz stypendium Międzynarodowej Akademii Muzycznej im. Ivana Galamiana.

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym wydarzenia

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym wydarzenia

Tegoroczny Konkurs był bardzo ciekawy, a jego poziom bardzo wysoki. Każdy z uczestników wniósł tu nie tylko swój talent, charyzmę ale też ciężką pracę. To było bowiem bardzo wymagające wydarzenie i bardzo potrzebne. Potrzebne, ponieważ pokazało się tu bardzo dużo młodych wybitnych wiolonczelistów z różnych krajów, co daje nam skalę porównawczą. Można zobaczyć wpływy różnych szkół, sposobów gry i interpretacji. Takie porównania wpływają na rozwój i inspiracje wszystkich młodych wiolonczelistów – powiedział Roman Jabłoński, przewodniczący jury.

Pozostało 91% artykułu
Muzyka klasyczna
Alexis Kossenko, kolejny muzyk z zarzutami o molestowanie seksualne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Muzyka klasyczna
Elīna Garanča zaśpiewa na Festiwalu Eufonie. To kobieta o wielu wcieleniach
Muzyka klasyczna
Koryfeusze Muzyki Polskiej: Jakub Józef Orliński i atrakcyjne kobiety
Muzyka klasyczna
XI Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Muzyka klasyczna
Janusz Olejniczak: Trudno dogonić swoje marzenia