Reklama

Chiny podbijają Internet

Ponad 1,3 mld internautów. Polska awansowała na 9. miejsce w Europie pod względem liczby użytkowników stron WWW

Aktualizacja: 20.02.2008 00:58 Publikacja: 19.02.2008 19:19

Chiny podbijają Internet

Foto: AFP

Globalna statystyka IWS wskazuje, że w Polsce na koniec 2007 r. było 14,1 mln internautów. To liczba większa niż przedstawiona w niedawnym raporcie NetTrack MillwardBrown SMG/KRC, według którego w naszym kraju jest 12,5 mln użytkowników sieci. Ale w tych badaniach nie wzięto pod uwagę osób poniżej 15 lat.

Na świecie liczba internautów powiększyła się przez siedem lat o 265 proc. (IWS prowadzi regularne statystki od 2000 r.). Najwięcej jest ich teraz w Azji (510 mln), Europie (348 mln) oraz w Ameryce Północnej (238 mln). Liderem wśród krajów nadal pozostają USA z 215 mln internautów, ale w tym roku prawdopodobnie stracą swoje przewodnictwo. Przypadnie ono Chinom, w których w ubiegłym roku przybyło 73 mln użytkowników sieci – jest ich już 210 mln.

Równie dynamicznie rozwija się e-gospodarka Państwa Środka. Chińska wyszukiwarka Baidu.com ma na lokalnym rynku większe przychody z reklam niż Google i z jej pozycją światowy biznes musi się już liczyć. Jest trzecią spośród wyszukiwarek na świecie. Ma ponad 5-proc. udział w globalnej liczbie operacji wyszukiwania. To właśnie za pośrednictwem reklam na Baidu.com można najskuteczniej dotrzeć do partnerów i klientów z Chin.

Internetowa ekspansja Chin jest widoczna także w liczbie rejestrowanych domen (adresów) internetowych. Pod koniec ubiegłego roku było już 9 mln domen z końcówką .cn. – Chińskie adresy www zagrożą w tym roku najpopularniejszej obecnie domenie narodowej, niemieckiej .de, która ma 11,7 mln rejestracji – uważa Marcin Majerek, specjalista polskiego serwisu Domeny.pl.

Szybkie powiększanie się internetowej społeczności na świecie zmienia oblicze handlu. Według oceny Nielsen Global Online Survey ok. 85 proc. użytkowników Internetu przynajmniej raz spróbowało dokonać transakcji w sieci. W ubiegłych dwóch latach potencjalna klientela e-sklepów powiększyła się o 40 proc.

Reklama
Reklama

Handel za pośrednictwem sieci ma więc dobre perspektywy. Według firm badawczych obroty handlu detalicznego w Internecie w Europie wyniosły w 2007 r. 197 mld dol., a w USA 175 mld dol. W Polsce, według szacunków, mogły sięgnąć 8 mld zł. Za dwa lata te kwoty mają się podwoić.

Globalna statystyka IWS wskazuje, że w Polsce na koniec 2007 r. było 14,1 mln internautów. To liczba większa niż przedstawiona w niedawnym raporcie NetTrack MillwardBrown SMG/KRC, według którego w naszym kraju jest 12,5 mln użytkowników sieci. Ale w tych badaniach nie wzięto pod uwagę osób poniżej 15 lat.

Na świecie liczba internautów powiększyła się przez siedem lat o 265 proc. (IWS prowadzi regularne statystki od 2000 r.). Najwięcej jest ich teraz w Azji (510 mln), Europie (348 mln) oraz w Ameryce Północnej (238 mln). Liderem wśród krajów nadal pozostają USA z 215 mln internautów, ale w tym roku prawdopodobnie stracą swoje przewodnictwo. Przypadnie ono Chinom, w których w ubiegłym roku przybyło 73 mln użytkowników sieci – jest ich już 210 mln.

Reklama
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
TVN może zmienić właściciela. Warner Bros. Discovery rozważa sprzedaż
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama