Mecom: Silni w Europie, silni w Polsce

Mecom, europejski koncern wydawniczy, większościowy udziałowiec (51%) „Rzeczpospolitej”, „Parkietu” i „Życia Warszawy” oraz właściciel 11 gazet regionalnych skupionych w grupie „Media Regionalne” odnotował w 2007 roku wzrost przychodów i zysku.

Aktualizacja: 13.03.2008 18:59 Publikacja: 13.03.2008 14:56

Truls Velgaard, szef Mecom w Polsce

Truls Velgaard, szef Mecom w Polsce

Foto: Mecom

Spółka notowana na giełdzie ogłosiła dziś w Londynie swoje wyniki finansowe za 2007 rok. Mecom z siedzibą w Londynie jest jedną z największych medialnych spółek w Europie. Posiada m.in. ponad 300 tytułów prasowych, a łączny tygodniowy nakład gazet należących do Grupy Mecom to 30 mln egzemplarzy. 200 stron internetowych należących do Mecom odwiedza miesięcznie 18 milionów użytkowników.

W 2007 roku Mecom zdecydowanie poprawił i umocnił swoją pozycję na europejskim rynku wydawniczym. W porównaniu do 2006 roku, w 2007 zysk operacyjny Grupy Mecom wzrósł o 22 proc. z 98 mln funtów do 120 mln funtów.

Przychody Mecom wzrosły o 3 proc. w stosunku do 2006 roku i wyniosły 1,352 mld funtów. Większość tych przychodów pochodzi wciąż ze sprzedaży tradycyjnych produktów drukowanych oraz ze sprzedaży powierzchni reklamowej. Warto jednak podkreślić, że firma intensywnie rozwija nowe media: przychody spółki z usług oferowanych w formacie cyfrowym wzrosły o 30 % do 45 mln funtów, a przychody z usług konsumenckich (na przykład ze sprzedaży usług turystycznych) powiększyły się z 6 do 10 mln funtów.

- Rok 2007 był dla Mecom czasem ważnych decyzji. Podjęliśmy istotne kroki w kierunku budowania wspólnej europejskiej platformy gazet codziennych: kupiliśmy Berliner Verlag, przejęliśmy 87 proc. Wegenera i utworzyliśmy wysoko wykwalifikowany zespół zarządzający, który przeprowadza transformację Mecom z firmy działającej wyłącznie na ryku mediów drukowanych, w grupę zajmującą się szeroko pojętą dystrybucją treści i dobrami konsumenckimi – mówi David Montgomery, prezes spółki.

Mecom przeprowadził konsolidację europejskich gazet przez stworzenie grupy obejmującej 5 państw (Holandia, Niemcy, Norwegia, Dania i Polska). Korzyści płynące z restrukturyzacji zaczynają być widoczne w rentowności grupy i przekładają się na wzrost marży i zysku na akcję spółki notowanej na giełdzie w Londynie.

Mecom realizuje strategię, która polega na wykorzystaniu skali grupy oraz ogromnej bazy czytelniczej do stworzenia koncernu działającego na rynku treści i usług konsumenckich, którego sukces nie będzie uzależniony jedynie od wyników osiąganych przez media drukowane. Obecnie Mecom prowadzi intensywne działania, które są ukierunkowane na rozwój infrastruktury dla celów promocji produktów dostępnych w Internecie i rozwiązań dla biznesu.

- Tradycyjne przychody ze sprzedaży gazet, reklam i nakładu będą utrzymywać się na stosunkowo stałym, wysokim poziomie we wszystkich spółkach grupy – uważa David Montgomery. – Niezależnie od tego, zdobywamy dodatkowe przychody z nowych tytułów wprowadzanych na rynek, dodatków i z pozostałych produktów drukowanych oraz tam, gdzie to możliwe podnosimy ceny za prenumeratę prasy. Naszym zdaniem, stary model pracy, w którym jeden zespół tworzy jeden zbiór treści przeznaczony dla jednego produktu (na przykład gazety) i sprzedawany jednemu konsumentowi – przestaje się sprawdzać. Dlatego treści przygotowywane przez naszych dziennikarzy i redaktorów będą rozpowszechniane za pośrednictwem możliwie największej liczby mediów i nowoczesnych kanałów dystrybucji. Już dziś wielu dziennikarzy z Grupy Mecom pracuje jednocześnie w kilku tytułach – drukowanych jak i elektronicznych.

Strategia Grupy Mecom jest wdrażana spójnie we wszystkich krajach, z uwzględnieniem różnic kulturowych, a najlepsze lokalne rozwiązania są stosowane w całej grupie. Niemcy opracowują obecnie nowy dział tworzenia treści, który będzie obsługiwał wszystkie media związane z niedawnym nabytkiem grupy – internetową gazetą Netzeitung.de.

Zawartość wszystkich nowych mediów będzie tworzona w jednym miejscu, co przyczyni się do osiągnięcia lepszych wyników finansowych. Te zmiany będą też dotyczyć Norwegii, która jest liderem pod względem wysokości przychodów z mediów internetowych.

W Holandii trwa obecnie proces włączania tytułów Limburg do grupy Wegener, którą Mecom kupił pod koniec października 2007. To Wegener stanie się filarem powiększonej grupy. Holenderskie media Mecom mają silną pozycję rynkową, utrzymywaną dzięki 8 milionom czytelników tygodniowo.

Zysk operacyjny całej grupy w Polsce wzrósł o 500 procent w stosunku do roku 2006, i wyniósł 6 mln funtów (około 27,6 mln złotych) przy około 10 mln funtów EBITDA ( około 46,2 mln złotych). Łącznie grupa osiągnęła przychody na poziomie 116 mln funtów ( około 538 mln złotych), co w stosunku do 2006 roku dało 5-procentowy wzrost. W stosunku do 2006 roku zwiększyła się także suma przychodów reklamowych.

Na polskim rynku Mecom jest obecny od października 2006 roku, kiedy to koncern odkupił od Orkli cześć jej majątku. Spółka stała się wtedy większościowym udziałowcem „Rzeczpospolitej” (Mecom ma 51%, a pozostałe 49 % Państwowe Wydawnictwo „Rzeczpospolita”) i „Parkietu”, a także właścicielem gazet skupionych w Mediach Regionalnych – „Gazety Pomorskiej", "Gazety Współczesnej", "Gazety Lubuskiej", "Nowin Gazety Codziennej", "Kuriera Porannego", "Tygodnika Ostrołęckiego", "Dziennika Wschodniego", "Echa Dnia", "Nowej Trybuny Opolskiej", "Głosu Dziennika Pomorza", „Moje Miasto” (Szczecin).

W skład Grupy Mecom w Polsce wchodzi też: osiem drukarni, pięć kanałów radiowych: "Radio Gra Toruń, Inowrocław, Włocławek i Bydgoszcz" oraz kilkanaście domen internetowych. W czerwcu „Presspublica” której Mecom jest większościowym udziałowcem powiększyła swoje portfolio, kupując regionalny dziennik „Życie Warszawy”.

Prasa wydawana przez Mecom w Polsce osiągnęła w 2007 roku 18% udział w rynku. Wzrósł nakład „Rzeczpospolitej”, a gazeta zmieniła swój rozmiar do bardziej poręcznego formatu dominującego w Polsce wśród gazet codziennych.

Mecom jest właścicielem nowych tygodników bezpłatnych: „Teraz Toruń”, „Teraz Koszalin”, „Teraz Słupsk”, „Teraz Gorzów” i „Teraz Białystok”.- Dostrzegliśmy niszę na polskim rynku i obecnie pracujemy nad wprowadzeniem kolejnych bezpłatnych gazet codziennych dostarczanych prosto do mieszkań. Z gazetami tymi ściśle związane będą tworzone od zera portale społecznościowe, które mają być użyteczne dla mieszkańców miast, w których wydawać będziemy bezpłatne tygodniki – mówi Truls Velgaard, szef Mecom w Polsce.

Już dziś Mecom w Polsce odnotował znaczny wzrost przychodów z produktów oferowanych w Internecie. W 2007 roku wzrosły trzykrotnie w porównaniu z rokiem 2006.

Spółka notowana na giełdzie ogłosiła dziś w Londynie swoje wyniki finansowe za 2007 rok. Mecom z siedzibą w Londynie jest jedną z największych medialnych spółek w Europie. Posiada m.in. ponad 300 tytułów prasowych, a łączny tygodniowy nakład gazet należących do Grupy Mecom to 30 mln egzemplarzy. 200 stron internetowych należących do Mecom odwiedza miesięcznie 18 milionów użytkowników.

W 2007 roku Mecom zdecydowanie poprawił i umocnił swoją pozycję na europejskim rynku wydawniczym. W porównaniu do 2006 roku, w 2007 zysk operacyjny Grupy Mecom wzrósł o 22 proc. z 98 mln funtów do 120 mln funtów.

Pozostało 90% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie